Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70S snart ute?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att Nikon kommer sluta procucera den "gamla" D70 och bara producera D70s. Och tror därför att det är läge att köpa en D70 nu om man vill ha en, men jag kan ju ha fel..

Det är större skillnad på Eos 300d och 350d än vad det kommer att vara på d70 och d70s och därför kan Canon fortsätta sälja 300d även fast 350d finns på marknaden.

D70s är bara en skäl till att höja priset lite på D70 och kräma ut lite mer pengar ur modellen..;)

Jag tycker det skulle vara mer logiskt att göra som canon, sänka priset på D70 och komma med en ny modell med 8Mp (som med 300D/350D).

Ja Kim det var nog det de flesta hade hoppats på. Tror det är många nikonfotografer som blev lite besvikna iom. den "nya" D70s...

En tanke är att man låtit D70s överta delar av signalbehandlingen från D2X på samma sätt som D2Hs fick göra.

Jag fick reda på nu att alla så kallade "Kitten" där man får D70 med en objektiv(Nikor) är mycket snart slut!

När den "nya" D70s kommer finns det inte med några Kitt!

FAN!

Ny Dyr kamera med andra ord!

Airbus skrev:
Jag fick reda på nu att alla så kallade "Kitten" där man får D70 med en objektiv(Nikor) är mycket snart slut!

När den "nya" D70s kommer finns det inte med några Kitt!

FAN!

Ny Dyr kamera med andra ord!

Tycker det vore konstigt om D70S kommer att vara mycket dyrare än D70... isåfall så har de ju skrivit under sin egen "dödsdom".

Kan ju vara dumt att slå till på en D70 nu om D70s kommer att innehålla fler möjligheter än väntat (stöd för batterigrepp etc.)

Daniel VR6 skrev:
Tycker det vore konstigt om D70S kommer att vara mycket dyrare än D70... isåfall så har de ju skrivit under sin egen "dödsdom".
Jag tror man puttar upp priset på D70S en aning för att ge utrymme neråt och en tillräcklig prisskillnad mot den kommande D50.

Om priset blir högre på D70S, är skillnaden av 1,8" till 2" värda pengarna? Se proportionerna på bilden (med reservation för småfel)
Är USB 2.0 låghastighet på D70 mot USB 2.0 höghastighet (ej säkert) på D70S värda prishöjningen? Många har ju höghastighets kortläsare.

/Fred

Bilagor

• 18_20.jpg
    18_20.jpg
    19.7 KB · Visningar: 692
Fred H skrev:
Om priset blir högre på D70S, är skillnaden av 1,8" till 2" värda pengarna?
Det märkliga är ju att de inte höjt upplösningen, bara gjort skärmen större, vilket innebär att pixlarna blir mer framträdande.

Viktigare än storleken på skärmen är upplösningen, då man har möjlighet att zooma in, tycker jag iaf.

Att göra skärmen större utan att samtidigt höga upplösningen ser jag inget större värde i.
Fred H skrev:
Är USB 2.0 låghastighet på D70 mot USB 2.0 höghastighet (ej säkert) på D70S värda prishöjningen? Många har ju höghastighets kortläsare.
Det är av värde för de som kopplar kameran till datorn under själva fotograferingen, så de direkt kan se resultatet på stor skärm, vilket görs framförallt i studio då.

Annars har det ingen betydelse, jag har själv aldrig använt usb2 möjligheten på min 20D, utan gör som de flesta andra, använder kortläsare med usb2

Jag vill också tillägga mina egna kommentarer av de övriga s.k. förbättringar:

-"Uttag för kabel fjärrkontroll." IMO, inte är det så viktig med tanke på att den trådlösa varianten till D70 borde fungera lika bra, och inte är så dyr heller. Har jag missat något?

-"Förbättrad PictBridge." Bahhh.

-"Inbyggda blixten slår ut 17mm mot 20mm
Jag, som "glad amatör" inser inte fördelen med detta. Kan någon upplysa mig?

-Batteriet uppdaterat till EN-EL3a som har 1500mAh mot 1400mAh." Samma storlek. Den som fotar mycket köper ändå ett extra batteri. Vad gör 100 mAh när D70 är redan ganska strömsnål.

-"Vikten ökat från 595g till 600g." Vad då? Kilopris?

Min personliga önskan är att jag VILL köpa D70 istället (jag kommer att göra det i alla fall) MEN för ett lägra pris.

/Fred

Fred H skrev:
-Inbyggda blixten slår ut 17mm mot 20mm
Jag, som "glad amatör" inser inte fördelen med detta. Kan någon upplysa mig?
Ju längre blixten hamnar från objektivet, ju mindre risk är det för röda ögon.
Tveksamt om 3mm gör så stor skillnad dock...

Dessutom använder väl alla riktiga fotografer extern blixt ;-)

sagan skrev:
Ju längre blixten hamnar från objektivet, ju mindre risk är det för röda ögon.
Tveksamt om 3mm gör så stor skillnad dock...

Dessutom använder väl alla riktiga fotografer extern blixt ;-)

Kim, är det inte så att blixten numera lyser bredare och täcker samma bildvinkel som en 17mm-glugg. Inte är det väl höjden på "lyftet" man ändrat? (Har jag läst så fel)?

Dessutom, nog för att jag oftast använder extern blixt, men inte skall jag sticka under stol med att den inbyggda blixten har kommit till användning ibland. Man kan inte få med sig allt överallt. Bara nästan...

AnWi skrev:
Kim, är det inte så att blixten numera lyser bredare och täcker samma bildvinkel som en 17mm-glugg. Inte är det väl höjden på "lyftet" man ändrat? (Har jag läst så fel)?
Ah, du har rätt, så måste det ju vara, ursäkta mig :D

Japp, då verkar det ju mer vettigt.
AnWi skrev:
Dessutom, nog för att jag oftast använder extern blixt, men inte skall jag sticka under stol med att den inbyggda blixten har kommit till användning ibland. Man kan inte få med sig allt överallt. Bara nästan...
Själv har jag inte använt den inbygga blixten någon gång sedan jag skaffade extern, men det är ju jag det :D

Är det värt att vänta o vänta o vänta o jämföra varenda liten detalj, för några hundralappar el hur mycket det nu rör sig om. Det kommer rasa in nya modeller i framtiden. Det är bara att köpa o blunda. Bilderna blir nog identiska efter behandling ändå.

kan jag vänta på den, så kan jag vänta på den...

Face it - D70s är bara en lättare ansiktslyftning för att hålla liv i D70 när Canon kommer med 350. Det är inte konstigare än i bilvärlden där man ändrar formen på en lampa eller hänger på någon ny list för att hålla intresset uppe för en modell som fått ett år på nacken. Att sitta och vänta på D70s verkar lite överdrivet...

Om de lagt in brusreduceringsmöjligheter som i D2X, så hade det varit betydligt intressantare. *tycka*

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar