Annons

Nikon D50 eller Canon Eos 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
Hoppas du kan ha någon nytta av den! En objektiv test känns i alla fall lite bättre än subjetivt tyckande när man skall väja kamera.
 
retro123 skrev:
hmm, håller absolut inte med, som jag ser det är D50 minst lika bra som 350D, D50'n hanterar brus bättre än D200/D70, har spotmätning vilket jag absolut inte skulle vilja vara utan (finns ej på 350D). Mycket bättre byggkvalitet. Båda är ett bra val men personligen skulle jag valt D50.

Båda två är mycket bra kameror och D50 har sina fördelar, tex spotmätning. Skillnaderna i brus jämfört med 350D (som det handlar om i detta fallet) är mycket små och saknar praktisk betydelse. Jag skulle själv valt D50 av dessa två just för att den har spotmätning och att huset är mer lagomt i storlek, men jag tycker dock fortfarande att 350D, i det stora hela, är en bättre kamera. Den har fler funktioner (MLU och finjustering av vitbalans tex), den är snabbare, den har möjlighet till vertikalgrepp (för den som vill ha det), högre upplösning osv.

Men eg spelar det ingen roll då Lisa, tycker jag, ska ha en Canon av försäkringsbolaget.
 
dumbo skrev:


Men eg spelar det ingen roll då Lisa, tycker jag, ska ha en Canon av försäkringsbolaget.

Det som jag tycker är konstigt utav försäkringsbolaget är att dem gett mig grönt på d50 med extra batteri och 1gb kort.
Kameran 6450:-
Extra batteri 690:-
1gb minneskort ca 860:-
Summan: 8.000:- (ink moms.)

Så då har hon ingen anledning att inte betala ut en 350 D för 7890:- (ink moms.)

När det gäller att försäkra utrustning hos Länsförsäkringar så har jag försök att extra försäkra speciell utrustning såsom min fotostudio, min Powerbook G4, min platta skärm, kamera osv.

Men det gick inte att lägga som extra försäkring av någon anledning, utan föll under allrisk försäkring som är upp till ett belopp på 35.000:- (allrisken är en tillvals försäkring som man aktivt måste teckna själv.) Den ingår inte i den vanliga hemförsäkringen.

Dem där speciella extra försäkringarna gäller då smycken(samlingar), småbåt och golfutrustning.

Hade jag haft en speciell försäkring på kameran om dem tillåtit mig det. Hade det ju inte varit snack om saken om vilken kamera jag skulle få utbetalt.

Summan av min händelse, kan man ju dra lärdom av.
1. kolla över era försäkringar, så att ni vet att ni åtminstone har allrisk(drulle)försäkring, annars blir det en ännu dyrare historia.

2. undvika att tappa kameran. ;-) (mitt var ren olyckshändelse) Jag är super rädd om all min tekniska utrustning och var helt förtvivlad när den damp i golvet.
 
Senast ändrad:
Försäkringsbolaget ska ersätta med samma, det är ju inte din kamera som är trasig, det är ditt kamerahus. Att ändå ta Nikonen för att sen sälja, nehej, gör inte det. Läs diskussionen som handlar om begagnatpriser så ser du snabbt varför.
 
AnnaKarin skrev:
Försäkringsbolaget ska ersätta med samma, det är ju inte din kamera som är trasig, det är ditt kamerahus. Att ändå ta Nikonen för att sen sälja, nehej, gör inte det. Läs diskussionen som handlar om begagnatpriser så ser du snabbt varför.

Tack, ska gå och läsa runt på begagnat tråden ikväll.

:)
 
Nu har jag fått tag i försäkringsbolaget och hon lät minst sagt förvirrad.

Men nu har hon gått med på en Canon EOS fast 300D hon påstår att jag kan få en helt splitterny sådan, hos hennes leverantör, och jag är skeptisk och sa att jag inte trodde dem tillverkades. Sitter här och inväntar hennes samtal. Men som det ser ut, måste jag lägga emellan 1500 för att få 350D och det kommer jag tveklöst att göra, då jag är i ett läget, då jag inte köper ner mig till samma som jag hade innan, utan vill ju då ha den senaste, med alla förbättringarna.

Kan man verkligen köpa en ny (ej begagnad) 300D idag? Hon måste väl vara ute och cykla?

Någon som vet?
 
PhotoGirl skrev:
Nu har jag fått tag i försäkringsbolaget och hon lät minst sagt förvirrad.

Men nu har hon gått med på en Canon EOS fast 300D hon påstår att jag kan få en helt splitterny sådan, hos hennes leverantör, och jag är skeptisk och sa att jag inte trodde dem tillverkades. Sitter här och inväntar hennes samtal. Men som det ser ut, måste jag lägga emellan 1500 för att få 350D och det kommer jag tveklöst att göra, då jag är i ett läget, då jag inte köper ner mig till samma som jag hade innan, utan vill ju då ha den senaste, med alla förbättringarna.

Kan man verkligen köpa en ny (ej begagnad) 300D idag? Hon måste väl vara ute och cykla?

Någon som vet?


Såtillvida att inte någon har dem liggande på hyllan sedan länge så lär du inte hitta en ny idag. Så med största sannolikhet NEJ.
 
casting skrev:
Såtillvida att inte någon har dem liggande på hyllan sedan länge så lär du inte hitta en ny idag. Så med största sannolikhet NEJ.

TACK, ja då är det som jag trodde. Hon lär ju minst sagt bli förvånad då.

Jag har ju varit utan kamera i en månad nu, så nu vill jag att hon ringer så att vi kommer till en lösning.

Tack alla för era svar och input. Har hjälpt mig massor.

Kramar till er alla.
 
Får man bara fråga vilket försäkringsbolag du har... jag hoppas det inte är samma som jag har...
 
... okej, nu läst hela tråden. Länsförsäkringar alltså, då ska jag överväga att byta...
 
jompey skrev:
... okej, nu läst hela tråden. Länsförsäkringar alltså, då ska jag överväga att byta...

Hennes argument var att dem ersätter en likvärdig kamera, den billigaste. Och 300D hade 6.3 mpix och Nikon D50 6mpix. Sen att det var ett helt annat märke, det brydde hon sig inte om.

Sitter här fortfarande inget svar.

Men jag känner att hon målat in sig i ett hörn, och försöker hon något annat, så säger jag att jag tar Nikon d50 med extra batteri + minneskortet och ska ha pengarna hon lovat mig för det.(8000:)

Sen går jag och köper kameran själv (Canon då) online och tjänar 200:- på hennes dumdristighet. Förstår inte att hon inte bara ser saken som det är.

Mannen i affären tog 6.900:- för D50 och online får man den för 6.450:- Och hon har redan okejat en högre summa än vad Canon 350D kostar att köpa online. Lite okunskap!

Fortsättning följer.

Det är nog värt att kolla runt med olika försäkringsbolag och se vart det är bäst villkor. Det kan jag ändra sig över åren.
 
Jamän hon/de har sagt det själva nu va? Jo, såhär, "en likvärdig kamera", nu är det ju liksom så att "en likvärdig kamera" i ett Canonsystem inte kan vara en Nikon. Ett Nikonhus är ju oanvändbart i ditt fall eftersom du har Canon-optik. Trilskas hon så bifoga valda delar ur denna tråd.
 
AnnaKarin skrev:
Jamän hon/de har sagt det själva nu va? Jo, såhär, "en likvärdig kamera", nu är det ju liksom så att "en likvärdig kamera" i ett Canonsystem inte kan vara en Nikon. Ett Nikonhus är ju oanvändbart i ditt fall eftersom du har Canon-optik. Trilskas hon så bifoga valda delar ur denna tråd.

...eller också får hon ut med mer pengar så att du kan ersätta Canon-optiken och övrig utrustning med Nikon också...
 
Re: Re: Re: Det spelar antagligen ingen roll

fredriklindstrom skrev:
Värt att betänka är Canon gör sina egna sensorer, medan Nikon använder Sony sensorer.

Sony har historik av problem.

Nu blir jag nyfiken, vilka problem är det? I min värld (jobbar med optik och avbildning inom forskning) anses Sony vara världsledande som CCD-tillverkare. De tester jag har gjort av olika tillverkares CCD-chip verkar oftast bekräfta den bilden.

Johannes
 
350 vs D50

Kolla shoutouten mellan D50 & 350 som Tidningen DigitalFoto gjorde nr 10 2005, men det är klart tidningen måste ju vara knäpp - Canon är ju bättre för den har ju fler pixlar...:)

Sedan när vann alltid den starkaste bilen alla tävlingar? Som vanligt är det ju en massa annat som spelar in.

Båda kamerorna är ruskigt bra, men ljusmätning, autofokusering, batteritid och greppet är bättre på D50.

Men det är klart att du skall ha en Canon om man ser det ur försäkringsperspektiv.

Lycka till

Adam
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.