Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D90 - F_ :_ som blinkar
- Trådstartare tl_8787
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Fru L
Ny medlem
Testade att torka av kontakterna på både objektiv och kamera igår och har inte märkt något problem sedan dess. Puh!
Har visserligen bara fotat för att se om det hela fungerade igen men det verkar helt OK. Jag har ett Sigma 18-50 2.8 och en kollega på jobbet har fått samma fel på ytterligare ett annat objektiv så det är nog ett generellt problem.
TACK för tipsen allihop!
Har visserligen bara fotat för att se om det hela fungerade igen men det verkar helt OK. Jag har ett Sigma 18-50 2.8 och en kollega på jobbet har fått samma fel på ytterligare ett annat objektiv så det är nog ett generellt problem.
TACK för tipsen allihop!
tettimul
Aktiv medlem
Jag har haft de problemen tidigare, det verkar som om 18-105 släpper lite olja som lägger sig på kontakterna. Jag torkar av med mikrofiberduk och tittar man på den kan man urskilja lite olja på den.
Funkar kanon efter det.
Använd inte den duken till linsputsning bara
tettimul
Aktiv medlem
Jag kör enbart originalobjektiv till min D90 och har efter ett antal tusen bilder inte haft detta problem, och inget annat heller !
I det här fallet är det ett "orginalobjektiv" som spökar så man kan gott köpa andra märken på objektiv. "Orginal" är inte alltid lika med bra, det finns bra objektiv från andra tillverkare och det finns dåliga från Nikon.
Christer2
Aktiv medlem
Använd inte den duken till linsputsning bara
Den kan vara bra att använda om man vill ha softade bilder.
Formel1
Aktiv medlem
I det här fallet är det ett "orginalobjektiv" som spökar så man kan gott köpa andra märken på objektiv. "Orginal" är inte alltid lika med bra, det finns bra objektiv från andra tillverkare och det finns dåliga från Nikon.
Nu hade det ju överhuvudtaget inte med att göra ifall ett objektiv är bra eller dåligt utan att det tydligen var olja eller fett på kontakten som orsakade problemet !
tettimul
Aktiv medlem
Nu hade det ju överhuvudtaget inte med att göra ifall ett objektiv är bra eller dåligt utan att det tydligen var olja eller fett på kontakten som orsakade problemet !
Precis, och det var ett orginalobjektiv som läckte olja. Att välja orginal är ingen garanti för att det ska fungera utan problem. Det var det jag ville påpeka.
Formel1
Aktiv medlem
Precis, och det var ett orginalobjektiv som läckte olja. Att välja orginal är ingen garanti för att det ska fungera utan problem. Det var det jag ville påpeka.
Innan du påpekar en massa kanske du borde läsa tråden !
Mitt första inlägg citerades till en med sigmaobjektiv som hade programfel mm, lite mer jobbigt än att torka av en kontakt.
Dessutom är det lämpligt att du fortsättningsvis inte citerar lösryckta meningar utan inlägget i sin helhet.
tettimul
Aktiv medlem
Innan du påpekar en massa kanske du borde läsa tråden !
Mitt första inlägg citerades till en med sigmaobjektiv som hade programfel mm, lite mer jobbigt än att torka av en kontakt.
Dessutom är det lämpligt att du fortsättningsvis inte citerar lösryckta meningar utan inlägget i sin helhet.
Jag vill i vänliga ordalag upplysa dig om att jag citerade faktiskt hela ditt svar och det är inget konstigt i det. I citatfunktionen här på forumet kommer bara ditt inlägg med, inte det du citerar i ditt inlägg. Och påpeka en massa? Jag har lika stor rätt som du att skriva inlägg, även om jag har åsikter som går emot det du skrev, så lugna ner dig.
Tråden i sin helhet, som jag läst, handlar om problem med ett orginalobjektiv så jag står fortfarande fast vid uttalandet om att orginal inte är samma sak som problemfritt. Att jag citerade dig ska du inte ta personligt utan jag blir så trött på den allmäna uppfattningen om att köper man objektiv som det står Nikon på så är problemen borta jämfört med andra märken. Sigmas billiga är kanske inte alltid liktydigt med hög kvalitet men det är inte Nikons billiga objektiv heller. Så menade jag och du behöver inte bli så upprörd över det.
Formel1
Aktiv medlem
Jag vill i vänliga ordalag upplysa dig om att jag citerade faktiskt hela ditt svar och det är inget konstigt i det. I citatfunktionen här på forumet kommer bara ditt inlägg med, inte det du citerar i ditt inlägg. Och påpeka en massa? Jag har lika stor rätt som du att skriva inlägg, även om jag har åsikter som går emot det du skrev, så lugna ner dig.
Tråden i sin helhet, som jag läst, handlar om problem med ett orginalobjektiv så jag står fortfarande fast vid uttalandet om att orginal inte är samma sak som problemfritt. Att jag citerade dig ska du inte ta personligt utan jag blir så trött på den allmäna uppfattningen om att köper man objektiv som det står Nikon på så är problemen borta jämfört med andra märken. Sigmas billiga är kanske inte alltid liktydigt med hög kvalitet men det är inte Nikons billiga objektiv heller. Så menade jag och du behöver inte bli så upprörd över det.
Du är ju helt fel ute om du tror att piratobjektiv skulle vara bättre än originalobjektiv.
tettimul
Aktiv medlem
.Du är ju helt fel ute om du tror att piratobjektiv skulle vara bättre än originalobjektiv.
Nu lägger du ord i munnen på mig som jag aldrig har sagt. Jag menar att det inte är säkert att det fungerar problemfritt bara för att det står Nikon.
Dessutom föredrar jag att säga tredjepartsobjektiv eftersom ett piratobjektiv egentligen är ett objektiv som utger sig för att vara t.ex. Nikon-tillverkat men som är tillverkat av någon annan. Ungefär som Lacoste-tröjor man köper på Mallorca.
Helt fel har jag heller inte i det jag inte sa, eller tror... Man kan inte säga att tredjepartsobjektiv är sämre. Och man kan inte heller säga att orginal är bättre. Det beror helt på vad man jämför. Objektiv från tredjeparstillverkaren Carl Zeiss är inte Nikon-orginal men det är banne mig inte något skruttobjektiv för det. Det gäller att skilja på äpplen och päron på tal om skrutt.
Christer2
Aktiv medlem
Stackars trådstartare.
Stackars trådstartare - se nu vad du har ställt till med.
Två vuxna (?) karlar som har råkat i spinn över vad den ene eller andre har skrivit och nu till och med INTE har skrivit, i denna tråd.
Pojkar, ni borde ge er ut i naturen med era kameror i stället.
Två vuxna (?) karlar som har råkat i spinn över vad den ene eller andre har skrivit och nu till och med INTE har skrivit, i denna tråd.
Formel1
Aktiv medlem
Bäste Krister Lennartsson, har du inget bättre för dig än att klaga o gnälla och skriva inlägg som inte har med foto att göra ?
tettimul
Aktiv medlem
Nej, nej, nej! Inte naturbilder, snälla! Fast har man varit elak får man väl ta sitt straff... fotar väl nån myra *mutter, mutter* Ber alla om ursäkt och hoppas jag slipper
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.