Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800 vs. Nikon D3X

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som är en fördel för vissa kanske är en nackdel för andra. Har du tänkt på det?

Visst kan det vara så. Ser vi på fördelarna för D3x så är det:

- bastantare byggnad - men vill vi ha max tllgänglighet är 2st D800 sannolikt bättre, så här kan det i stort sett gå på ett ut hur man spenderar sina pengar

- hur den känns i handen, om det är för eller nackdel är upp till var och en.

Sedan må ju var och en hur avgöra hur de vill spendera sina pengar.

Visst kan det vara så. Ser vi på fördelarna för D3x så är det:

- bastantare byggnad - men vill vi ha max tllgänglighet är 2st D800 sannolikt bättre, så här kan det i stort sett gå på ett ut hur man spenderar sina pengar

- hur den känns i handen, om det är för eller nackdel är upp till var och en.

Sedan må ju var och en hur avgöra hur de vill spendera sina pengar.

När jag tänker på priset utgår jag inte från nypriset av D3x (om den nu går att köpa längre). Det är vansinne. Men en oanvänd D3x och sedan en D600 som reserv. Varför inte? Det hade jag kunnat tänkt mig. En fördel som jag missade är att D3x är snabbare. Jag tycker att du har en poäng när du skriver att byggkvaliteteten överskattas men det är nog ändå skillnad mellan D3x och D800. Titta bara på specifikationerna på slutaren.

Det är inte det dubbla priset Den här D3x gick oanvänt för 14t:

http://www.tradera.com/nikon-d3x-auktion_340231_174595942

Du får läsa mer noggrant så finner du fördelar med D3x som någon kan uppskatta. Kanske inte du men andra.

Vi får nog hålla oss till listade butikspriser om vi ska jämföra. Att leta på e-bay efter stulna exemplar är inte riktigt samma sak, eller begagnat. Fortförande ganska få fördelar som är värt över dubbla priset? D800 har mycket fler fördelar än d3x, fortförande har jag inte hört nåt vettigt.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8758456/nikon-d3x-kamerahus

Hållbarhetsspecarna är högre för D3X. Slutaren är specad för 300000 exponeringar mot 200000 för D800. I övrigt ett robustare bygge, som jag misstänker är mer känsla än funktion. Stativarbete är alltid bättre med integrerade grepp än med batterigrepp. I övrigt tror jag inte det finns några som helst fördelar med D3X jämfört med D800. Möjligen priset som väl är lägre idag och sannolikt kommer sjunka ännu mer. För studiomannen som kör på iso 100-200 och alltid har bra extern belysning spelar nog inte skillnaderna någon roll.

Vi får nog hålla oss till listade butikspriser om vi ska jämföra. Att leta på e-bay efter stulna exemplar är inte riktigt samma sak, eller begagnat. Fortförande ganska få fördelar som är värt över dubbla priset? D800 har mycket fler fördelar än d3x, fortförande har jag inte hört nåt vettigt.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/8758456/nikon-d3x-kamerahus

Som jag försökt påpeka flera gånger ligger det som är vettigt i användarens behov. Dina ser kanske annorlunda ut än andras? Listpriset skulle jag inte ge så mycket för utan en relevant jämförelse idag är nog ett beg eller nytt exemplar på ebay/trader eller blocket. Att allt på ebay skulle vara stulet låter lite världsfrånvänt. Jag begär alltid kvitto och de som lägger bud på dyrare grejer frågar innan efter kvitto. Priset på tradera ger ett ungefärligt marknadspris. Detta är för mig en relevant jämförelse inte det överpris som fortf listas på en del sidor. Skulle vara intressant att veta hur många som köper till det priset. Om du nu vill ha en detalj till som jag upplevde som bättre på D3x så är det sökaren. Det kan hända att siffrorna säger att modellerna är lika, dvs täcker 100% men jag upplever ändå sökaren som trevligare. Subjektivt? Kanske. Eller så är det så att det ligger till grund för det högre priset är att man har bygd den bättre.

Hållbarhetsspecarna är högre för D3X. Slutaren är specad för 300000 exponeringar mot 200000 för D800. I övrigt ett robustare bygge, som jag misstänker är mer känsla än funktion. Stativarbete är alltid bättre med integrerade grepp än med batterigrepp. I övrigt tror jag inte det finns några som helst fördelar med D3X jämfört med D800. Möjligen priset som väl är lägre idag och sannolikt kommer sjunka ännu mer. För studiomannen som kör på iso 100-200 och alltid har bra extern belysning spelar nog inte skillnaderna någon roll.

Visst hittar man en oanvänd D3x för 14 papp och bara jobbar i studio så är det ett bra köp, men jag skulle tro att de flesta som lagt ut bortåt 60.000 för ett kamerahus faktiskt också har använt det.
Med tanke på att elektronik kan gå isönder i princip när som helst, oberoende av användning och oavsett om det är en D3x eller D800 så har det i reliteten inte så stor betydelse om slutaren är specad för 200.000 eller 300.000, bättre då att ha en garantitid som åtminstone tar hand om den första tiden av kamerans liv.

Visst hittar man en oanvänd D3x för 14 papp och bara jobbar i studio så är det ett bra köp, men jag skulle tro att de flesta som lagt ut bortåt 60.000 för ett kamerahus faktiskt också har använt det.
Med tanke på att elektronik kan gå isönder i princip när som helst, oberoende av användning och oavsett om det är en D3x eller D800 så har det i reliteten inte så stor betydelse om slutaren är specad för 200.000 eller 300.000, bättre då att ha en garantitid som åtminstone tar hand om den första tiden av kamerans liv.

Ja men när händer det? Har du någon siffra på hur många d2x som bara går sönder sådär? Känner en som använt en d2x fram tills nu (använt den för sport och sedan den kom ut (2005?)). Går som en klocka fortfa.

"Med tanke på att elektronik kan gå isönder i princip när som helst, oberoende av användning och oavsett om det är en D3x eller D800 så har det i reliteten inte så stor betydelse"

Vad har det för relevans? Det är klart att all elektronik kan gå sönder men när gör den det och hur ofta? Hur ofta pajar D3x, D3s vs D700, D800? Det skulle ha relevans. Det är bara ett allmänt påstående om elektronik. Däremot så är slutaren spec inte så viktiga för en amatör. Men för sportfotograf är det nog en extra trygghet.

En annan fördel med att köpa ett dyrare hus kan vara att de görs kvalitetskontroller på fabrik. Tex. kollas AF på Mk3 men inte D800 innan den hamnar oss återförsäljare.

Som jag försökt påpeka flera gånger ligger det som är vettigt i användarens behov. Dina ser kanske annorlunda ut än andras? Listpriset skulle jag inte ge så mycket för utan en relevant jämförelse idag är nog ett beg eller nytt exemplar på ebay/trader eller blocket. Att allt på ebay skulle vara stulet låter lite världsfrånvänt. Jag begär alltid kvitto och de som lägger bud på dyrare grejer frågar innan efter kvitto. Priset på tradera ger ett ungefärligt marknadspris. Detta är för mig en relevant jämförelse inte det överpris som fortf listas på en del sidor. Skulle vara intressant att veta hur många som köper till det priset. Om du nu vill ha en detalj till som jag upplevde som bättre på D3x så är det sökaren. Det kan hända att siffrorna säger att modellerna är lika, dvs täcker 100% men jag upplever ändå sökaren som trevligare. Subjektivt? Kanske. Eller så är det så att det ligger till grund för det högre priset är att man har bygd den bättre.

Ja du kanske upplever sökaren som trevligare, men faktum kvarstår. D800 är ju bättre på allt, bildkvalitet, film, ja allt. Du kan ju mest räkna upp saker som D3x saknar. Det blir lite löjligt :) Du får gärna älska d3x, men du får nog svårt att övertyga någon att den är bättre än D800.... och dessutom till högre pris.

Men hur är det med sökaren? Är den bättre på D3 jämfört med D800? Sökaren i D800 är bättre än den i D600

Sökaren på D800 är definitivt bättre än D600. Även om specifikationerna är desamma. Jag upplevde sökaren på D600 som trång. Jag upplevde sökaren på D3x som betydligt trevligare än D800.

Men en brasklapp! Jag jämförde de inte samtidigt så mitt minne kan spela mig ett spratt.

Sökaren på D800 är definitivt bättre än D600. Även om specifikationerna är desamma. Jag upplevde sökaren på D600 som trång. Jag upplevde sökaren på D3x som betydligt trevligare än D800.

Men en brasklapp! Jag jämförde de inte samtidigt så mitt minne kan spela mig ett spratt.

Ok, då är det en grej att ha i åtanke även om det till största delen är en comfortfråga. Minns nu att en fotobekant här i Norrköping slog till på en D3X för 20000 kr tror jag. Helt i nyskick och mycket lite använd. Han valde den framför D800 mycket pga känsla och fotoglädje. Jag hade inte gjort så, men vi är ju alla olika.

Ja du kanske upplever sökaren som trevligare, men faktum kvarstår. D800 är ju bättre på allt, bildkvalitet, film, ja allt. Du kan ju mest räkna upp saker som D3x saknar. Det blir lite löjligt :) Du får gärna älska d3x, men du får nog svårt att övertyga någon att den är bättre än D800.... och dessutom till högre pris.

Jag älskar inte D3x även om det kan låta så. Det kan låta så jag ville bara förtydliga att det där med bildkvalitet ibland överdrivs. Det kan vara andra aspekter av ett kamerahus som lockar. Och detta är olika för olika användare. Det är inte alla som behöver filmfunktionen tex så då har det argumentet ingen relevans för dessa. Jag tycker att jag har klargjort minna ståndpunkter och jag har ingen som helst intention att vinna en strid ;-)

Har inte D3x samma lösning för liveview som D700 och ett par till har, alltså att man måste aktivera LV via ratten uppe till vänster och sedan trycka på avtryckaren för att sätta på det mellan varje bild? Sedan har D800 så mycket nya genomtänkta grejer som de äldre saknar. Bara det skulle få mig att aldrig ens fundera på en D3x.

Hur kan avsaknad av pop-upp blixt vara en fördel? Det är en fördel att ha den, inte minst om man vill styra speedlights med den. Det kan ju inte vara en fördel att inte ha en, vill man inte använda den så låter man bara bli.

Det finns INGET som tyder på att en d3x slutare skulle hålla längre, och har du någonsin kört slut på en slutare och behövt byta? Förmodligen inte.....

Frågan är, hur man kan motivera ett köp av en mer än dubbelt så dyr kamera som inte är bättre på något? Det är väl snarare de som argumenterar för det som bör motivera det hela, och hittills har jag inte hört något som motiverar att slänga ut 30 000 extra för en d3x. Inte ens för samma pris så vore det ett bättre val. Jag kan inte hitta EN enda punkt som D3x slår D800 på.

Hittills så har jag inte läst ETT endaste argument för att d3x är bättre på något.

Och inte att förglömma D800 utomordentliga filmfunktion.

du får ett betydligt skönare grepp o bättre ergonomi där är D800 kass o D3x betydligt bättre.
kameran är hållbarare bättre tätat klarar av vistelse i regnskog vilket jag tvivlat att mina D800 håller lika bra.
priset du kan vrakfynda en D3x o behöver du bättre hus,hållbarare kamerao bättre grepp så kan D3x vara bättre köp.
Jag har redan haft en av mina D800 inne på lagning mina D700 var inne på lagning 5 gånger medans D3x höll.
själv kör jag med mina D800 men dom är knappast bäst på allt vilket ingen kamera är, och vad som är bäst för dig behöver inte vara bäst för någon annan.

Den har några år på nacken och eftersom den ursprungligen lanserades som en kamera med fenomenal upplösning och därmed avkall på hastighet så känns den ju så där idag, Enda argument jag kan komma på är just priset, dvs 15000 kr eller lägre för ex i toppskick. Då skulle man kunna fundera på den som andrahus. Men å andra sidan får du idag en D600 för ungefär samma pris med fulla garantier och i slutändan en bättre oljigare sensor. Tror man kommer kunna köpa en D3X för 10000 kr snart. Mer intressant som andrahus idag är nog ändå de lite raskare D700 / D3 / D3s. De fyller luckor som D800 inte har täppt igen. Dock kändes ingen av de som alternativ för mig ändå. Högupplöst med bra dynamiskt omfång och fantastiska brusegenskaper, klingar bättre än hastighet i mina öron. Har dock full förståelse för fågelfotografer och sportfotografer som önskar lite mer rasslande från slutaren.

EDIT: Bortsett från prisfrågan jag redogjorde för så är iofs ett annat starkt argument, kamerakänslan. EOS !:eek:r och D3-modeller innehar en fenomenal känsla som är svårslagen. Där ligger D800 i lä, fast med batterigreppet blir det hyffsat ändå.

Ja men när händer det? Har du någon siffra på hur många d2x som bara går sönder sådär? Känner en som använt en d2x fram tills nu (använt den för sport och sedan den kom ut (2005?)). Går som en klocka fortfa.

"Med tanke på att elektronik kan gå isönder i princip när som helst, oberoende av användning och oavsett om det är en D3x eller D800 så har det i reliteten inte så stor betydelse"

Vad har det för relevans? Det är klart att all elektronik kan gå sönder men när gör den det och hur ofta? Hur ofta pajar D3x, D3s vs D700, D800? Det skulle ha relevans. Det är bara ett allmänt påstående om elektronik. Däremot så är slutaren spec inte så viktiga för en amatör. Men för sportfotograf är det nog en extra trygghet.

En annan fördel med att köpa ett dyrare hus kan vara att de görs kvalitetskontroller på fabrik. Tex. kollas AF på Mk3 men inte D800 innan den hamnar oss återförsäljare.

Nej, jag har ingen siffra på hur ofta de går sönder, jag bara säger att sannolikheten för att de ska gå sönder är i stort sätt lika hela livstiden. Sannolikheten är naturligtvis väldigt liten annars skulle man inte kunna ta ut de priser man gör. Men det finns inget som säger att den lilla risk man faktiskt har utfaller imorgon. Därför är det bättre att ha två hus än ett om man eftersträvar driftsäkerhet.

Vad som har betydelse är inte antalet exponeringar, utan hur mycket slitaget kostar per exponering åtminstone så länge man kan få ett rimligt antal exponeringar utan driftsavbrott.

du får ett betydligt skönare grepp o bättre ergonomi där är D800 kass o D3x betydligt bättre.
kameran är hållbarare bättre tätat klarar av vistelse i regnskog vilket jag tvivlat att mina D800 håller lika bra.
priset du kan vrakfynda en D3x o behöver du bättre hus,hållbarare kamerao bättre grepp så kan D3x vara bättre köp.
Jag har redan haft en av mina D800 inne på lagning mina D700 var inne på lagning 5 gånger medans D3x höll.
själv kör jag med mina D800 men dom är knappast bäst på allt vilket ingen kamera är, och vad som är bäst för dig behöver inte vara bäst för någon annan.

Vet inte om jag hade velat ha med mig varken D3x eller D800 i en mörk regnskog, där är det nog D4 som gäller. Vad det gäller dina tre kamereror är det nog lite väl litet stickprov för att dra några säkra slutsatser. Jag skulle dock gissa att det generellt har varit fler D700 repartioner än D3x reparationer, helt enkelt för att man använder produkterna på olika sätt. De flesta D3x kommer att stå i en behaglig studiomiljö, medan många D700 hänger med på allt från bilder på kommunfullmäktiges ordförande med papper i handen till fotbollsmatchen i ösregn. Vad det gäller D800 så borde det bli något mellantig eftersom den vad jag förstått gillas av många landskapsfotografer och kanske får stå ut med en del väder och vind de med.

Men hur är det med sökaren? Är den bättre på D3 jämfört med D800? Sökaren i D800 är bättre än den i D600

Sökaren på D800 är betydligt bättre än D600, åtminstone om man har glasögon. Jag funderade på att skaffa en D600 som reservkamera, men valde bort den för att jag inte kunde se hörnen ordentligt. Som jag ser det kan D800 och D3x gå på ett ut i det här avseendet, men det är de små detaljerna som gör det, och vill man hitta något att reta sig på kan man säkert göra det.

Sökaren på D800 är betydligt bättre än D600, åtminstone om man har glasögon. Jag funderade på att skaffa en D600 som reservkamera, men valde bort den för att jag inte kunde se hörnen ordentligt. Som jag ser det kan D800 och D3x gå på ett ut i det här avseendet, men det är de små detaljerna som gör det, och vill man hitta något att reta sig på kan man säkert göra det.

Har D600, och en D800 på service. Skall jämföra sökarna när min D800 kommer tillbaka. Som sagt mest en fråga om comfort så länge de inte är för små.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar