** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D7100 har landat

Produkter
(logga in för att koppla)
wow, hade den kommit för ett årsedan så hade jag köpt den istället för d800!

Denna har varit efterlängtad!

Kom den som en blixt från klar himmel? inte ens nikonrumors har förvarnat..

wow, hade den kommit för ett årsedan så hade jag köpt den istället för d800!

Denna har varit efterlängtad!

Kom den som en blixt från klar himmel? inte ens nikonrumors har förvarnat..

Nä, inte som en blixt. Det har varit på G att det skulle släppas den 19 feb, nu blev det den 20:e istället och då får väl vara OK :)

Ja, den verkar lovade, har den en förbättrad AF funktionalitet så är det något som jag uppskattar mest. Att mittpunkten är känsligare och klarar f/8 är ju också riktigt fint, det kanske gör att svepningarna även med något ljuskänsligare objektiv också blir bättre skulle jag tro

Spot White Balance - A new feature for Nikon cameras, Spot White Balance allows for quick and precise white balance adjustment while shooting in live view.
Det var på tiden... har saknat den funktionen i Nikons kameror...

Avslutar den här kameran diskussionen hurvida D100-D300 serien är död eller inte? (Känns ganska död just nu va).

I sanning en efterlängtad kamera. Jag hoppas ha råd att köpa en innan sommaren.

Det mesta var dock väntat. Den enda överraskningen är väl att de har utelämnat lågpassfiltret.

Det var på tiden... har saknat den funktionen i Nikons kameror...

Avslutar den här kameran diskussionen hurvida D100-D300 serien är död eller inte? (Känns ganska död just nu va).

Nja, kanske. Det att D7100 nu är den mest professionella DX kameran hos Nikon säger inget om imorgon. D7100 kan ersätta båda äldre modellerna. MEN - gapet mellan D4 och D7100 som sportkameror är större än det var mellan D3 och D300 vad avser bps och AF-ON knappen bl a. Nikon kan ta ett rejält kliv upp från D300s med kanske D9000 med t ex 16 eller 20mp DX, AF-ON, 9-10bps med batterigrepp som delar batteri med D4 och reglage som är mer lika D4. Det blir en D4 light kanske lika mycket som en efterföljare till D300s.

Den andra nischen som försvunnit är en direkt efterföljare till D700 - en kompaktare och lättare FF kamera för sport - lite av en "Nikon" 5D mark III.

Någon D4X skulle förvåna mig. Feedback som både Nikon med D3X och Canon med 1DsIII fick var att användare av dessa kameror inte behöver de påkostade slutarna, rubostheten och korta mirror blackout som sporthusen behöver och man vill inte betala för det i en studio/naturkamera och där blir D800 klockren som efterföljare till D3X. Får se vad Canon gör där.

Intressant kamera, men hur stor Rawbuffert har den? Kan inte hitta något om detta.

Säkert en jättebra kamera men Raw-bufferten imponerar inte direkt (om ryktet nu stämmer), 6 bilder i 14-bit Raw (då kan man hålla nere avtryckaren i 1 sekund), om du väljer 12-bit och beskuret läge (1,3x) går den upp til 14 bilder. Nej det är för dåligt, Nikon får nog komma med något annat om de ska kunna konkurrera med t.ex Canon 7D (eller efterföljaren).

Det här är med största sanolikhet nikons toppkamera på DX fronten, en s.k uppföljare till D300s skulle ha kommit för länge sen. En trolig D400...............förmodligen en D800 med D4 sensor, det finns väldigt många som väntar på en bugdet D4.

Det här är med största sanolikhet nikons toppkamera på DX fronten, en s.k uppföljare till D300s skulle ha kommit för länge sen. En trolig D400...............förmodligen en D800 med D4 sensor, det finns väldigt många som väntar på en bugdet D4.
Tror också att folk som väntar på en DX kamera i D800/D4 hus väntar förgäves. Sedan har jag aldrig nånsin träffat en människa som hade köpt en sån kamera. Jag tror att Nikon är inne på rätt spår marknadsmässigt - trots att det finns någon inbiten fågelfototgraf därute som vägrar beskära en FX-bild trots att det går, och som svär över bristen av DX kameror med separat AF-ON knapp och "proffskänsla".

Trevligt, äntligen kom D400, även om den råkar heta D7100. Det känns som ett perfekt steg att byta för mig som har en gammal D90. Steget till D7000 var för litet, men nu blir det ett rejält steg i rätt riktning.

Idag är det fest :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar