Annons

Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle iofs önska att min D300 ville stänga av Auto ISO av sig själv när jag väljer M-läget. Vet inte hur många gånger jag har undrat varför mina studiobilder blir så konstigt exponerade, bara för att inse att jag glömt Auto ISO och kameran har kompenserat med det...

Jag har oxo drabbats av det. Vore trevligt med lite mer konfigurationsmöjligheter rent generellt på iso-fronten. :)
Sedan har jag fått för mig att Nikon ändå har en ganska bra Auto-iso.
 
tja, vad ska man med en d5000 till? ingen uppgradering direkt, det dröjer nog ett tag innan den börjar sälja
 
D5000 hamnade lite fel i pris pga världsekonomin. Sen är de väl extra svårsåld nu när dustinhome rear ut NIKON D90 + 18-55 + 50/1.8 + VÄSKA + 4 GB MINNE för 9536kr.
 
D5000 tystast i klassen

Såg att Ken hävdar att D5000 är tystare än till och med mätsökarkameror från Leica & Nikons gamla rackare!

Någon stolt D5000 ägare som hittat quiet-mode och vill dela med sig av tystnaden? :)
 
En pågång att uppgradera mig från d50 och har kollat på en d5000 vad tycker ni ?? har läst här att många tycker d 90 är bättre men ni som har d5000 vad säger ni om den kameran???

Har ni något bra alternativ??
 
Jag har precis köpt en D5000 med 18-105VR. Är dock en totalt novis när det handlar om systemkameror.
Jag var igentligen ute efter en D60 men först gick det inte att få tag på den och sedan nu i veckan så hade den ökat med nästan tusen kr i pris. Jag tyckte att D90 var lite för tung för att ta med sig över allt men igetligen skiljer det ju inte mer än 100g. Det jag fastnade för med D60 var att den skall vara pedagoskst uppbygd och att D5000 skall ha fått det i sina menyer med. Ja ja, det blev i alla fall D5000, har haft den i några dagar och har till och med lyckas få min sambo att använda den och tycka det är mycket roligare att ta foto!

Har inte hunnit testa quite mode ännu men kan ta och kolla lite på det i morgon eftermiddag.

Vad försäljarna sa om några av dom stora skillnaderna med D90 var att D5000 har mindre reglage vilket medför lite mer mek när man skall göra egna inställningar mm och att D90 har en display på ovansidan. Den vridbara skärmen på D5000 ger heltklart möjligheter att ta foto i konstiga vinklar och lite mer dolt (typ från höften uta att folkt tänker på det) dock är den otroligt seg i autofukusen när man använder live view.

Ja ja, man får väll fortsätta att fota och testa sig fram för att lära sig mer!
Jag skall försöka att svara på frågor men kan inte direkt gämföra med andra modeler/märken då jag inte har erfarenhet av andra system kameror och desutom är jag helt ny på fotosidan med systemkameror.
 
En pågång att uppgradera mig från d50 och har kollat på en d5000 vad tycker ni ?? har läst här att många tycker d 90 är bättre men ni som har d5000 vad säger ni om den kameran???

Har ni något bra alternativ??

Jag tycker personligen inte att det är något större kliv uppåt från D50 till D5000.
Ja, den har nyare och större sensor och fler pixlar mm. men du får fortfarande rota runt i menyerna för att göra en del inställningar.

Men visst, är du bara ute efter ny teknik så är det säkert ett bra val! :)
 
Jag tycker personligen inte att det är något större kliv uppåt från D50 till D5000.
Ja, den har nyare och större sensor och fler pixlar mm. men du får fortfarande rota runt i menyerna för att göra en del inställningar.

Men visst, är du bara ute efter ny teknik så är det säkert ett bra val! :)

Det var ett lite underligt och lite negativt svar skulle jag nog säga :)

D5000 har precis lika stor sensor, men med en annan teknik (cmos istället för ccd) och det är ett mycket stort steg framåt jämfört med sensorn i D50. Prova att ta bilder i svagt ljus så kommer du upptäcka en helt ny fotografisk värld som förut (med D50/D70-generationen) var stängd.

Dessutom har den finesser, förändringar och funktioner som Live view, filmning, vikbar skärm, sensorrengöring, bättre autofokus, den är snabbare, kan ta fler bilder i serie ... Det är en på en lång rad sätt bättre och modernare kamera.
 
Senast ändrad:
Får min D5000 idag.
Detta är min första systemkamera.
Någon som har några tips?

Grattis!

Första tipset och som gäller så länge du är fotointresserad: träna, prova, experimentera, och träna lite till. Foto lär man sig genom att prova idéer man får, genom att se vilka ändringar som ger vilka effekter.

Ge dig själv uppgifter, typ "nu skall jag ta närbilder på saker" eller "nu skall jag ta porträtt". Var envis. Prova olika varianter, fundera över resultatet och prova igen.

Jag vet inte om du fotograferat med kompaktkamera innan, men har du det är det några saker du kan fundera på:
- läs på i bruksanvisningen om bländare och slutartid, det är två saker du bara måste lära dig utnyttja om du skall ha riktig glädje av kameran.
- utforska det här med skärpedjup, prova att fotografera med ganska stora bländaröppningar (som bländare 3,5 eller bländare 4) på saker som är ganska nära (2-3 meter bort), prova sedan att ta bilder av samma sak med bländaren inställd på 8, 9 eller 11 på samma avstånd. Prova sedan samma sak men med motivet på lite längre avstånd. Upptäck hur skärpedjup påverkas både av bländaren och av avståndet.
- prova olika tider, se hur långa tider du kan använda innan bilden blir oskarp, träna sedan på att hålla kameran stadigt (stadigt grepp till höger, vänster hand stödjer objektivet och kameran underifrån, stöd armarna mot kroppen och tryck fast kameran mot ansiktet)

Bara några enkla saker att prova ... :)
 
Grattis!

Första tipset och som gäller så länge du är fotointresserad: träna, prova, experimentera, och träna lite till...

Härligt att alltid läsa så glada, positiva svar från dig!

Det är tyvärr allt för ofta nybörjare får svar i stil med "använd sökfunktionen" eller "det beror på" följt med massa tekniskt mumbojumbo ;-) Men ditt svar tycker jag var inspirerande och enkelt.

Själv funderar jag (inte så allvarligt men ändå) att "övervintra" med en D5000 och sälja min D700 till Nikon släpper en D700/D800/D900 etc med filmfunktion.
 
Det var ett lite underligt och lite negativt svar skulle jag nog säga :)

D5000 har precis lika stor sensor, men med en annan teknik (cmos istället för ccd) och det är ett mycket stort steg framåt jämfört med sensorn i D50. Prova att ta bilder i svagt ljus så kommer du upptäcka en helt ny fotografisk värld som förut (med D50/D70-generationen) var stängd.

Dessutom har den finesser, förändringar och funktioner som Live view, filmning, vikbar skärm, sensorrengöring, bättre autofokus, den är snabbare, kan ta fler bilder i serie ... Det är en på en lång rad sätt bättre och modernare kamera.

Ja, det var ju inte min mening att tala ned D5000.... :)
Det är ju en högst kompetent kamera!

Det jag ville ha sagt var nog mer det att efter att ha fotat med en instegskamera så tror jag att man vill utvecklas genom handhavandet, och där känner jag att kanske D5000 har sina begränsningar.
 
Ja, det var ju inte min mening att tala ned D5000.... :)

Aha, jag tyckte du lät lite hård mot stackars D5000 :)
Den har visserligen utseendet emot sig, men som du själv säger:

Det är ju en högst kompetent kamera!

Jo verkligen, kompetent och med en massa roliga möjligheter att utvecklas. Plus att den med sina fina egenskaper i svagt ljus öppnar upp lite nya fotohorisonter.

Det jag ville ha sagt var nog mer det att efter att ha fotat med en instegskamera så tror jag att man vill utvecklas genom handhavandet, och där känner jag att kanske D5000 har sina begränsningar.

Det du sa om att behöva bläddra i menyer håller jag med om, själv är jag en knapp-och-reglage-person som helst undviker menyer. Men man kan säga att hos D5000 är det här med färre rattar o knappar priset man får betala för att få en i övrigt så påkostad kamera utan att totalpriset blir som en D90.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.