Annons

Nikon D5000 VS D3100

Produkter
(logga in för att koppla)

prober

Medlem
Jag behöver råd skall kanske byta ut min D50 mot en nyare tänkte en D5000 eller D3100 men vet ej hår ni några goda tips
 
Det är inte så stor skillnad på modellerna; den tydligaste är väl att D5000 har utfällbar skärm.

Vad har du för objektiv till din D50? Du bör vara medveten att du kan mista autofokus om något av objektiven saknar egen fokusmotor. Det vanligaste exemplet är 50/1.8. men det kanske du har full koll på.

Per.
 
Jag skulle rekommendera D3100 före D5000. Inga större skillnader men D3100 är snäppet bättre enligt mig.
Vad har du för budget? Om du kan gå upp till 10 000 kr så får du en D7000, en väldigt bra modell att uppgradera sig med.
 
Jag behöver råd skall kanske byta ut min D50 mot en nyare tänkte en D5000 eller D3100 men vet ej hår ni några goda tips

Tänk på att dessa modeller saknar den lilla displayen upptill som finns på din D50. Om du har använt den mycket idag så kanske det är så att du kommer att sakna den, bara en tanke.
 
Vill man ha en liten uppgradering användarmässigt så är nog D90 ett bättre alternativ eftersom den har samma sensor som D5000 och kostar 1000kr mer för själva huset utan glugg.

Men vill du ha bättre bildkvalité och klarar av att gå ned dig ett steg i hanteringen så köper du ett d3100 hus eller med kit zoom och byter ut den mot en bättre normal zoom. Dessutom får du ju lite bättre filmning med d3100 i jämförelse med de andra två.
 
Det är inte så stor skillnad på modellerna; den tydligaste är väl att D5000 har utfällbar skärm.

Vad har du för objektiv till din D50? Du bör vara medveten att du kan mista autofokus om något av objektiven saknar egen fokusmotor. Det vanligaste exemplet är 50/1.8. men det kanske du har full koll på.

Per.
Har 18-55 VR 55-200 vr
 
Då spelar det ingen större roll vilken du väljer. d3100 har bättre bildkvalité men du förlorar den vridbara skärmen. om man nu tycker den är viktig
 
Har själv en D5000. Personligen tycker jag att den vinklingsbara skärmen kan man både ha och vara utan. Kameran har så svårt att fokusera i Live View att det är en funktion som man drar sig för att använda.


Annars älskar jag min kamera. Och vänder in skärmen mot kameran för att skydda den.
 
Sitter oxå med en D5000.
Personligen växte jag ur den oerhört fort. Den vridbara skärmen vet jag inte varför jag fastnade för faktiskt.
Sitter nu och sliter mitt hår så fort det ska justeras ISO eller andra inställningar.
Jag har ingen möjlighet att styra externa blixtar, osv...

Hade jag vetat att jag skulle greppa det här med inställningarna vid fotografering så här kvickt så hade jag lagt x-tra pengar direkt och köpt en lite mer "avancerad" kamera...

D90, är ju inte långt ifrån prismässigt.
Skulle nog rekomendera den eller vidare uppåt i Nikon serien...

// Stoffe
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.