Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Superzoom till Nikon D750?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har själv 5 Nikkor FX zoomar med början från 14 mm - 500 mm och 4 fasta objektiv mellan 20 mm - 105 mm. som jag använder på D800E eller D750. Skulle jag ut och resa och bara vill ta med ett objektiv så blir det tveklöst D750 utan batterigrepp men med mitt 28 - 300 mm zoom som åker med! Även om det nu inte är det bästa 'fågeltelet' på 300 mm..
Hälsn!
 
Som ny kan det ta lite tid att känna in tonen på ett forum. Nu vet jag att det är okej här att avfärda kommentarer man inte gillar med osakligheter som trams och låta bli att svara sakligt på det som inte passar om resonemanget man för blir ifrågasatt. Det är bra att det är högt i tak. :)
Man får bara kalla något för trams om det faktiskt är trams och man har sakliga skäl till det. :)

Jag skulle tro att Martin nog är lite trött på alla "rekommendationer" som säger att man måste köpa bättre objektiv när man har bytt till en kamera med massor av pixlar. Det här är inte första gången den rekommendationen dyker upp i forumet och det är inte första gången Martin sakligt har förklarat varför ett objektiv inte blir sämre av att monteras på en kamera med fler pixlar.
 
Det har jag redan gjort och ser ingen större mening med att diskutera saken ytterligare med dig då du inte ens är benägen att hålla med dig själv om att det du själv benämner som ett mer befängda synsätt är mer befängt.

Enklast, för att du ska förstå och godta resonemanget, är nog att du redogör för varför du inte tycker att trådskaparens tre ursprungliga förslag är lämpliga eller varför du du tycker man ska undvika Soligor-objektivet på en D850. Resonemanget är detsamma.

Fast du kanske inte tycker att de fyra objektiven bör undvikas på en D750 eller D850?

Att tillverkare erbjuder produkter som inte längre är särdeles konkurrenskraftiga är inget nytt. Exempelvis överlevde F3 millennieskiftet i katalogerna, men det gjorde den ändå inte till ett prisvärt ellr givet köp dess sista år.

Nu vet du hur jag ser på 28-300, även om du inte respekterar att jag tycker så. Är du nöjd med den på din D810 och övertygad om att du kommer att bli det på en D850 är det bra för dig, men respektera att andra inte är det.

Håller med dig till 100% Dom här långzoomarna hängde med till 12-16mp, på kameror med fler pixlar är dom inte mycket att ha med i väskan. Har haft disskussioner med kunnigt folk på på Scandinavian photo/Fotokungen/Cyberphoto som säger samma sak som dig!
 
Håller med dig till 100% Dom här långzoomarna hängde med till 12-16mp, på kameror med fler pixlar är dom inte mycket att ha med i väskan. Har haft disskussioner med kunnigt folk på på Scandinavian photo/Fotokungen/Cyberphoto som säger samma sak som dig!

Och du har inte möjligen funderat på om dina kunniga diskussionspartners, liksom Nikon med deras berömda lista, kan ha ett visst kommersiellt intresse som påverkar deras sätt att se på saken :)
 
Och du har inte möjligen funderat på om dina kunniga diskussionspartners, liksom Nikon med deras berömda lista, kan ha ett visst kommersiellt intresse som påverkar deras sätt att se på saken :)
Jag har haft Nikon 28-300 till mina D700/D610, På D700 funkade det fint men på D610 visade sig bristerna................Men, vi borde nog låta trådskaparen gå till en vänlig fotohandlare och prova objektivet/objektiven ifråga istället för att lyssna på våra "personliga" åsikter.
 
Jag har inte sagt något om Tamrons 28-300 av det enkla skälet att jag inte har någon erfarenhet av det. Den som har det får gärna bidra med sina erfarenheter. Nikons har jag däremot testat tillräckligt för att uttala mig om den.

Vad jag läst är det inget överdrivet större skillnader mellan dem.
Nikon är från F3,5-5,6 och Tamron F3,5-6,3 vilket gör Tamron gluggen 260g (800g vs 540g)lättare vilket kan vara avgörande om man går efter lättare alternativ. Även pris skiljer med ca 2000kr.

Tamron är inte lika skarpt i 300 läget, vist mer cromatisk aberration och sämre VR. Någon störde sig på att lock switchen på tamron objektivet kom åt när den skulle tas ur en väska och således var låst när det skulle fotas. Men som sagt, får man Tamronet från E-infinity för runt 4000kr kanske det kan vara ett bra köp?
 
De bra produkterna säljer sig själv. Om det cyniska företaget och månglarna, som bara ser till sina kommersiella intressen, har en produkt som man vet är mindre bra men policyn är att den är ”bra” så ser man till att prata mer för just den varan, inte prata ned den. Den tanken har inte slagit dig?

Jag har jobbat med att testa prylar och skriva om dem i snart 20 år, och skall jag säga något generellt om hur tillverkare - både i och utanför kamerbranschen - agerar så pratar de gärna om produkter de är stolta över, men säger oftast inget alls om produkter de själva upplever som under normal standard på marknaden.

En av luckorna i Nikkorsortimentet är just en uppdaterad 28-300 VR ver II.

Håller helt med, zoomar i allmänhet och superzoomar i synnerhet har utvecklats rejält senaste åren och gjorde någon en ny sådan idag skulle den troligen kunna bli avsevärt bättre utan att priset ökar speciellt mycket. Nu är superzoomar för småbildskameror en rätt liten nisch - till skillnad från superzoomar för APS_C-kameror, något som ganska tydligt syns på utbudet. Så chansen att någon gör en ny sådan är nog tyvärr inte så stor.

Lite som att DX inte fått en uppdaterad 17-55/2,8 med VR medan 18-55 har kommit i ett flertal versioner sedan den första lanserades.

Det handlar nog mycket om att marknaden har förändrats kraftigt sedan 17-55 dök upp. När den designades hade Nikons pro- och entusiast-kameror APS-C-sensorer och det behövdes en påkostad normalzoom för sådana kameror, sedan tio år har alla det varit småbild (fullformat) som gäller för mer påkostade objektiv. Man kan ju notera att det dykt upp två nya versioner av 24-70/2,8 under de här åren, men ingen ny 17-55/2,8. Man kan rätt tydligt se samma sätt att tänka hos Sony som ju bygger upp sitt objektivsystem för E-mount: inga APS-C-objektiv i proklass, och över huvud taget ett fokus på småbildsobjektiv.

Det är helt ok att vara såld på AF-S 28-300, synd bara att det inte verkar ok att inte vara det här. Kanske är det inte så högt i tak här trots allt...

Jag är inte speciellt såld på den, äger den inte själv, men har använt den mycket (totalt runt 12-13000 bilder) vid flera tillfällen och vet att den är ok för sin kategori av objektiv. Den är t.ex. lite bättre än Canons mer än dubbelt så dyra och dubbelt så tunga 28-300L. Och den står sig överraskande bra mot t.ex. Nikons egen 70-300 VR. Den är helt enkelt en klassisk superzoom med sisådär skärpa fullt öppen, märklig och tydlig (moustachformad) distorsion, lite seg fokusering osv. Men i gengäld tokigt mångsidig och flexibel. Det är så superzoomar är.

Det jag vänder mig mot är grundföreställningen att man skall undvika vissa objektiv på nyare kameror för att de inte skulle duga för de kamerorna. Är man ute efter en superzoom, då skall man inte tveka att använda en superzoom, och veta att den faktiskt - verkligen - presterar som bäst just framför de bästa kamerorna. Som i Nikons fall en D800, D850. Eller i trådskaparens fall, en D750.

Hade det funnits en annan superzoom som gjorde samma jobb bättre hade jag med glädje hänvisat till den istället. Men är det vi har att välja på till Nikons småbildskameror Nikons och Tamrons 28-300:eek:r. Och då skall man inte tveka att använda en sådan.
 
Det jag vänder mig mot är grundföreställningen att man skall undvika vissa objektiv på nyare kameror för att de inte skulle duga för de kamerorna. Är man ute efter en superzoom, då skall man inte tveka att använda en superzoom, och veta att den faktiskt - verkligen - presterar som bäst just framför de bästa kamerorna. Som i Nikons fall en D800, D850. Eller i trådskaparens fall, en D750.
Ja, det är lite som att säga att man bör undvika att använda vissa objektiv med Technical Pan i kameran. Objektiv som ansågs prestera bra på Tri-X pressad till ISO 3200, t.ex.
 
Hur visade sig bristerna? Kan du visa några jämförande exempel?

Bilderna med D700/28-300 har jag bland alla bilder nånstans............. Bilderna jag tog med D610/28-300 skrotade jag p.g.a för dålig kvalitet (det var c:a 200 bilder) fick aldrig nån riktig skärpa i dom. Däremot fick jag vassare bilder med D610/24-70 än med D700/24-70 (har bilder med båda kombinationerna kvar) Jag kör idag endast Canon på systemsidan. Sålt iväg allt vad Nikon heter, håller på att prova mig fram till vad nästa kamera blir (Fuji XT-2 vs Canon 5D version 4) Jag kommer dock ALDRIG mer att köpa en långzoomare!
 
Bilderna med D700/28-300 har jag bland alla bilder nånstans............. Bilderna jag tog med D610/28-300 skrotade jag p.g.a för dålig kvalitet (det var c:a 200 bilder) fick aldrig nån riktig skärpa i dom.
Det var inte så att du jämförde bilderna från D700 och D610 i 100% (eller någon annan stor förstoringsgrad)?

Däremot fick jag vassare bilder med D610/24-70 än med D700/24-70
Skillnaderna mellan dina båda kameror med samma objektiv kan bero på olika bra kalibrerade AF-system.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.