Annons

Nikon D70 fisheye

Produkter
(logga in för att koppla)
om ni är ute efter fisheye effekten så tror jag inte det blir så bra då kameran har en bränvidds faktor, finns säcker andra som kan utveckla detta på ett korrekt sätt... så vänta och köp tills ni vet hur det funkar..
 
den ena ä 8mm brännvid och den andra 15mm
8mm har en bländare på 4
och 15mm har en bländare på 2,8 tyckte jag att det gick att läsa av filnamnet på bilden, och jag gissar således att det är skillnaden.
 
Skillnaderna, det är utöver ljusstyrkan hur stor bildcirkel som tecknas. På 24x35 formatet ger 15mm gluggen en bild med 180 graders bildvinkel på diagonalen medans 8mm gluggen ger en bildcirkel med ungefär 24mm:ers diameter, dvs en cirkel i mitten med 180 graders bildvinkel på alla håll.
Däremot är sensorn i kameran bara 15x24, så det kommer klippas i bilderna, 15mm:ern kommer inte ha så extrem effekt, utan mer som en extrem vidvinkel med skumma deformeringer. 8:an kommer ha svarta hörn osv.
Den som jag skulle rekommendera är den som jag själv har, nikons 10.5mm fisheye, den är anpassad för det digitala formatet och ger 180 graders bildvinkel på diagonalen på en av nikons digitala systemare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.