Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D80 frågor...

Produkter
(logga in för att koppla)
50 1.8 är nog ett bra objektiv men det motsvarar ett 75mm tele och jag tycker inte att det fungerar som objektiv inomhus man måste så långt ifrån motivet att ofta tar väggen emot om man vill ta ett helkropps porträtt eller familje bilder så ett objektiv som går ner till 18mm lär du behöva så vill du ha ett för enstaka familje bilder så är 18-55 vr bra sedan för foto i naturen så vill du kanske ha ett med tele själv så använder jag 18-200 vr som standard optik men det är ju i en annan pris klass så som alternativ så är det väl 18-105 vr eller 18-135
som skulle passa sedan måste du känna efter själv vad tror du behöver
tamron tex har ljusstarka objektiv som också skulle kunna passa 17-50 2.8
tex sedan måste jag fråga dig om kamera expertens kameror är svensk importerade det står att det är svensk bruks på pdf det brukar vara en svensk handbok med dom som nikon sverige importerar så det är risk att det är direkt import.

Vad tror du om detta objektiv till att börja med:

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC HSM Asp IF Macro till Nikon.
http://www.pixel-peeper.com/adv/?lens=270&camera=14&perpage=30&focal_min=none&focal_max=none&aperture_min=none&aperture_max=none&iso_min=none&iso_max=none&exp_min=none&exp_max=none&res=3
(lite fotoexempel där med d80 som hus) kostar runt 2500 kr men saknar iofs VR, men behövs det tro?

Titta hellre på Tamrons eller Sigmas 17/18-50 2,8 eftersom det är skarpare och har liknande närgräns. Det enda posetiva med 17-70 är att du får 20 mm extra och de klarar man sig oftast utan :)

Kika lite på Photozone.de där du har massvis med recensioner

Titta hellre på Tamrons eller Sigmas 17/18-50 2,8 eftersom det är skarpare och har liknande närgräns. Det enda posetiva med 17-70 är att du får 20 mm extra och de klarar man sig oftast utan :)

Kika lite på Photozone.de där du har massvis med recensioner

Ja Tamrons som du nämner här verkar ju helt fenomenalt. Man kanske ska bygga en objektivsamling utifrån det objektivet ^^. Kostar lite men det kan det ju vara värt. Ska man då också köra med UV-filter och sådana där "fokusringar" eller vad de kallas?

Ja Tamrons som du nämner här verkar ju helt fenomenalt. Man kanske ska bygga en objektivsamling utifrån det objektivet ^^. Kostar lite men det kan det ju vara värt. Ska man då också köra med UV-filter och sådana där "fokusringar" eller vad de kallas?

Helst iförsta hand med ett bra uv-filter så du repar filtret istället för linsen vilket är mycket bättre eftersom det är relativt lätt att repa optiken. Fukusringar? om du menar mellanringar så kan de vara väldigt trevliga att använda vid macro fotografering (mycket billigare än att köpa macro optik)

Helst iförsta hand med ett bra uv-filter så du repar filtret istället för linsen vilket är mycket bättre eftersom det är relativt lätt att repa optiken. Fukusringar? om du menar mellanringar så kan de vara väldigt trevliga att använda vid macro fotografering (mycket billigare än att köpa macro optik)

Ja just det mellanringar var det haha. Men tror du jag skulle ha nytta av sådana på ett Tamron SP AF 17-50/2,8 objektiv?

Ingen aning kan nog vara trevligt att leka lite med men det är ingen nödvändighet den lilla nackdelen med mellan ringar är ju att du förlorar autofokus oftast men det klarar man sig utan med tanke på hur stor sökare man har på d80 :)

Ingen aning kan nog vara trevligt att leka lite med men det är ingen nödvändighet den lilla nackdelen med mellan ringar är ju att du förlorar autofokus oftast men det klarar man sig utan med tanke på hur stor sökare man har på d80 :)

Alrighty! tror det får bli ett sådant objektiv :D Tack för all hjälp!

kolla bara att du får en svensk handbok och tre års rengöring på kamera experten jag tror att dom direkt importerar och då gäller inte det
och då får du bara svensk handbok på pdf som det står i deras annons

kolla bara att du får en svensk handbok och tre års rengöring på kamera experten jag tror att dom direkt importerar och då gäller inte det
och då får du bara svensk handbok på pdf som det står i deras annons

Ahh det var ju mindre bra. Vet du om Allsale of Brands eller Inet importerar också? På prisjakt står det såhär om t ex Allsale of Brands:

Endast Svenska Leverantörer
Din märkesbutik på internet
Hög kvalitet,snabba leveranse

kanske är bäst att maila först och fråga de olika innan man beställer.

.. utan för att jag växt ur den och vill ha ett proffshus utan störande automatik.

Jag har också en D80 och för min del skulle ett byte motiveras av bättre dynamiskt omfång, bättre högISO-egenskaper, möjlighet till AF-justering, större och bättre display m.m. Dock undrar jag vad det är för automatik i D80:n som är störande. På vilket sätt stör den dig?

Beställ ifrån Fotokungen istället då kan du beställa alltihop på engång och utan krångel + svenskgaranti på allt :)

Jag har också en D80 och för min del skulle ett byte motiveras av bättre dynamiskt omfång, bättre högISO-egenskaper, möjlighet till AF-justering, större och bättre display m.m. Dock undrar jag vad det är för automatik i D80:n som är störande. På vilket sätt stör den dig?

Jag vill ha kontroll över det jag gör. Hatar när jag glömt ställa om kameran och tex blixten poppar upp. Dessutom har du fler deciderade knappar till funktioner på ett proffshus, så man slipper gå in i menyerna och rota.

Jag vill ha kontroll över det jag gör. Hatar när jag glömt ställa om kameran och tex blixten poppar upp. Dessutom har du fler deciderade knappar till funktioner på ett proffshus, så man slipper gå in i menyerna och rota.

OK, då fattar jag vad du menar. Jag håller med dig helt och fullt vad gäller fler knappar så att man slipper allt för mycket trasslande i menyerna. Vad gäller automatiken så har du full kontroll på vad du gör om du helt enkelt låter bli att ställa in kameran på något program ;) Fast det har du säkert räknat ut själv.

Går det att spara sina egna custom inställningar till ett "nytt" program som man sen snabbt kan komma åt?

LoL! Jag hade tänkt att beställa Tamron objektivet därifrån ^^ men inte allt. Vaddå? jobbar du där så du kan ge mig ett bra pris? :p höhö

Hahaha nej men det är en väldigt bra butik! :).. Mäh menyerna är väll inte så jobbiga på d80 de är ju inte ens i närheten av de dryga menyerna i d40^^

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar