Annons

Nikon D500

Produkter
(logga in för att koppla)
Många fina bilder Warbird, det är med D500 och D750 ser jag. Hägern som såg så fin ut var visst med D750. D500 borde ju ha bättre AF, märker du det på flygande objekt? Ditt Sigma på D500 jämfört med D750 kan du se ökad skärpa med D750 pga FF, du har inte tagit samma objekt med båda och jämfört?
 
Många fina bilder Warbird, det är med D500 och D750 ser jag. Hägern som såg så fin ut var visst med D750. D500 borde ju ha bättre AF, märker du det på flygande objekt? Ditt Sigma på D500 jämfört med D750 kan du se ökad skärpa med D750 pga FF, du har inte tagit samma objekt med båda och jämfört?

Ägretthägern en bit ner är med D750 men Silkeshägern i början är D500.
Jodå, visst har jag jämfört kamerorna, och D500 ger tveklöst skarpare bilder!
Fler pixlar på målet och inget AA-filter...

När jag jämför så gäller samma objektiv och samma avstånd, dvs så som verkligheten ser ut (för det mesta) vid fågelfoto. Jag har visserligen tagit några bilder dom senaste dagarna där vadare kommit så nära gömslet att jag tvingats zooma ut. Men det är synnerligen ovanligt för mig.

Visst ja, jo AF är Mycket bättre! Dels snabbare, dels säkrare. Group area fungerar riktigt bra, det fick jag aldrig att fungera med D750. En annan superfiness är att kunna programmera om "AE-L"-knappen till valfritt AF-läge, i mitt fall single point (eller vad det nu heter). Jag kan ha Group Area som standard och genom att hålla inne AE-L snabbt byta till Single.
 
Ramlade in kl 17.59 på SP i Mölndal igår, och kvitterade där ut en rykande färsk d500. Senare på kvällen satt jag hemma och plåtade inredning och husdjur i dunkelt ljus, samtidigt som jag vred upp isoläget...
:)
Lite vemodigt blir det dock när jag tänkte på min gamla trogna d300 som nog kommer att få det lugnt framöver.
Annars är första intrycket att det mesta som sagts verkar stämma. Rapp och exakt i autofokusen kombinerat med fantastisk iso-prestanda.
Lite förändringar här och där, men man blir snabbt hemmastadd bland reglagen.
Det enda jag letar efter nu, är ett rejält displayskydd. Vill inte ha den smashad, och tänker ändå inte använda pekskärmen.

-I think this is the beginning of a beautiful friendship...
 
Jamen jisses vilket pris, nära 23000 på cyberfoto där D750 går för 18390. Känns ju bara så fel i min värld.

mvh jens

Nja, det vet jag inte. Snabbare af, nästan lika bra högiso. Jämförde D500 med min D810 och på iso 12800 tyckte jag D500 var renare. Dessutom är D500 mer välbyggd jämfört med D750. D500 är mer anpassad för yrkesbruk. Vill man ha snabb af och jobba med teleobjektiv så är ju D500 klockren
 
Någon som har tittat i någon blixtmeny? Det är så att den inte är kompatibel mot det tidigare CLS systemet, så vill man styra sina gamla blixtar så måste man skaffa en SU-800? Alternativt att skaffa den nya radiostyrda blixten
 
Jamen jisses vilket pris, nära 23000 på cyberfoto där D750 går för 18390. Känns ju bara så fel i min värld.

mvh jens

Just nu får du faktiskt en D750 för 16299 på Rajala, vilket är ett kanonpris för den kameran.

Det sagt så kan du inte jämföra priset på ett amatörhus-D750 (inget nedvärderande, har den själv och kunde personligen inte haft en bättre DSLR) med ett professionellt byggt hus som D500.

Det närmaste fullformats-huset hos Nikon att jämföra D500 med är deras FX-motsvarighet D5.

Både D500 och D5 är bägge professionella kamerahus, som är vädertätade och ordentligt mekaniskt/fysiskt byggda för ett hårdare och kontinuerligt slit-och-släng-liv hos stressade yrkesfotografer, än vad tex entusiast/semi-pro-hus som D750 är.

Tycker faktiskt inte alls att det är någon märklig prissättning alls (är du dessutom fotograf till yrket på heltid så är det ändå en spottstyver i sammanhanget i ett totalkostnadsperspektiv).
 
Någon som har tittat i någon blixtmeny? Det är så att den inte är kompatibel mot det tidigare CLS systemet, så vill man styra sina gamla blixtar så måste man skaffa en SU-800? Alternativt att skaffa den nya radiostyrda blixten

Nog för att Nikon hade ett hjärnsläpp när de inte gjorde Nikon 1-kamerorna kompatibla med deras vanliga blixtsystem, men varför i all fridens dar skulle de utelämna den saken i D500? :)

Nu har inte D500 någon inbyggd blixt som du därmed kan använda som styrenhet, så som i andra Dxxx-hus, men det innebär inte att de är okompatibla med CLS, det är bara samma som i D1/D2/D3/D4/D5-husen. Du behöver någon form av blixt eller styrenhet på kameran. Sedan ger de olika blixtarna lite olika kompatibilitet. De enklare ger ju generellt mindre möjligheter till fjärrstyrning etc. För full funktionalitet är det precis som tidigare SB-800, SB-900/SB-910 eller SU-800 som gäller. Hur det är med SB-5000 har jag inte utforskat ännu, fick just hem dem :)

Läs mer här
http://downloadcenter.nikonimglib.com/sv/products/323/D500.html
Sidan 326-327.
 
Om ni är intresserade kan ni gå in och titta på test bilder jag tagit med Nikon D500. Rubrikbilden och 10 efterföljande bilder är tagna med Nikon D500. Bilderna är tagna på ganska långt håll och jag har en 1.4 x konverter på.

http://fglaribild.blogspot.se/
 
Oj! Nu blev jag inte mindre sugen på att min bokning ska bli mer än en bokning....

Kalasfina bilder! Inte bara kameran som levererar...
 
När jag först testade kameran upptäckte jag att den framför fokuserade med objektivet och sedan testade jag med konvertern och då framför fokuserade den också. Jag provade AF-finjustering men det fungerade inte för mig. Gjorde upprepade försök och fick så olika siffror varje gång så jag gjorde det på det gamla viset. Jag har dock läst på nätet att vissa har svårigheter med AF-finjustering och vissa har det inte.
 
När jag först testade kameran upptäckte jag att den framför fokuserade med objektivet och sedan testade jag med konvertern och då framför fokuserade den också. Jag provade AF-finjustering men det fungerade inte för mig. Gjorde upprepade försök och fick så olika siffror varje gång så jag gjorde det på det gamla viset. Jag har dock läst på nätet att vissa har svårigheter med AF-finjustering och vissa har det inte.
Vilket objektiv är det du använder?
Riktigt fina bilder du har lagt upp, fast de var inte såilla med den andra kameran heller :), vilken kamera är det för de sista bilderna? Samma objektiv på hela serien?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.