MissMirre96
Medlem
Hej!
Kort fråga: vilken av dem är bättre?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hej!
I jämförelse får den 800:an att framstå som en attrapp i plast.
Hej. Du får bestämma dig för vad du har behov av om du väljer mellan dessa. D3:an är en yrkeskamera med en allt vad det innebär i byggkvalitet & tillförlitlighet. I jämförelse får den 800:an att framstå som en attrapp i plast. I bildkvalitet är det nog ungefär omvända roller, där 800:an verkar husera en av de bästa tillgängliga FF-sensorerna som finns idag. En "bekant" köpte nyligen en begagnad men fin D3X för mer kosing än en ny 800:a....det var troligtvis ett bra köp för honom.
Hej. Du får bestämma dig för vad du har behov av om du väljer mellan dessa. D3:an är en yrkeskamera med en allt vad det innebär i byggkvalitet & tillförlitlighet. I jämförelse får den 800:an att framstå som en attrapp i plast. I bildkvalitet är det nog ungefär omvända roller, där 800:an verkar husera en av de bästa tillgängliga FF-sensorerna som finns idag. En "bekant" köpte nyligen en begagnad men fin D3X för mer kosing än en ny 800:a....det var troligtvis ett bra köp för honom.
Blåst skulle jag kalla det att han blev
Blåst skulle jag kalla det att han blev
D3x är oavsett en väldigt bra kamera o kör du på lägre iso så lycka till och tala om vilken kamera bilden är tagen med D800 eller D3x. Behöver du ett större hus med bättre ergonomi,bättre tätning, tåligare etc så kan det vara ett bättre köp för just den personen för bildkvalitets mässigt står sig D3x fortfarande riktigt bra.
Vad anser du att D3x inte funkar till om vi ser till bildkvalitet? Och då menar jag inte användning på högre iso.
Om jag printar ut en bild från 30x40 med D3x, D600,D800 tror du att du skulle kunna se vilken kamera den är tagen med?
Det gick precis en D3x för 14t på tradera som var i fint skick beg. Bra pris tycker jag. Jag tycker det där med bildkvalitet överskattas lite idag. De kameramodeller som kommit de senaste åren som canon mk2, D3, D700 är redan så bra att många duktiga fotografer inte ens bryr sig om att uppgradera. Även om moms och vinst kan dras av. Ok vissa hade redan innan kanske Hasselblad för studio och en D3, D700 el Mk2 för allmänfotografering, reportage. Jag lovar att den bättre bildkvaliteten som en D800 ger mot en D3x oftast har liten betydelse för den fotografiska slutprodukten. Möjligen för specifika jobb där du tex vill trycka ut en gigantisk reklamaffisch osv. Det enda som har betydelse är vilka konsekvenser det får i praktiken, dvs vad slutmålet är. Visst kan bildbehandling innan slutprodukt vara en fördel (bättre dr, filerna går att skala ner mera). Men även D3x filer går att skala ner om än inte lika mycket. Men med en D3x kommer man långt det kan jag lova, det är nog snarare man själv som begränsningen.
Andra fördelar med som inte nämnts D3x: ingen inbyggd blixt, slutaren håller längre, det mer subjektiva men inte desto minst oviktiga (gäller för mig och många fler) känslan av att man håller i en riktig kamera.
Sist men inte desto minst det viktigaste är ögonblicket. I alla fall för mig. Om sedan bildkvaliteten med en D800 är 20% (mätbart) bättre än D3x vad spelar det för roll? 20% sämre mätbart betyder inte att skillnaderna blir synliga för konsumenten. Siffrorna är påhittade utan jag ville bara illustrera vad jag menade eftersom jag tror att vi alla ibland överdriver det där med bildkvalitet.
Det gick precis en D3x för 14t på tradera som var i fint skick beg. Bra pris tycker jag. Jag tycker det där med bildkvalitet överskattas lite idag. De kameramodeller som kommit de senaste åren som canon mk2, D3, D700 är redan så bra att många duktiga fotografer inte ens bryr sig om att uppgradera. Även om moms och vinst kan dras av. Ok vissa hade redan innan kanske Hasselblad för studio och en D3, D700 el Mk2 för allmänfotografering, reportage. Jag lovar att den bättre bildkvaliteten som en D800 ger mot en D3x oftast har liten betydelse för den fotografiska slutprodukten. Möjligen för specifika jobb där du tex vill trycka ut en gigantisk reklamaffisch osv. Det enda som har betydelse är vilka konsekvenser det får i praktiken, dvs vad slutmålet är. Visst kan bildbehandling innan slutprodukt vara en fördel (bättre dr, filerna går att skala ner mera). Men även D3x filer går att skala ner om än inte lika mycket. Men med en D3x kommer man långt det kan jag lova, det är nog snarare man själv som begränsningen.
Andra fördelar med som inte nämnts D3x: ingen inbyggd blixt, slutaren håller längre, det mer subjektiva men inte desto minst oviktiga (gäller för mig och många fler) känslan av att man håller i en riktig kamera.
Arbetar man alltid i studio och kan fläska på så mycket ljus som behövs fungerar säkert D3x utmärkt. Att D800 har inbyggd blixt ser jag inte som någon nackdel. Det är inget jag använder till dagligdags, så skulle den mot förmodan bli sönderslagen vid hårdhänt hantering så kan man nog anta att resten av kameran fortsätter att fungera tills jag har tid att lämna in det på service. För de som inte har PocketWizzards el. dylikt för att fjärrstyraa blixt kan ju dessutom använda den för att styra andra blixtar. Idag har ju till och med Hasselblad inbyggd blixt, så det är nog en villfarelse att tro att inte "riktiga" kameror kan ha sådant.
Det är ingen villfarelse. Jag använder ofta den inbyggda för att styra externa nikon blixtar men du kan inte styra studioblixtar (mig veterligen) . Många har haft problem med blixtskon på D700 men även D800 när de haft en extern på. Det är kablarna under blixtskon som pajar om jag förstår det rätt.
Hursomhelst jag ville bara understryka att jag upplever det som att många hänger upp sig på bildkvalitet när kamerorna idag är såpass bra. Det viktigaste för mig med foto är ögonblicket. Det gäller bara att fånga det ;-) och då duger bildkvaliteten på en D3x långa vägar.
Det som är en fördel för vissa kanske är en nackdel för andra. Har du tänkt på det?