Luktar det inte lite bittert här? Jag törs nog lova att majoriteten D600-ägare aldrig har (eller har märkt av) något problem varken med skräp på sensorn eller fokusfel. De som har det skickar in kameran på rengöring efter att ha bränt av några tusen bilder, och vips så är problemet borta. Det finns en anledning till att kameror har fabriksgaranti. Fokusfel justerar man själv om man är händig.
Om du känner dig spottad i ansiktet så kan du ju sälja din D600 och köpa en D610 eller en Canon i stället och säga adjö till de tusenlappar som behöver lägga emellan.
Om kameran monteras i Thailand eller Japan har föga betydelse. Kvalitetskontrollen är densamma. Dessutom är det väl knappast snor från thailändska småpojkar som du har fått på sensorn?
Mahdad får väl svara för sig själv, men vad jag vet så har han sålt sin D800, köpt en Canon 5DmkIii, sålt den o h köpt en D600 och sålt den och sen köpt en D3100. Eller nåt sånt, inte så lätt att hänga med i svängarna ;-)
Själv köpte jag en D600 i mars i år. Helt fantastisk kamera på alla sätt. Ruskigt fin i hantering o h bildkvalite.
Köpte den ny till bra pris i Tyskland då Euro-kursen hade en tillfällig dipp till rekordnivå.
Jag sålde den dock i augusti för i stort sett samma pengar som jag köpte den för. Minns inte hur många bilder jag hann ta med kameran, använde den ganska flitigt. Det fanns inget skräp på sensorn.
Möjligt att en såpass sent tillverkad kamera var lite ankorlunda än de tidiga, går ju inte att veta. Jag tror dock att det bara är en tidsfråga. Möjligen att senare exemplar, eller de som åtgärdats på garantin och fått slutarpaketet utbytt är bättre, men inte fullgoda.
Att många inte märker felet kan bero på att de inte använder kameran så flitigt och inte tittar efter så noga.
Oavsett om D600 är fixad eller inte så gör Nikons la sering av D610 att begagnade D600 rasar i pris drastiskt, minst 5000 kr mer än om inte D610 släppts. Det är pengar som Nikon i princip tagit från sina kunder och det är verkligen inte snyggt.
Nu är vi som hann sälja våra kameror innan detta inte drabbade. I te heller de som ändå tänkt att behålla kameran i flera år tills den faller i bitar eller blir alldeles omodern. Det är ändå inte schysst mot de egna kunderna, även om spottloska i ansiktet kan vara ett överilat ord.
Nu ska det snart inhandlas en ny kamera. Om det blir en D800 är inte så säkert längre för min del som det var tidigare, just pga att mitt gillande för Nikon som tillverkare fått sig en knäck. Hur många andra kan det finnas som känner liknande?
/Mats