Annons

Nikon D70S snart ute?

Produkter
(logga in för att koppla)
Danne_S skrev:
Att bevisa för en tillverkare att ett fel fanns från början är inte lätt så att bara lämna in något på garantin utan några frågor är betydligt enklare.
Är det ett vanligt fel så lär du hitta andra i din situation på webben, och då är det enkelt.
 
Vad tror ni om den förbättrade AF (MultiCam 900) som införs i D70s och D50, och med firmwareuppgradering i D70?
 
Arleklint skrev:
Vad tror ni om den förbättrade AF som införs i D70s och D50, och med firmwareuppgradering i D70?
Just AF har jag ingen tanke om, men Nikon påstår ju att D50:n är bättre än D70:n...
Vad är då så mycket bättre med D70s som gör att den släpps?
 
Det stämmer nog vad gäller AF och kanske på annat vad gäller signalbehandlingen, men den är strypt på funktionalitet i förhållande till D70(s).
 
Tror inte det var vad dom menade.

Men ur vissa aspekter är den "bättre". Den är ju mindre och har förbättrad AF mot D70. Sen är ju menysystemet ombyggt så att det är mer lättöverskådligt för en förstagångsanvändare av digital systemkamera som kameran faktiskt riktar sig mot... Om det betyder att kameran faktiskt är bättre eller inte är ju upp till den som ska använda den att avgöra. Jag tycker inte det, men andra kanske gör det.
 
Arleklint skrev:
Vad tror ni om den förbättrade AF (MultiCam 900) som införs i D70s och D50, och med firmwareuppgradering i D70?
MultiCam 900 samma som D100 och F80 då... så fall behöver man väl inte tro något den är ju beprövad...
 
Arleklint skrev:
Nej det är inte samma. MultiCam 900 är förbättrad i D50 och D70s, och kan uppgraderas i D70
Aha en genförbättrad MultiCam 900, var ju trevligt för de som inte har vant sig med MultiCam 2000. För har man det så är den nog trög och irriterande i vilket fall...;-)
 
Jag snackade med Nikon på Elmia och D70s skulle börja levereras redan nästa vecka. D50 kommer ut i butik i Juni "aggresivt" prissatt var Nikons ord.
 
Det börjar röra på sig. I en annons i DN idag (24 april) står att Nikon informerar om D70s och D50 på tisdag hos Schönherrs foto i Stockholm. Det står också att de informerar om "andra digitala nyheter från Nikon"... vad nu det kan betyda.
 
Senast ändrad:
Re: Tror inte det var vad dom menade.

Johnnye skrev:
Men ur vissa aspekter är den "bättre". Den är ju mindre och har förbättrad AF mot D70. Sen är ju menysystemet ombyggt så att det är mer lättöverskådligt för en förstagångsanvändare av digital systemkamera som kameran faktiskt riktar sig mot... Om det betyder att kameran faktiskt är bättre eller inte är ju upp till den som ska använda den att avgöra. Jag tycker inte det, men andra kanske gör det.
Är jag ensam om att inte tycka att mindre alltid är bättre?
En av anledningarna till att exempelvis Canon 350D inte är ett alternativ för mig är att jag tycker den är för liten för att passa mina händer.
 
Re: Re: Tror inte det var vad dom menade.

Bendro skrev:
Är jag ensam om att inte tycka att mindre alltid är bättre?
En av anledningarna till att exempelvis Canon 350D inte är ett alternativ för mig är att jag tycker den är för liten för att passa mina händer.

Du är långt ifrån ensam. Ett bra grepp är viktigt, i alla fall för mig. Det är också en viktig egenskap när jag ska välja kamera. Kalla det en psykologisk effekt om du vill, men jag känner mig helt enkelt mer kreativ med en kamera som känns skön att hålla i. Det samma gäller en vanlig bläckpenna eller ett tangentbord. Är de inte sköna att använda så hämmas jag av det.
 
D70s i Tyskland

Jag har kollat den tyska webbshopen AC-Foto
http://www.ac-foto.com/ger/produkte.php
och fått fram följande:
Det är tydligen inte många nya funktioner i den nya D70s i förhållande till D70, nämligen
1. Bättre tydlighet med 2-tums displayen
2. Bättre AF-system
3. Större batterikapacitet
4. Både IR- och kabelfjärrkontroll
5. Bättre sensor (jag vet inte vad som är bättre).
D50 har delar av D70S och tydligen bra för den person som börjar uppgradera sig till en systemkamera.
I Tyskland kan man köpa D70s under maj månad
och D50 under juni månad.
Här är AC-Fotos priser som jag har räknat om och avrundat till kronor:
D70s-hus inkl 1GB-kort = kr 9000,-
D70s-hus inkl 1GB-kort+18-70 = kr 12000,-
D70-hus inkl 2GB-kort+18-70 = kr 9700,-
D70-hus = kr 7500,-
D50-hus (silver)inkl 1GB-kort+18-70= kr 8500,-

Jag har aldrig köpt något hos AC-Foto hittills.
Jag är förvånad över att prisskillnaden mellan de olika kamerahusen inte är större.
Däremot är kit D70+2GB-kort+18-70 med sina kr 9700,- rätt förmånligt, inte sant?
Med fotohälsningar
Wolfgang
 
Senast ändrad:
Multicam 900. Det kan vara så att de hittat några algoritmer som ger lite bättre prestanda med samma hårdvara, annars hade inte D70 gått att uppgradera. Vilket focusmodul använder D70, också 900 eller. Troligen är det iaf samma hårdvara vilket kommer ge ung. liknande prestanda vad avser ljusnivåer och känslighet.
 
Den AF-förbättring som sker gäller främst fokus tracking med dynamiskt val av AF-punkt. D70 och D70s använder samma AF-hårdvara, Multicam900.

Visst, de kanske har slipat lite på den vanliga AF-algoritmen också så vanlig AF blir 2% snabbare eller så.

2" skärmen på D70s upplevdes faktisk som tydligt större än D70 (1,8"). För övrigt kändes de mer eller mindre identiska förutom trådutlösaren då som är ett stort lyft.

D50 kändes lite plastig.
 
DX

D70 och D70s kan levereras med 18-70mmDX-zoom i ett kit.
Vilken brännvidd skulle denna zoom få på en analog F100? Fungerar denna DX-zoom ihop med en analog kamera överhuvudtaget?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.