Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 eller Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)

malincatrin

Aktiv medlem
Nu står jag i valet och kvalet att byta upp min "skrutt", Nikon D40x, till något bättre då jag känner att jag växt ur den. Den ger mig inte så mycket längre. Har bombaderat Nikons kundservice för att försöka ta ett beslut om vilken kamera som borde passa mig bäst men känner att jag inte har blivit något klokare.Står och väger mellan D90 och D300 då jag redan valt bort D700 som jag insåg att va lite too much för mig i dagsläget.

Egentligen är inte pengarna den stora frågan utan jag vill få en så bra kamera som möjligt för pengarna. Det som talar till D300ans fördel, enligt mig, är att den är väderskyddad medans D90 känns mer motiverad att köpa sett till kostnaden.

Någon som kan komma med tips, råd eller vad som helst. Kom gärna med för- och nackdelar för varje kamera. Hoppas någon fäller en avgörande kommentar snabbt, vill köpa kameran innan jul (om möjligt).

/M
 
Skulle satsa på d90 och skaffa en bra glugg eftersom du får ut mer av det än om du bara skaffar ett bättre hus och kör med samma optik. Hade samma funderingar men det blev d90 så man kunde köpa en bättre glugg

Men om det är vädertätning, över 5 bilder per sekund och bättre autofokus du behöver så är d300 valet som gäller annars klarar du dig långt på d90 :)
 
Glöm ej också att d300 har fler manuella reglage på huset, det var i allafall viktigt för mig i mitt val.
Men jag vet inte vad jag hade valt idag nu när d90 kommit .. trevligt problem iaf ;P
 
Jag valde D80 istället för D200 och skulle välja D90 före D300 också på grund av att jag inte är i behov av varken snabbare serietagning eller vädertätning. Ville hellre köpa bättre optik. Men som sagt har man behov av en snabbare och robustare kamera så är det D300 som gäller, den är trots allt en proffskamera (eller näst intill) medan D90 vänder sig mer till avancerade amatörer och hobbyfotografer.
 
Efter ett och ett halvt år hade jag växt ur min D80 som var min första DSLR. Det som störde mig var rotandet i menyer hela tiden då huset inte har allt för mycket deciderade knappar. Månget motiv har gått förlorat pga detta :(
Jag tycker minst att du skall satsa på D300 och få ett hus att växa och utvecklas i.
 
Ser att de flesta av er talar för Nikon D90 med rätt kloka argument. Sett till att köpa den billigare kameran för att lägga pengar på gluggar också så spelar de itne så stor roll, till kommer ett Nikon 18-105 samt Sigma 150 eller Nikon 105 under kommande år ändå. Fast kanske borde satsa på den billigare kameran ändå och spara pengar till annat. Som student har man ju inte jätte mycket pengar..

Men ni som själva har D90, va tycker ni om kameran?
 
Jag vet verkligen inte. Nikon D300 med PDK1 känns rätt vasst och misstänker att jag även i fortsättningen inbart kommer använda min fasta 50mm glugg. känns som inget kan dämpa min beslutsångest..
 
Köp D300'an, det är en bättre kamera i längden, den är betydligt bättre byggd, och känns mer förtroende ingivande, jag har den själv, och jag kommer nog att ha den kvar i flera år till, jag brukar byta kamerahus vartannat år, men känner att jag kommer att behålla D300'an betydligt längre, så bra är den, jag kommer inte byta fören man får en FF för samma pengar som en vad en D300 kostar idag.

/kent
 
jag stod precis inför samma val. D300 är mycket skönare, utan tvekan, och snabbare, utan tvekan! Men för mig så räcker ändå D90 med råge. Jag tror att jag ville ha D300 så mycket, för jag är värsta prylgalen! Men jag som andra sagt här, insåg att jag skulle klara mig med en D90 och bättre gluggar mer, än om jag tog D300 och fick köra med lite sämre gluggar till en början.

Dock, behöver man väderskyddet, så är D300 ett klart val, men ingen av de gluggar du sagt du skulle köpa är ju vädertätade, så då fallerar ju hela principen direkt..

Bildmässigt går det ju inte att skilja dem åt, utan det är mer själva huset du får välja mellan.
 
