Annons

Nikon D60 objektiv för matlagning

Produkter
(logga in för att koppla)

manguns

Avslutat medlemskap
Hej!
Jag är helt ny inom fotografering men min tjej driver en matblogg och har pratat om att köpa ett nytt objektiv för att ta fina bilder till det. Just nu har hon standardobjektivet som följer med kameran, Nikon D60. Vad skulle ni rekommendera för objektiv för att ta närbilder på mat som också passar till D60:n?
 
Vad är det för objektiv, brännvidd?
Vilken brännvidd brukar ni använda?
Man vill troligen har ett stort skärpedjup som täcker tex en tallrik, så bländaren bör nog ligga mellan 8-11
Jag skulle nog satsa pengarna på belysning i olika riktningar, före ett nytt objektiv
 
Något tilt shift objektiv kanske, så att skärpan kan läggas utmed bordsytan. Tro dock nikons senaste varianter har elektriskt styrda bländare som nog inte fungerar med D60, så leta efter något äldre begagnat.
 
Något tilt shift objektiv kanske, så att skärpan kan läggas utmed bordsytan. Tro dock nikons senaste varianter har elektriskt styrda bländare som nog inte fungerar med D60, så leta efter något äldre begagnat.
De äldre från den manuella tiden är bara "shift". Sedan är D60 nog rätt opraktisk för "tilt" eftersom den har enklare sökare och saknar live-view.

Jag tittade i manualen för de nyare PC-objektiven av ett helt annat skäl för ett tag sedan och de med E-bländare som har nedbländningsknapp (ej 19 mm) fungerar även på en räcka äldre kameror, men man får blända ned och upp med knappen manuellt. En annan risk är att det kan finnas för lite plats för att fullt ut kunna manövrera objektivets funktioner på mindre kamerahus.

85:an finns dock utan E-bländare, men det är nog inte så vanlig. Den optiska konstruktionen har jag för mig är samma som PC-E-varianten.

Givet att kameran är en D60 så kanske inte heller budgeten är i linje med den här sortens objektiv, utan kanske mer åt 40-makrot e dyl? Eftersom det är lite åt "the sky is the limit" så kanske någon sorts indikation vore bra.
 
Jag antar i o f s att bilderna enbart kommer visas på skärm? Då kan man nog skippa tilt funktionen och ta ett vanligt objektiv och blända ner då skörpeförlusten p g a diffraction inte blir synlig.

Vet inte egentligen vad hon saknar men skulle tro att rätt ljussättning förmodligen gör större skillnad än byte av objektiv och kamera, så länge som hon inte behöver större avbildning än nuvarande objektivet erbjuder. Men då skall man komma ihåg att går bloggen på FHD finns så mycket beskärningsutrymme så ett makroobjektiv kanske inte behövs då heller.

Så frågan är egentligen vad hon saknar nu. Jag misstänker att bättre ljussättning och att jobba med fototekniken är av mycket större nytta här än annat objektiv. Man kommer i många fall långt med grejerna!
 
Hej!
Tack för era svar och snabba responsen.

Ursäkta min usla förmåga till kontext i era svar. Det bottnar egentligen i att hon tycker objektivet som hon har nu är inconsistent, som om det är trasigt. Kan säkert vara kameran det är fel också på men den har fungerat som den ska förut och nu har objektivet gett upp verkar det som. Vi ska först kolla så att inget är fel med kameran, men jag är ute i god tid och riggar för att köpa ett nytt objektiv och därav trådstarten.

Det är typ såna här typer av bilder hon tar:
1616078693736.png
1616078751912.png

Ljussättningen måste hursomhelst jobbas med så vi kan börja där och se hur långt vi kommer. Och visar det sig att objektivet är trasigt kan vi köpa ett nytt objektiv.

Så då är frågan, vad lämpar sig bäst för dessa typer av bilder? 45 grader och 90 grader helt enkelt :)
 
På en fullformatskamera (FF/135/35mm/småbild) ger 50mm 47 grader diagonalt och 24 grader ger runt 90 grader vill jag minnas. D60 är en sk "crop kamera" med mindre sensor på 1/2,25 så stor sensor eller en beskärning på 1,5 på diagonalen. Därför söker du ca 33mm och 16mm. Den nuvarande zoomen ligger nära då den täcker allt från 18-55mm. Sedan är det bara fråga om skärpekrav, hur nära man behöver komma och ljusstyrka. Då bilderna inte verkar behöva skrivas ut i stor skala om de skall visas på skärm kan man nog bortse från skärpan (kotzoomen lär vara "good enough") och man kan beskära varför närgränsen inte heller spelar stor roll och bilder verkar inte kräva tunt skärpedjup heller. Egentligen skulle en relativt enkel och billig zoom (samma modell?) Kunna inköpas om den nuvarande är trasig.
 
På en fullformatskamera (FF/135/35mm/småbild) ger 50mm 47 grader diagonalt och 24 grader ger runt 90 grader vill jag minnas. D60 är en sk "crop kamera" med mindre sensor på 1/2,25 så stor sensor eller en beskärning på 1,5 på diagonalen. Därför söker du ca 33mm och 16mm. Den nuvarande zoomen ligger nära då den täcker allt från 18-55mm. Sedan är det bara fråga om skärpekrav, hur nära man behöver komma och ljusstyrka. Då bilderna inte verkar behöva skrivas ut i stor skala om de skall visas på skärm kan man nog bortse från skärpan (kotzoomen lär vara "good enough") och man kan beskära varför närgränsen inte heller spelar stor roll och bilder verkar inte kräva tunt skärpedjup heller. Egentligen skulle en relativt enkel och billig zoom (samma modell?) Kunna inköpas om den nuvarande är trasig.
Nu var det nog vinkeln mot motivet som avsågs och inte bildvinkeln/utsnittet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.