Annons

Nikon D80 med Nikkor 50mm/1.8d af Objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

nagarutu

Medlem
Hej,
Jag har just beställt ett nikkor 50mm fast objektiv,
och använder en nikon 80d kamera.
Det jag undrar är då jag sett folk skriva att de får ut tex, på en nikon d70 får ut 75mm med ett 50mm objektiv?

Är det samma sak för min D80?
Får jag 50mm eller får jag 75mm?
Och varför blir det större utav kameravalet?

Är mer eller mindre nybörjare på området och behöver lite hjälp =)

tackar !
 
Det beror på sensorstorleken på din kamera du får ta alla brännvidder x1.5 på alla nikon kameror upp till d300. När man gör det så får man ut vad den aktuella brännvidden skulle motsvara för bildutsnitt på vanlig analogfilm.
 
D50, D70, D40, D40x, D60, D80, D90, D200 och D300 har "liten" sensor(APS-c)
D700 och D3 har "stor" sensor (fullformat, samma format som småbildsfilm)

i och med att det är olika stor sensor som kommer det bli olika utsnitt på bilden beroende om man sätter ett objektiv på en D80 än om man sätter den på en D700 (om man står kvar på samma ställe)...
för att kunna jämföra bilder mellan de två olika formaten så jämför man alla brännvidder med den brännvidd som skulle krävas för att få samma utsnitt på en fullformatskamera

det betyder att om du har en 50mm på din d80 och en 75mm på en D700 kommer det se likadant ut i eran sökare om ni står bredvid varann...

är man ny på foto och inte fotat på filmtiden är det bara ignorera när folk snackar om vad det blir för motsvarande brännvidd på FF... man behöver ändå bilda sig en egen uppfattning om hur lång en brännvidd faktiskt är...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.