gpq
Aktiv medlem
Tror många skulle hävda att skillnaden från bl 2.0 till 1.4 är både stor och viktig.
Det säger han inte emot. Däremot påstår han att skillnaden som de skulle hävda i de flesta fall är överdriven.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror många skulle hävda att skillnaden från bl 2.0 till 1.4 är både stor och viktig.
Jag beställde just ett 85mm 1.2 till min 5d och tycker skillnaden mot 1.8-versionen är trevlig och viktig.
Att jämföra 50 1.4 på crop mot 80mm 1.4 på ff är som att göra jämförelsen mellan 80mm 2.0 på ff och 80mm 1.4. Tror många skulle hävda att skillnaden från bl 2.0 till 1.4 är både stor och viktig.
Om det inte gick att se en skillnad på ett objektiv för 3800 kronor och ett för 21500 kronor så vore det nog en mindre skandal
Och mer intressant, vad har den saken med ursprungsfrågan att göra?
Har ju med ursprungsfrågan att göra på så sätt att den skillnaden får man med varje objektiv man använder när man byter till FF-hus.
Aha, så du menar att skillnaden i upplevd bildkvalitet, oavsett objektiv, mellan att köra med FF-sensor och crop-sensor ... Skulle vara densamma som skillnaden mellan Canons 85/1,8 och deras 85/1,2 ...?
I så fall tror jag det är lite poänglöst att fortsätta den här diskussionen
Om man utökar diskussionen och blandar in D300s "i leken": Vad blir skillnader, fördelar/ nackdelar då? Själv står jag i valet och kvalet mellan D700 (FX) och D300s (DX). D7000 känns lite liten och klen (faktiskt!), och hur funkar gamla AiS-objektiv på denna? Har en drös såna -som jag är väldigt nöjda med- och på de båda nämnda "gamlingarna" kan man ju fota i "A" och "M" lägen (och manuell fokusering givetvis). Med D700 dessutom i "rätt" brännvidd s a s. Eller har jag dömt ut D7000 för snabbt?
Hej, har lite funderingar om att köpa en ny kamera, har fått mycket bra priser på både
Nikon D700 & D7000 men vet inte vilken jag ska välja, fotar bara lite allmänt men nu som pensionär har jag tänkt börja lära mig lite mer, har tidigare inte haft någon kamera av den dyra sorten, D700 är ju några snäpp dyrare än D7000 men skiljer det så hemskt mycket mellan vad dom presterar eller kvaliteten på dom, har läst lite recensioner av bägge och dom verkar ju vara ganska lika varandra, men vet inte vem av dom jag ska välja, någon som kan ge mej ett råd ?.
Mvh dae
Jag satt för ett tag sen i samma sits som du fast med canon alternativ. Jag bytte min lite nyare crop kamera mot en lite äldre FF kamera och har verkligen inte ångrat mig. Visst har jag märkt en del nackdelar men fördelarna har med råge uppvägt nackdelarna.
Några av de fördelarna jag upplevt bli bättre är detaljerna och färgerna i bilderna samt att brännvidden på objektiven passar in bättre för mina behov.
Största nackdelen är nästan att när man väl provat FF så vill man inte gå tillbaka.
Min åsikt.
Som du kan se av mitt svar ovan håller jag inte riktigt med dig
Sensorn i D700 är dubbelt så stor, men glöm inte att den också är närmare fyra år gammal. Utvecklingen har gått framåt en del under den tiden ...
4 år? Min fyller 3 i aug å då köpte jag den när den kom ut på marknaden 2008
Största nackdelen är nästan att när man väl provat FF så vill man inte gå tillbaka.
I går gjorde jag slag i saken: Efter ett antal månaders (års?) velande bestämde jag mig på trettio sekunder när jag känt på kamerorna: Sökaren och tyngden (jo!) gjorde att det blev en D700! Har naturligtvis inte hunnit "provköra" så mycket, men bilderna -med mina gamla AI/ AIs objektiv- blir jättebra och dom sugs direkt in i "iPhoto" (såväl RAW som JPEG) utan någon installation av nåt. Ser lovande ut alltså!
Det beror iofs på vilken dx-kamera man jämför med. Det är större skillnad i sökarstorlek mellan D5000 och D90 än mellan D90 och D700.Tänkte precis skriva att det som inte nämts i diskussionen är att det är stor skillnad i storlek på sökaren.
Har man kört med fullformat så känns det hemskt litet när man går tillbaka o kika i sökaren på en dx kamera, även om de har 100% täckning av bilden.
D700 är en bättre kamera och fullstor sensor är verkligen en nivå över D7000 och av vad jag sett är D700 rätt betydligt bättre i lågljusförhållanden. Såväl autofokus som brus är bättre än D7000. Så är sånt viktigt är D700 ett bättre val.
Dock känner jag mig tvungen att lista nackdelarna med D700. För det första finns det en hel del bra och rätt billiga objektiv till lillsensor-kamerorna D300s/D7000. När det gäller foto är det objektiv som är allra viktigast och också allra dyrast. Och är man inte beredd att lägga ut en massa pengar på full-formatsobjektiv. Så kan det vara smart att köpa en lillsensorkamera som såväl kan använda fullstora objektiv som DX-objektiv, som bara kan användas av lillsensorkamerorna.
Njae, nu har du väl fel? Finns inga som helst tekniska nackdelar med en större sensor.