Annons

nikon d50 + objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oskar-Z

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en nikon d50, först och främst vill jag veta vilka objektiv som är bra till den(för ett rimligt pris).
Jag vill gärna ha mycket vid vinkel, så man kan ta fina bilder över landskap t.ex.
+ett som ska kunna ta bra porträtt bilder och vanliga bilder. Jag vill inte att priset blir allt för högt, för sen så ska man ju köpa stativ och hela kittet. Tack

Senast ändrad:
Beror ju på vad du har för budget och så. Kitobjektivet, dvs Nikon AF 18-55/3.5-5.6 är inte så dåligt faktiskt. Vill du ha bättre skulle jag titta på Nikon AF 18-70/3.5-4.5 eller Tarmron 17-50/2.8. 18-70:n har bättre bokeh än Tamronen, vilket kan vara bra vid porträttbilder. Tamronen är åas ljusstarkare och medger kortare skärpedjup.
Alla tre objektiven kommer dock att funka bra för typiska landskapsbilder då man oftast bländar ner en del då, och då presterar även 18-55:an bra.

Varför inte också ta en titt på Sigma 17-70/2,8-4,5. Ett bra objektiv att börja med tycker jag. Dessutom innehåller objektivet en fusk-macro funktion som alltid kan vara kul att experimentera med innan man väljer att köpa ett riktigt macro-objektiv.

Hur som helst får du lycka till med köpet av D50. Har ägt min i nästan ett år nu och är hur nöjd som helst! :D

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto