ANNONS
Annons

Nikon D80, saknade egenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

Nidlo

Aktiv medlem
Är det ett problem att Nikon D80 inte har bildstabilisator inbyggd i huset, eller så att man kan se det man fotar direkt i displayen (kallad "LiveViewer" eller liknande)?

Funderar på en sådan, och tror att jag för övrigt kommer bli nöjd med den.

Blir det billigare om bildstabilisatorn är inbyggd i kameran?

Tack!

Nej, det är inget problem. Tvärtom är det bättre att ha stabiliseringen i objektiven -- eftersom det innebär att även det du ser i sökaren blir stabiliserat.

"Liveview" är nog mest något man har användning av om man t ex håller på mycket med makrofotografering med stativ, men knappast så länge man handhåller kameran.

Jag skulle inte säga att den ena stabiliseringstekniken är bättre än den andra, utan att de har olika för- och nackdelar.

Den största nackdelen med stabilisering i objektivet tycker jag är att det är objektivtillverkaren som bestämmer vilka objektiv som ska kunna användas med stabilisering. Med stabilisering i huset kan man som konsument fritt välja bland alla tillgängliga objektiv.

Har tänkt på det med Liveview. Man ser ju vad man ska fota i sökaren, och sedan kan man direkt efter se vad man fotat i displayen om man så vill, genom "Play-funktionen". Borde ju räcka...
Om jag ändrar exponering ser jag ju inte det i sökaren. Det är ju en nackdel om man inte är så erfaren. I och för sig blir man då nästan tvingad att lära sig exponeringskontrollerna i olika förhållanden utantill. Vilket är bra...

Kan man förhandsgranska histogrammet i displayen innan man tar fotot? Kan man det så är det ju inga problem.

Ja, det är mest valfriheten av alla objektiv jag funderar på när det gäller stabilisering. Men borde ju finnas tillräckligt med sådana med stabilisering kan ju tyckas.

Man kan ju undra varför Nikon skulle lämna dessa saker ute på en av deras kändaste kameror, om de var av stor vikt. Men är väl som vanligt; smak o tycke.

Känns klarare nu när jag fått lite synpunkter.

Trevligt galleri du har förresten, Erland.

Senast ändrad:
Tack! ;-)

Att just Canon och Nikon valt att ha stabilisering i objektiven och inte i kamerahusen är ingen slump. De räknar med att en stor del av deras kunder är mindre priskänsliga -- och beredda att eventuellt betala för det som faktiskt fungerar bäst.

Numera finns det dock billiga och hyfsat bra objektiv till både Nikon och Canon med stabilisering, så prisfrågan är inte någon stor sak.

Att Nikon D80 inte har någon form av "liveview" beror nog mest på att det är en (relativt sett) gammal modell. Efterföljaren, som borde komma i höst, kommer säkert att ha det.

Nidlo skrev:
Har tänkt på det med Liveview. Man ser ju vad man ska fota i sökaren, och sedan kan man direkt efter se vad man fotat i displayen om man så vill, genom "Play-funktionen". Borde ju räcka...
Om jag ändrar exponering ser jag ju inte det i sökaren. Det är ju en nackdel om man inte är så erfaren. I och för sig blir man då nästan tvingad att lära sig exponeringskontrollerna i olika förhållanden utantill. Vilket är bra...

Kan man förhandsgranska histogrammet i displayen innan man tar fotot? Kan man det så är det ju inga problem.

Ja, det är mest valfriheten av alla objektiv jag funderar på när det gäller stabilisering. Men borde ju finnas tillräckligt med sådana med stabilisering kan ju tyckas.

Man kan ju undra varför Nikon skulle lämna dessa saker ute på en av deras kändaste kameror, om de var av stor vikt. Men är väl som vanligt; smak o tycke.

Känns klarare nu när jag fått lite synpunkter.

Trevligt galleri du har förresten, Erland.
Med en D80 har du nog råd att lita på att kameran exponerar rätt så du behöver inte hålla koll innan på skärmen. Dessutom brukar skärmen inte vara särskilt exakt när det gäller att kolla exponering innan man tagit bilden. I övrigt är en optisk sökare överlägset live-view i 99 fall av 100 om man inte är en extrem makrofantast. Fast kommer man från en vanlig kompakt vet man inte hur bra en riktig sökare faktiskt är för det finns inga kompakter med ordentlig sökare.

Sedan ska man också tänka på att när man håller kameran "riktigt" så skakar man lite mindre än med LIveView.

Att D80 inte har LV är för mig ingen nackdel. Då kan man köpa D300 som har det.

ErlandH skrev:
Tack! ;-)

Att just Canon och Nikon valt att ha stabilisering i objektiven och inte i kamerahusen är ingen slump. De räknar med att en stor del av deras kunder är mindre priskänsliga -- och beredda att eventuellt betala för det som faktiskt fungerar bäst.

Numera finns det dock billiga och hyfsat bra objektiv till både Nikon och Canon med stabilisering, så prisfrågan är inte någon stor sak.

Att Nikon D80 inte har någon form av "liveview" beror nog mest på att det är en (relativt sett) gammal modell. Efterföljaren, som borde komma i höst, kommer säkert att ha det.

Är det verkligen så Erland?
Det kan ju också vara så att de hade problem med att flytta runt filmrullen.
Vad som är bäst skiljer nog mellan användare.

På riktigt långa brännvidder inser jag att det finns fördelar med stabilisering i objektivet/sökaren, men av egen erfarenhet vet jag att upp till 400mm fungerar stabilisering i huset utmärkt.
Du likaväl som jag vet ju att IS/VR/SR fungerar lika bra på 35mm som 400mm och att det alltså finns fördelar med att alltid ha stabilisering tillgänglig.
Du behöver inte välja "hyfsat" bra optik, utan kan välja fritt och kan använda canon optik och få den stabiliserad.

Micke.

hursomhelst e de ju knappast något jätteproblem att inte ha antiskak inbyggt i optiken.

Nog visst fungerar de me antisksk i huset vid långa brännvidder, men den andra tekniken är ju endå i detta sammanhang att föredra.

Vet man t.ex att man vill fota mkt fåglar med låååånga tele, så är det väl egenteligen Canon ellr Nikon att föredra.
Annars kan de nog kvitta.

Ludix skrev:
hursomhelst e de ju knappast något jätteproblem att inte ha antiskak inbyggt i optiken.

Nog visst fungerar de me antisksk i huset vid långa brännvidder, men den andra tekniken är ju endå i detta sammanhang att föredra.

Vet man t.ex att man vill fota mkt fåglar med låååånga tele, så är det väl egenteligen Canon ellr Nikon att föredra.
Annars kan de nog kvitta.

Nej! Det är det som är poängen IS/VR/SR ÄR
bra, därför kvittar det inte.
För de flesta är det bättre att ha det i huset.

Micke.

Mycket intressant att det kommer en efterföljare till D80 snart! Frågan är om jag har tålamodet att vänta till hösten eller längre. Hade planerat att köpa en systemare innan dess.

Får man fråga var du har hört om efterföljaren?

Jag tror att stabilisering är hjälpsamt i många fall. Har också sett jämförelsebilder "med stabilisering/utan" vilka har visat stora skillnader.

Därför kommmer jag att satsa på objektiv/hus med stabilisering på en gång.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar