Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D60 - objektiv
- Trådstartare Sofia_17
- Start datum
mayro
Aktiv medlem
Varför inte köpa en bättre kamera med mer funktioner samt stabilisering mm som du kan växa med längre tid samt finna mer optik till än just D60 då du ändå skall handla?
Fattar inte detta att man väljer namn före funktion samt kompabilitet och en massa sådant som är viktigast då man köper en kamera..Sådant är för min del obegripligt..
Fattar inte detta att man väljer namn före funktion samt kompabilitet och en massa sådant som är viktigast då man köper en kamera..Sådant är för min del obegripligt..
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Hej ! Hur vet du att du vill ha just en Nikon D60 om du är helt ny på foto !
Sofia_17
Ny medlem
Hej ! Hur vet du att du vill ha just en Nikon D60 om du är helt ny på foto !
Nja, det känns tryggt med ett kännt märke och den kameran ligger i min prisklass. Vilken tycker du jag borde köpa istället?
Jag kommer mest fota natur och min lilla brorson.
/Fia
mayro
Aktiv medlem
D60 är en alldeles utmärkt kamera för nybörjaren. Väldigt lättanvänd.
Kan du berätta vad som gör den till en bra kamera för nybörjaren?
menar vad som den har som andra märken inte har?
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Nja, det känns tryggt med ett kännt märke och den kameran ligger i min prisklass. Vilken tycker du jag borde köpa istället?
Jag kommer mest fota natur och min lilla brorson.
/Fia
Nikon är inte bättre eller sämre än andra märken eller tryggare på nåt sätt,men
det har gått lite mode i just namnet,både Nikon och Canon är ledande när det gäller dyrare avancerade kameror men i den här klassen är alla märken ungefär lika "bra"
och eftersom du verkar gilla foto växer du snart ur den här kameran och vill ha något bättre och det får du för ett par tusen mer tex en D80 eller annat märke som
Canon ,Pentax Sony eller Olympus !
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Ska tillägga att NetONnet just nu säljer ett paket med PENTAX K200D MED 2 OBJEKTIV
18-55 OCH 50-200 för endast.5.995kr .Har denna själv och är mycket nöjd.Denna kamera har vädertätning och en extra lcd-panel på ovansidan,bara denna kamera som har det i denna prisklass plus mycket inställningsmöjligheter,inbyggd bildstabilisering i huset så man får stabilisering med alla objektiv,dammbortagningssystem m.m. en mycket bra och prisvärd kamera med 2 bra objektiv att börja med,gå in och titta på deras sida
18-55 OCH 50-200 för endast.5.995kr .Har denna själv och är mycket nöjd.Denna kamera har vädertätning och en extra lcd-panel på ovansidan,bara denna kamera som har det i denna prisklass plus mycket inställningsmöjligheter,inbyggd bildstabilisering i huset så man får stabilisering med alla objektiv,dammbortagningssystem m.m. en mycket bra och prisvärd kamera med 2 bra objektiv att börja med,gå in och titta på deras sida
AndyK
Aktiv medlem
Kan du berätta vad som gör den till en bra kamera för nybörjaren?
Den har väldigt användarvänligt gränssnitt. Förklarar allt väldigt tydligt, istället för att bara ha varningslampor t.ex. Vid för svagt ljus står det i displayn: Objektet är för mörkt, blixt rekomenderas t.ex.
Sen är den liten och lätt, något som många nybörjare och kvinnor uppskattar (själv tycker jag att den kunde varit ngt större).
Sen tror jag att om man köper en kamera med kit-objektiv, oavsett märke och modell, så växer man nog snabbare ur objektivet än huset.
mayro
Aktiv medlem
Kan du dessutom berätta nackdelarna med just Nikon´s startseriekameror mot andra märken? Du kan ta tex mot en Sony A300...Så kan jag hjälpa dig sedan om du missar något då jag ju kan A300s fördelar rätt väl...
Varning för ljus osv är ju inte unikt.. Sony har det också som exempel...Och kör man auto så sköts även så blixt med auto hoppar upp..Så enklare än så kan man inte få det..Så det va inte någon fördel därmed..
Nvh
Tobbe.
Varning för ljus osv är ju inte unikt.. Sony har det också som exempel...Och kör man auto så sköts även så blixt med auto hoppar upp..Så enklare än så kan man inte få det..Så det va inte någon fördel därmed..
Nvh
Tobbe.
AndyK
Aktiv medlem
Jag vet att du är Sony-taliban, så vad jag än säger, oavsett vilket märke jag nämner, så får du det till att Sony är bäst. Så jag hoppar över den patetiska diskusion det kommer att bli...
Men jag kan ju säga så här mycket. Att D60 fick mycket bättre betyg i DigitalFotos test i senaste nummret än både a200 och a350.
Men jag kan ju säga så här mycket. Att D60 fick mycket bättre betyg i DigitalFotos test i senaste nummret än både a200 och a350.
mayro
Aktiv medlem
Jag vet att du är Sony-taliban, så vad jag än säger, oavsett vilket märke jag nämner, så får du det till att Sony är bäst. Så jag hoppar över den patetiska diskusion det kommer att bli...
Sonytaliban för jag frågar dig om vilka nackdelar du finner på en startseriekamera ifrån Nikon som du förespråkar??
Du skriver ju den är en utmärkt kamera för nybörjaren.. Då är det väl inte en underlig fråga att ställa vad du grundar ditt påstående på..Visst är den en bra nybörjarkamera.. Men finns där inte bättre kameror att råda en nyköpare att titta på före en Nikon startseriekamera??
För man frågar ju för få råd o tips oftast om vad som är det bästa eller bättre valet att köpa.. Ibland med ett märke som utgångspunkt iofs.. Men en erfarnare torde ju trotts det kunna ge råd utifrån bredare synfällt även om nybörjaren inte är så kunnig om annat än märke dom sett i reklam eller modeindustrin där märke säljs mer än kvalitet och funktion..
För det kan väl helt enkelt inte vara så att den inte har några fördelar alls mot en vanlig startseriekamera från tex Sony?? Och att jag ber om jämförelse med en kamera jag kan lite om är väl inte så underligt anser jag...Vore snarare underligt om jag valt en kamera jag inte kan så bra som jämförelseobjekt...Och andra har nog sina pentaxar tex som jämförande med det som påvisas vara fördelar med en Nikon startseriekamera..
För i så fall om du inte kan nämna någon fördel till Startkamraserien från Nikon så vore det ju snarare märket du förespråkar och inte det bästa kameran per krona..??.
Så jag hoppas utifrån att jag är en konsument som tror gott om mina medmäniskor du kan komma med annat än angrepp mot min person via kalla mig sonytaliban som argument för en Nikon till en nybörjare. Jag skulle aldrig köpa en kamera baaserat på ett personpåhopp som argument. tvärtom faktiskt skulle det ge mig rätt underliga vibbar... ...
Du som erfaren kunnig fotograf torde lätt kunna ge argument i högre nivå om sådana är befintliga än du gör mot en sådan okunnig nybörjare som mig...Annars står det rimligen rätt klart detta som så ofta förekommer runt just Nikons startseriekameror.. Dom skall förordas pga märke och inte annat.
Mvh
Tobbe.
AndyK
Aktiv medlem
En för mig stor fördel med Nikons kameror, oavsett prisklass, är det låga bruset på höga ISO. Och så är det även med D60. Inget annat märke klarar samma brus för mindre peng. Det borde finnas en anledning till att fototidningarna använder Nikons kameror som referenser i brustester.
Sen är det som du säger, alla märken gör bra kameror. Och alla kameror har sina för och nackdelar.
Det du antagligen är ute efter är att D60 inte har inbyggd AF-motor i huset, men för mig spelar det ingen roll eftersom jag inte köper begagnat och alla nya objektiv till Nikon kommer med inbyggd motor i objektivet, oavsett om det är original eller tredjepart.
Det andra du vill ha sagt är att D60 inte har bildstabilisering i huset. För mig är det viktigare att se hur mycket det skakar, vilket man gör med stabilisering i objektivet, än att ha stabilisering på alla gluggar.
Och läser du mina inlägg i tidigare trådar, så ser du att jag alltid rekomenderar olika märken. Jag anser att man ska välja den kameran som känns bäst i den prisklass man befinner sig i. Men tittar man på dina inlägg så rekomenderar du bara Sony och endast Sony.
Att jag i detta fall skrev att D60 är en utmärkt nybörjarkamera, är för att den är det och att Sofia hade fastnat för den. Jag tycker att om en person hittat en kamera den gillar så ska man inte rekomendera ngt annat bara för att man ska, alla nya kameror oavsett märke är bra, det krånglar bara till det. Och i detta fallet var det objektiven hon frågade om och inte huset, så hur det blev en fråga om hus vet jag inte.
Sen är det som du säger, alla märken gör bra kameror. Och alla kameror har sina för och nackdelar.
Det du antagligen är ute efter är att D60 inte har inbyggd AF-motor i huset, men för mig spelar det ingen roll eftersom jag inte köper begagnat och alla nya objektiv till Nikon kommer med inbyggd motor i objektivet, oavsett om det är original eller tredjepart.
Det andra du vill ha sagt är att D60 inte har bildstabilisering i huset. För mig är det viktigare att se hur mycket det skakar, vilket man gör med stabilisering i objektivet, än att ha stabilisering på alla gluggar.
Och läser du mina inlägg i tidigare trådar, så ser du att jag alltid rekomenderar olika märken. Jag anser att man ska välja den kameran som känns bäst i den prisklass man befinner sig i. Men tittar man på dina inlägg så rekomenderar du bara Sony och endast Sony.
Att jag i detta fall skrev att D60 är en utmärkt nybörjarkamera, är för att den är det och att Sofia hade fastnat för den. Jag tycker att om en person hittat en kamera den gillar så ska man inte rekomendera ngt annat bara för att man ska, alla nya kameror oavsett märke är bra, det krånglar bara till det. Och i detta fallet var det objektiven hon frågade om och inte huset, så hur det blev en fråga om hus vet jag inte.
skogsbaronen
Aktiv medlem
Fullt krig som vanligt.
Vill du ha en Nikon D60, köp då den.
Den är inte sämre eller bättre än någon annan kamera i samma segment.
Det blir alltid ett himla liv om vilket märke som är bäst. Det behöver du inte bry dig om =) Själv köpte jag canon för att jag ville ha det, inte för att den på något vis är bäst.
18-55 är ett normal-zoom. Zoom för att du kan zooma, dvs ändra brännvidd.
18-55 motsvarar lite grovt vad en vanlig kompaktkamera har.
55-200 är ett tele-zoom. Du kommer "närmare".
Gillar du att fota saker på lite avstånd, köp då till 55-200at.
Många ger råd om att man "måste" ha ett normalzoom när man köper systemkamera. Detta tycker jag är lite trångsynt.
Man köper det som man vill ha.
Jag fotar bara med långa teleobjektiv, och har därför inte lagt några pengar på ett normalzoom.
VR betyder att objektivet har stabilisering, vilket är väldigt användbart. Beroende på tillverkare kan det också heta IS, OS, mm.
Canon och Nikon har stabilisering i objektiven, medan tex Sony har det i kameran.
Fördelen med att ha det i kameran är att du får stabilisering med alla objektiv.
Fördelen med att ha det i objektivet är att även sökaren blir stabiliserad.
Nu kommer det antagligen starta ett nytt krig om vilken stabilisering som är bäst, men så är det här =)
Vill du ha en Nikon D60, köp då den.
Den är inte sämre eller bättre än någon annan kamera i samma segment.
Det blir alltid ett himla liv om vilket märke som är bäst. Det behöver du inte bry dig om =) Själv köpte jag canon för att jag ville ha det, inte för att den på något vis är bäst.
18-55 är ett normal-zoom. Zoom för att du kan zooma, dvs ändra brännvidd.
18-55 motsvarar lite grovt vad en vanlig kompaktkamera har.
55-200 är ett tele-zoom. Du kommer "närmare".
Gillar du att fota saker på lite avstånd, köp då till 55-200at.
Många ger råd om att man "måste" ha ett normalzoom när man köper systemkamera. Detta tycker jag är lite trångsynt.
Man köper det som man vill ha.
Jag fotar bara med långa teleobjektiv, och har därför inte lagt några pengar på ett normalzoom.
VR betyder att objektivet har stabilisering, vilket är väldigt användbart. Beroende på tillverkare kan det också heta IS, OS, mm.
Canon och Nikon har stabilisering i objektiven, medan tex Sony har det i kameran.
Fördelen med att ha det i kameran är att du får stabilisering med alla objektiv.
Fördelen med att ha det i objektivet är att även sökaren blir stabiliserad.
Nu kommer det antagligen starta ett nytt krig om vilken stabilisering som är bäst, men så är det här =)
jonas_erik
Avslutat medlemskap
Köper du en D60 får du en bra kamera,köper du ett annat märke får du också en bra kamera,såg Expert hade D80 nu för 6.995 kr med dom två objektiv du beskrev,hade
aldrig tvekat på den om jag skulle köpt Nikon nu !
mayro
Aktiv medlem
Grejen är väl att just Nikon D60 inte är bäst ifråga om brus Andreas.. då man synar detta uppgivna överlägsna isohanterande så ser man en helt annan bild ...I alla fall jag gör det...
Du samt andra borde kanske börja titta liiiite mer noga i fortsättningen hur det verkligen ser ut...
Du samt andra borde kanske börja titta liiiite mer noga i fortsättningen hur det verkligen ser ut...
mayro
Aktiv medlem
Köper du en D60 får du en bra kamera,köper du ett annat märke får du också en bra kamera,såg Expert hade D80 nu för 6.995 kr med dom två objektiv du beskrev,hade
Och lägger man till 1000 kr till får man en rätt klart bättre kamera än D80 med också två objektiv.. Dessutom en modernare kamera....
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=285994
ganska
Aktiv medlem
En stor fördel med att köpa något av de två stormärkena (canon och nikon) är att begagnatmarknaden på tillbehör och objektiv är mycket större, vilket är positivit om ens ekonomi inte är så bra.
Detta kanske har ändrats, men då begagnatmarknaden styrs av hur många som använder märket och canon och nikon har flest användare så ter det sig logiskt att det inte har ändrats.
Detta kanske har ändrats, men då begagnatmarknaden styrs av hur många som använder märket och canon och nikon har flest användare så ter det sig logiskt att det inte har ändrats.