Jag tror att jag ville ha D300 så mycket, för jag är värsta prylgalen!

Där satte du spiken i kistan, jag är själv värsta prylgalen och när D700:an kom ut så fanns det ju inget annat val. Men förnuftet sa mig att jag borde nöja mig med som max D300. Det här är inget lätt val, blir snart galen. Men verkar ju som de flesta föreslår D90. Men då är min fråga hur snabbt man "växer ifrån" den kameran? För att hålla mitt intresse vid liv så behöver jag en utmaning, måste kunna lära mig och expirimentera hela tiden annars hamnar kameran på hyllan.. lite därför jag väger mellan dessa kameror. Eller blir de som så att man efter ett år kommer byta kamera igen?! De blir ju dyrare i längden...
 
Egentligen kan du göra väldigt mycket med den kameran enligt mig. Allt istortsett går att ändra utan att gå in i menyer, ja iaf. de viktigaste sakerna. Växa ifrån den, det gör man nog när man antingen vill ha snabbare b/s, snabbare autofokus, eller kanske vädertätning. annars tror jag inte att jag kommer göra det. Eller så gör du det när du tagit slut på slutaren.. ;) Det är inte lätt att välja kamera, jag åkte till Mediamarkt flera gånger för att känna på dem och jämföra, och tänkte nästan ta D300 till slut pga av en sak, sökaren, som är lite större och ljusare än i D90 (D90s är grymt bra ska du veta, men D300 är snäppet bättre..) Men sen en dag åkte jag in dit, och bara kände på D90 utan att ens hålla i D300, och kan säga att jag nog är kär.. :) Det finns alltid bättre kameror, om man nu inte väljer D3 eller högre, så suget lär nog alltid finnas där. MEN, man måste inse sina behov.
Men sen jag kan inte säga att du skulle ångra dig vid ett köp av D300, för det lovar jag dig att du inte skulle göra, men jag tror du skulle vara nöjd med D90. :)
 
Tycker absolut du ska satsa på D300. En helt fantastisk kamera i mitt tycke. Har haft min nu i ett år, och hittar nya möjligheter/funktioner hela tiden.
Visst blir man sugen (prylgalen jag också) att ta steget upp till D700 emellanåt, men D300:an och några bra gluggar räcker lååångt och länge känns det som.
Vilken du än beslutar dig för,så lycka till iallafall.

/ Hasse
 
Jag har haft D300:an i ett år och är mycket nöjd. Den ligger helt rätt i handen för mig och alla reglage känns logiska. Glöm inte bort värdet av att ha dedicerade knappar och slippa menyrotandet. Det är guld värt. Och för mig var vädertätningen viktig eftersom jag fotograferar huvudsakligen naturfotografering. Möjligheten att spara olika personliga inställningar är närmast oräkneliga. Kort sagt en mycket bra kamera som man kan köra med i många år.
 
Tog ett beslut igår kväll, ett beslut som stärktes idag när jag va inne på Japan Photo i Göteborg. Det blir Nikon D90 med objektivet 16-85mm samt batterigrepp. Bättre och ta ett steg i taget och ja, det lär ju komma ett mellanting mellan D300 och D700 inom max 1½år så jag siktar in mig på den istället. Klokt val har jag hört.

Klämde och kände i 45 minuter på de båda kamerorna och D300 känns på tok för tung för mina klena handleder så ja, D90 kändes bättre.

Tack för all hjälp! Nu ska jag bara hitta billigaste priset för kamerahus+objektiv+batterigrepp+extra batteri+lowepro rezo TLZ 20. Tips mottages gärna!
 
Måste skriva av mig,förlåt om jag lånar tråden:) Gick in till fotohandlaren idag,plockade till mig fotoväskan,ett 8 gb minneskort och så skulle jag bara få D90n plus 18-105objektivet också.Oturligt nog så hade de bara kameran i montern kvar vilket gjorde att jag fick gå tomhänt därifrån.Är alldeles för petnoga för att köpa den som andra har pillat.Gillar känslan av att öppna lådan för första gången å se allt ligg där inplastat och fint.Men på onsdag kommer "min" kamera iaf.

Tror du kommer bli grymt nöjd med D90n Malin,har lekt med den lite och den verkar riktigt intressant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.