Annons

Nikon D90 eller Nikon D5100 eller Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Hecate

Aktiv medlem
Hej!

Jag tänker köpa en kamera nu i helgen inför min resa till Nya Zeeland (Ska vara där ett år :) och hoppas kunna ta många vackra bilder) men nu står jag inför ett kamera dilemma.

Jag har en budget på max 6000 kronor.
Just nu har jag en gammal nikond40x med standar objektivet, jag funderar på om jag enbart ska köpa ett kamera hus (Då blir det billigare) men jag vet dock inte hur ''slitet'' objektivet är.
Då objektivet är 4 år men dock har jag rengjort det varje år.

Så jag är jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig.
Bör jag köpa en Nikond90 (Funderar starkt på det, dock är den lite dyrare och lite svårare få tag på därför jag tvekar)
eller en NikonD5100. Eller en liknade alternativ kamera (Har bara haft Nikon men skulle kunna prova på en Canon också)

Jag vill ha en kamera som jag även kan filma med, men även ta otroliga naturbilder.

Väldigt tacksam för snabba svar :)

Med vänliga hälsningar, Mia

Hej!

Jag tänker köpa en kamera nu i helgen inför min resa till Nya Zeeland (Ska vara där ett år :) och hoppas kunna ta många vackra bilder) men nu står jag inför ett kamera dilemma.

Jag har en budget på max 6000 kronor.
Just nu har jag en gammal nikond40x med standar objektivet, jag funderar på om jag enbart ska köpa ett kamera hus (Då blir det billigare) men jag vet dock inte hur ''slitet'' objektivet är.
Då objektivet är 4 år men dock har jag rengjort det varje år.

Så jag är jätte tacksam om ni kunde hjälpa mig.
Bör jag köpa en Nikond90 (Funderar starkt på det, dock är den lite dyrare och lite svårare få tag på därför jag tvekar)
eller en NikonD5100. Eller en liknade alternativ kamera (Har bara haft Nikon men skulle kunna prova på en Canon också)

Jag vill ha en kamera som jag även kan filma med, men även ta otroliga naturbilder.

Väldigt tacksam för snabba svar :)

Med vänliga hälsningar, Mia

Objektiven är betydligt viktigare för resultatet än kameran, så jag föreslår att du med denna budget foirtsätter med din D40x och skaffar någon ny glugg. Jag antar att standardobjektivet är ett 18-55. Jag skulle nog lägga pengarna på en telezoom, kanske en 70-300: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=158436

Egentligen klarar du dig med detta, men ett ljusstarkt normal objektiv är utmärkt att ha med. Egentligen är det 35 mm, men jag tycker kanske att 50 mm är roligare på en DX-kamera där det blir ett kort tele, utmärkt för porträtt: http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=160791.

Nikon 5100 är nog den perfekta kameran för dig, bäst kamerasensor och bättre än D90 på att filma. Men om filma är prioriterat så skulle jag ta en NEX-5N, som har samma sensor som 5100, men är hästlängder bättre på film. Den är mindre och smidigare än de vanliga systemkameror, så den går faktiskt ner i jackfickan. Men har alldeles för dåligt med objektiv att komplettera med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar