Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800 vs. Nikon D3X

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte om jag hade velat ha med mig varken D3x eller D800 i en mörk regnskog, där är det nog D4 som gäller. Vad det gäller dina tre kamereror är det nog lite väl litet stickprov för att dra några säkra slutsatser. Jag skulle dock gissa att det generellt har varit fler D700 repartioner än D3x reparationer, helt enkelt för att man använder produkterna på olika sätt. De flesta D3x kommer att stå i en behaglig studiomiljö, medan många D700 hänger med på allt från bilder på kommunfullmäktiges ordförande med papper i handen till fotbollsmatchen i ösregn. Vad det gäller D800 så borde det bli något mellantig eftersom den vad jag förstått gillas av många landskapsfotografer och kanske får stå ut med en del väder och vind de med.

jag är rätt övertygad om att D3/D3x skulle hålla lika bra som en D4 i regnskogen, däremot så skulle jag bytt D3 till D4 o det beroende på bättre bildkvalitet o nyare kamera.

Har D600, och en D800 på service. Skall jämföra sökarna när min D800 kommer tillbaka. Som sagt mest en fråga om comfort så länge de inte är för små.

så du har oxå en D800 inne på lagning/service? grattis jag har redan haft en inne för paj på kablar i blixtskon samma skitfel som alltid uppstod på D700 när man kör mycket med kamerorna.

jag är rätt övertygad om att D3/D3x skulle hålla lika bra som en D4 i regnskogen, däremot så skulle jag bytt D3 till D4 o det beroende på bättre bildkvalitet o nyare kamera.

Ja hålla skulle de säkert göra men hur skulle bilderna bli. I och för sig lär man väl få använda blixt rätt i vilket fall, och då är väl D3x eller D800 på banan igen

du får ett betydligt skönare grepp o bättre ergonomi där är D800 kass o D3x betydligt bättre.
kameran är hållbarare bättre tätat klarar av vistelse i regnskog vilket jag tvivlat att mina D800 håller lika bra.
priset du kan vrakfynda en D3x o behöver du bättre hus,hållbarare kamerao bättre grepp så kan D3x vara bättre köp.
Jag har redan haft en av mina D800 inne på lagning mina D700 var inne på lagning 5 gånger medans D3x höll.
själv kör jag med mina D800 men dom är knappast bäst på allt vilket ingen kamera är, och vad som är bäst för dig behöver inte vara bäst för någon annan.

Att kalla ergonomin på D800 för kass är väl att ta i så du spricker. Med ett batterigrepp är den helt godkänd, inte sämre än andra kameror med batterigrepp, definitivt inte kass. Men självklart är det ofta lite bättre grepp på de kameror som inte har separat batterigrepp.

Det där med greppet är förstås en smaksak, men det går umärkt att göra kameror med bra ergonomi också utan vertikalgrepp (5D MkIII t.ex.) :)

Jag tycker det är lite synd att hänga på ett vertikalgrepp på D800, då det mindre formatet och den lägre vikten (för mig) är en av de stora fördelarna jämfört med D3X.

Att kalla ergonomin på D800 för kass är väl att ta i så du spricker. Med ett batterigrepp är den helt godkänd, inte sämre än andra kameror med batterigrepp, definitivt inte kass. Men självklart är det ofta lite bättre grepp på de kameror som inte har separat batterigrepp.

inte alls bra ergonomi riktigt dåligt speciellt om du jämför med 5D mark 3. Det är en jäkla tur att man har kameran på stativ 90% av tiden ;-)
vi vet att du inte håller med så vi behöver inte fördjupa oss i denna fråga men det är flera testare,fotografer som tycker samma sak.

Lagat citat /Mod

Senast redigerad av en moderator:
Jag får hålla med om ergonomin på D800, min flickväns Canon (Jo, det är sant...) 60D har mycket bekvämare grepp än vad min D800 har. Det är alldeles för grunt för min smak.

inte alls bra ergonomi riktigt dåligt speciellt om du jämför med 5D mark 3. Det är en jäkla tur att man har kameran på stativ 90% av tiden ;-)
vi vet att du inte håller med så vi behöver inte fördjupa oss i denna fråga men det är flera testare,fotografer som tycker samma sak.

Lagat citat /Mod

Tja, jag håller med i att D3 och D4 har skönare grepp, även d300 har något skönare grepp, men håller inte med om att det är kass, det är som tur är en minoritet som skulle kalla den kass och riktigt dålig, såå stor skillnad är det faktiskt inte. Kanske det är dom med avvikande utformning på händer som klagar :p

Det pratas mycket om "det är ju bara en smaksak" här, men det är ju just det som är en stor del av kakan.

My 5c:
Husbygge: D3X. Alla gånger.
Faktisk bildkvalla & pris: D800. Alla gånger.

Men det är ju bara en smaksak:)

Jag skulle nog inte säga att det bara är en smaksak, om det är just det som är det viktiga, men jag tycker inte D3(x) är så fantastiskt mycket bättre byggd än en D800. Den är bättre byggd, större och tyngre och tål en jäkla massa misshandel. D800 är mindre, lättare och klenare, men inte på något sätt dålig. MEN - jobbar man under miserabla förhållanden är nog D3X ett bättre val oavsett ergonomi :)

Jag får hålla med om ergonomin på D800, min flickväns Canon (Jo, det är sant...) 60D har mycket bekvämare grepp än vad min D800 har. Det är alldeles för grunt för min smak.

exakt finns ingen plats för lillfinger,ringfinger hamnar halvägs under kameran trots att jag inte har speciellt stora händer.

Jag har så märkliga händer att höjden inte är ett problem, jag får plats med alla fingrarna. Däremot är det bara fingertopparna som har grepp, det är alldeles för grunt för att hålla i på ett bra sätt.

Att de inte kunde göra utbytbara delar till greppet så man kunde anpassa det som man ville ha det...

Jag skulle nog inte säga att det bara är en smaksak, om det är just det som är det viktiga, men jag tycker inte D3(x) är så fantastiskt mycket bättre byggd än en D800. Den är bättre byggd, större och tyngre och tål en jäkla massa misshandel. D800 är mindre, lättare och klenare, men inte på något sätt dålig. MEN - jobbar man under miserabla förhållanden är nog D3X ett bättre val oavsett ergonomi :)

Säger du inte emot dig själv en anning, eller missar jag nyanserna ;-)

Det är dock mycket en smaksak. Jag tyckte inte om D800ans grepp när jag bytte från D700, nu tycker jag inte alls om D700ans grepp och tycker väldigt mycket om D800ans.
Canon kan vara ok att greppa men allt förstörs av tummhjulet som gör att ergomin blir helt sabbad så fort man behöver använda det.

/Karl

Nä, då är det Nikon F2 som gäller:)

Får mig att tänka på en artikel i en tysk fototidning som gjorde en test av Nikon F2 på den tiden det begav sig. Någon försökte råna journalisten på en F2 med motor och den tidens 180/2.8.
Den färdiga artikelns berättelse om händelsen avslutades med att "det blev inga som helst skador på kameran"...

Får mig att tänka på en artikel i en tysk fototidning som gjorde en test av Nikon F2 på den tiden det begav sig. Någon försökte råna journalisten på en F2 med motor och den tidens 180/2.8.
Den färdiga artikelns berättelse om händelsen avslutades med att "det blev inga som helst skador på kameran"...

Vet precis vad som menas. Haft både F2 och F2 AS. Outslitliga modeller

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar