Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon D80.. Eller Canon Eos 40D??
- Trådstartare Canolii
- Start datum
matti
Aktiv medlem
Re: Så, åter till frågan..
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
// Matti
Canolii skrev:
Vi kan väl enas om att det är en 40D som jag skall köpa eller hur.. Bra, då gör jag det!
Nästa fråga är: Vilket objektiv skall jag satsa på? Jag vill ha ett bra med zoom. Drömmen vore ett 18-500..
Kan ni ge tips om ett bra objektiv?
Canon EF-S 17-55/2,8 IS USM
// Matti
matti
Aktiv medlem
Canolii skrev:
Större zoomfång..
T.ex. Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G, vilket objektiv är Canons motsvarighet?
Canon har inget motsvarande....däremot har Sigma ett som är skapligt.
http://www.photozone.de/Reviews/Can...-200mm-f35-63-dc-os-canon-test-report--review
Dock är alla "superzoomar" optiska kompromisser och inte alls lika bra som zoomar med kortare omfång.
Canon har en superzoom i sin L-serie ("proffsgluggar") som är riktigt bra optiskt men då tappar du täckning på vidvinkelsidan plus du måste vara beredd på att det är ett stort as till objektiv samt kostar en del ;-)
http://www.photozone.de/Reviews/Can...-28-300mm-f35-56-usm-l-is-test-report--review
Nikons 18-200 är tveklöst den bästa "konsumentzoomen" i denna klass. Kanske du skall fundera på en ny D200 + denna glugg!?? D200rna är grymt prisvärda nu och det är en oerhört kompetent kamera. Man behöver inte ha det allra senaste för att ta fina bilder ;-)
Kolla priserna här www.kameraexperten.se
// Matti
Senast ändrad:
Laponia
Aktiv medlem
Jag har själv precis tagit mitt beslut om vilket system jag skall köpa. Jo, jag säger system, inte kameramodell. Det spelar ingen roll vilken kamera du väljer om du inte har några objektivalternativ du kan köpa.
Om pengar inte är en begränsning, ja då kan man hålla på att tjafsa om vilken kameramodell som är bäst.
Om pengar trots allt är en begränsning, ja då bör man kolla vilka objektiv som ger bäst valuta för pengarna.
Lägger man i hop det med vilket system som levererar bästa prestanda/pris på de kameramodeller man har råd med, ja då börjar man komma fram till vilket system, kameramodell som är bäst för just mig.
Prestanda/pris är ju väldigt subjektivt både gällande kamera och objektiv. Vilka egenskaper vill jag ha och vad tycker jag de är värda.
Det var detta som vägledde mig i mitt beslut, och det var rätt för mig, säkert inte rätt för alla här, but so what.
Jag tänker dock inte föda trollen här genom att berätta vad jag valt ;-)
Om pengar inte är en begränsning, ja då kan man hålla på att tjafsa om vilken kameramodell som är bäst.
Om pengar trots allt är en begränsning, ja då bör man kolla vilka objektiv som ger bäst valuta för pengarna.
Lägger man i hop det med vilket system som levererar bästa prestanda/pris på de kameramodeller man har råd med, ja då börjar man komma fram till vilket system, kameramodell som är bäst för just mig.
Prestanda/pris är ju väldigt subjektivt både gällande kamera och objektiv. Vilka egenskaper vill jag ha och vad tycker jag de är värda.
Det var detta som vägledde mig i mitt beslut, och det var rätt för mig, säkert inte rätt för alla här, but so what.
Jag tänker dock inte föda trollen här genom att berätta vad jag valt ;-)
Canolii
Medlem
Passar mina objektiv??
Det är ju så att jag har en EOS 300 sedan tidigare. Är det så att de objektiven jag har till den passar en ny 40D?
I sådana fall är ju saken biff.. Jag köper bara ett kamerahus till att börja med och kompleterar senare med ngt passande!
Kan man ta för givet att ebjektiv till en EOS 300 (ej en digitalkamera då..) passar till en ny 40D?
Jens
Det är ju så att jag har en EOS 300 sedan tidigare. Är det så att de objektiven jag har till den passar en ny 40D?
I sådana fall är ju saken biff.. Jag köper bara ett kamerahus till att börja med och kompleterar senare med ngt passande!
Kan man ta för givet att ebjektiv till en EOS 300 (ej en digitalkamera då..) passar till en ny 40D?
Jens