Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D50 vs Canon EOS 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Cronberg

Avslutat medlemskap
Står i valet mellan Nikon D50 och Canon EOS 350D, någon som vet vilken som är att föredra, är amatör på detta med foto.
 
Jag var faktiskt och klämde på ovanstående kameror igår. Kamerorna är olika sköna att hålla i. Jag har min favorit.

Jag rekommenderar dig att göra samma sak.
 
Båda kamerorna är riktigt bra och skillnaderna är små.

Canon 350Dhar aningen högre bildkvalitet med högre upplösning. Men Nikon ligger grymt bra i handen.

Kan du få tag i Nikons 18-70/3,5-4,5 istället för paketobjektivet så är det en superbra kombinationen. Nikons 18-70 är ett riktigt bra objektiv.

Kamerorna har närmligen betydligt högre skärpa och kapacitet än de paketobjektiven som säljs med. I Canons fall är tyvärr alternativet till paketobjektivet för dyrt.

Ytterligare ett intressant alternativ är nya Konica Minolta Dynax 5D som kommer i slutet av augusti. Den har inbyggd skakstabilisering, mer finesser än både 350D óch D50 samt ett paketobjektiv med större omfång, ett 18-70/3,5-5,6.

Lär mer om Konica Minolta här!
 
Jag är lite i samma sits. Men helt villrådig. Det är ju en djungel. Hur skall man veta vilken som är mest prisvärd ???

Det blir väl så att man köper en och sen kommer alla säga att fan du skulle köpt den andra =))))

D50 +
Den är billigare.
Jag har redan objektiv till denna (dock + 30 år gammla).
Den skall vara gjord för nybörjare.
Verkar skicka med bättre objektiv från grund

350D +
Har mer Megapixlar.
Har väl lite mer funktioner.
Har stöd för flera minnestyper.

Funderar på ett
18-55 eller ett 18-50 (vad skiljer ???)
eller skall man satsa på något annar objektiv.

8K är mitt tak i pris.

// johan
 
Med de paketobjektiv som följer med respektive låda kan du inte utnyttja alla kamerans pixlar. Dvs, det är objektivet som sätter gränsen för upplösningen.

Jag hade valt den kamera som skickar med det bästa objektivet.

Alla kamerorna i prisklassen kan använda en sorts minneskort. Nikon D50 använder SD och Canon EOS 350D använder CF. Dvs en minnestyp per kamera.
 
Jag har ingen erfarenhet av digitala systemkameror, men själv väntar jag bara på att se vad som händer när Konika Minolta Dynax 5D släpps.. Inbyggt antiskak... många slantar att spara där..
 
Jga har själv en 350D sedan en månad tillbaka. Jag kan bara säga att den kameran slutar inte att överraska mej.Bildkvaliten med BRA optik är nästan löjligt bra.Jämför jag med min 10D är skillnaden STOR.
Autofokusen är supersnabb precis som kameran i övrigt. Vad det gäller brusnivåer har jag svårt att tro att det finns något som slår Canon när detta skrivs.
Med iso 400 är brusnivån jämbördig med iso 100 på 10D. Det säger inte lite!

Märks det att jag är Canon frälst???

Nikon har bättre byggkvalite, är bättre ergonmiskt utformad, har mycket bra bildkvalite.

Har du Nikonoptik sedan tidigare som du kan använda är valet egentligen BUSenkelt. Välj Nikon!!!
 
Jag är också i samma läge, är halvnybörjare, vill köpa digital systemkamera och väljer mellan
Canon 350D eller Nikon D50.
Var och kollade på Expert igår och fick ett pris på 8495;- för en D50 med Sigma 18-55 +Sigma 55-200.
Är det ett bra pris?
Är skillnaden stor mellan Sigma objektiv och Nikon/Canon-objektiv?

Tacksam för svar..

/Matte
 
Låter som ett mycket bra pris även om dessa objektiv inte är några under direkt. Troligen är objektiven lite för "klena" för att göra kameran rättvisa, men visst kan du få bra bilder även med dessa.

/Glenn
 
Vid val av märke, glöm inte att titta på vilka tillbehör märkena erbjuder. Speciellt vilka orginalobjektiv som finns och vad de kostar. Titta även på andra tillverkare av objektiv som t ex Sigma och Tamron vad de har för objektiv till det märke du funderar på. Du kanske redan nu vet vilka objektiv du vill ha i framtiden och då köpa ett märke med begränsat urval eller högre prisläge, kanske inte blir så kul.

Kamerahusen byts oftare ut, speciellt nu med digitalteknikens snabba utveckling, än objektiven. Ett bra objektiv har man länge.

/Gunnar
 
Sigma 18-55 & 55-200 lockades jag att köpa till
min D70. Det var sorgligt usla objektiv, bör undvikas. Tamron 28-75 /2,8 är excellent, finns
för ca 4000.
 
Några axplock från Cyberphoto.se

Nikon D50 + AF-S 18-55 + AF-S 55-200 = 9325 kr
Canon EOS 350D + 18-55 + 55-200 + BG-E3 = 11395 kr
KonicaMinolta Dynax 5D + 18-70 + 70-300 = 9683 kr
Olympus E-300 + 14-45 + 40-150 = 8790 kr
Till sist, min favorit:
Pentax *ist DL + 16-45/4 = 9695 kr

Anm: Har man små händer behöver man kanske inte batterigreppet till 350D. Har man inte det är det bara dumt att inte köpa batterigreppet i ett paket.

KM D5D verkar vara prisvärt i mina ögon. Olympus E-300 är en uppstickare i den nya 4/3-systemet. Ska 4/3 bli en flipp eller flopp?
 
hej

är de objektiven
Nikon D50 + AF-S 18-55 + AF-S 55-200 = 9325 kr

samma som på fotokungens
Tillbehör som ingår
AF-S DX Zoom-Nikkor 18-55mm f/3.5-5.6G ED, AF-S DX Zoom-Nikkor 55-200mm f/4-5.6G ED,

för i så fall är det paketet billigare hos cyberphoto

och en fråga om man kollar på nikonpaketet och
eos 350 d paketet villket ska man ta har vart iväg o kännt på de osv.
 
rob_08 skrev:

...och en fråga om man kollar på nikonpaketet och
eos 350 d paketet villket ska man ta har vart iväg o kännt på de osv.

Känn på KM Dynax 5D också innan du slår till.
Jag hade bestämt mig för 350D tills jag kände på greppet. Då ställdes siktet på D50 ända tills jag fick nys om D5D.
Den kostar något mer än D50-kitet (och något mindre än 350D) och har bildstabilisering, något längre brännvidd på kitobjektivet, fler funktioner, större skärm, snabbare seriebildstagning, fler rattar och knappar för att slippa dyka i menyerna.
Vet inte om den når riktigt ända fram till D50 i greppet men det skiljer inte mycket. D5D startar på 1 s jämfört med närapå direkt för D50.
Skillnader i bildkvalitet med kitobjektiven kan jag inte svara på men de borde väl vara rätt likvärdiga.
 
det är så att
pentax istds/dl
d70/d50
Dynax 5d
300/350d

alla levererar helt ok bildkvalitet... det börjar bli dags att kolla på vilket system du vill köpa in dig i istället...
 
Jag har precis samma problem, för mig pendlar det mellan att köpa en canon eos 350d eller om jag ska lägga ut lite mer pengar på en nikon d70s.. På måndag så ska jag iallafall bege mig till fotobutiken i stan för dom skulle få hem 350d den dagen, då skall det testas ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.