HEJ!
Många svar, jag ska försöka svara i ett enda inlägg och citera olika svar_
Martin skrev :Det som är intressant för dig (liksom för mig) är i så fall lågt brus per bildhöjd (ej per pixel) och bra färgriktighet. Det är verkligen värt att notera att de mest lågbrusiga nya kamerorna faktiskt kan ha sämre färger för att bayerfiltret är svagare. Man har helt enkelt offrat färg för lägre brus[
Sensorstorlek och optik spelar dock fortfarande rätt stor roll även för små bilder på webben. Särskilt påtagligt blir det om man verkligen kramar ut det mesta per "färdig pixel", med nedskalning och skärpning i flera steg. Då kan även högre sensorupplösning spela en liten roll faktiskt.
Eftersom jag egentligen inte är intresserad av fägrfotografering så tänker jag oftast inte på färgåtergivningen. Jag konverterar mina bilder till svartvitt. Naturligtvis påverkar färgen hur de svartvita bilderna blir, men jag jobbar helst i svartvitt.
Mina bilder på webben är inte små till storleken, däremot har jag dragit ner pixelantalet till
1.000 pixels/inch (enligt infon i Paint Shop pro). Bilderna blir då kanske runt 2000-4000 kb.
Tom Koivuhuhta:
Ett specifikt objektiv kopplad till tex d50 kan se skarpa o fina ut, men då samma objektiv kopplas till ett mer högupplöst hus kan skärpemässiga brister framkomma. Dels beror dessa brister på att det krävs bättre teknik av fotografen eftersom skakoskärpa lättare påverkar bilderna då sensorn är mer högupplöst (eftersom pixlarna sitter tätare). Brister hos objektivet kan också bli synliga pga att den ökade pixeltätheten medför i en ökad upplösningsförmåga (mindre objekt går att särskilja).
Mitt
Sigma 10-20 mmD 1:4-5.6 DC HSM- funkar lika bra på alla tre kameror, men Nikons egna objektiv gör det inte. Det är en oerhörd skillnad i kvaliten i bilderna mellan D50, D90 och D7000, Jag förkastar/raderar/ normalt bilderna tagna med Nikons egna objektiv och med kamerorna D90 och D7000 och det är inte ens värt att försöka göra något av dessa bilder.
Jag är ingen stativmänniska, men har nu testat med mitt Manfrotto stativ, men resultaten på D90 och D7000 blir inte bättre. Är rätt, stabil på handen och det är inte skakoskärpa på bilderna, det handlar om fokuseringen att den lägger sig på fel ställen, samt att bilderna blir "luddiga" i skörpan. Och ja, jag har testat olika fokuseringsvarianter, men det hjälper inte. D50 bilderna är helt suveräna i jämförelse med de två andra kamerorna.
Hannes Månsson
Tänk också på att autofokussystemen är olika bra i olika kameror och att objektiv kan bak/fram-fokusera på olika hus.
Jepp, det är detta jag funderat mycket på också, men som sagt problemet jag upplever jag har är med D90 och D7000 och med Nikons egna objektiv. Problemet finns inte med D50. Den jobbar perfekt med alla tre objektiv och det roliga är att denna D50 köpte jag begagnad på Tradera.
Den D50 jag hade från början var inte alls lika bra som denna jag har nu. Så det skiljer ju sig enormt mellan olika kamerahus av samma märke, vilket jag också tycker är märkligt. Inte hade jag några "hallelujah moments" med min gamla D50, vilket jag har med denna
Jag vet inte om jag är extra känslig för detta med skärpa och detaljer i bilder men jag har nu under 1 månad kört parallellt med D50 och D7000, ( D90 ligger nerpackad) jag har alltså plåtat samma saker med samma objektiv, samma ljus, med auto, med scene, manuellt mm och för att jag ska kunna lägga ut bilderna tagna med D7000 får jag lägga ner mycket mer jobb på dem för att ens komma i närheten av kvalitén på bilderna från D50, dessutom så är min D50 mycket mer distinkt i sin fokusering och efterbearbetning är oerhört snabb och enkel.
När man tänker på D90 och D7000 och alla fantastiska recensioner dessa kameror fått så
blir jag naturlugtvis väldigt fundersam var problemet ligger när jag själv inte kan ställa mig upp och säga att de är fantastiska kameror.
Däremot kan jag göra det när det gäller min D50.
D7000 är enormt skön att hålla i och det är väl det enda jag gillar med kameran! Märkligt egentligen.
Som sagt, är det fel på mig och mitt plåtande? Jag har baskunskaperna sen fotoskolan hos Christer Strömholm och jag har även lätt för att ta till mig manualer, som jag älskar att lusläsa och jag testar till förbannelse, men det slutar dagligen med att "NEJ, D50:an är bättre" och sen nästa dag så tänker jag, "men jag ska testa en annan variant". Så har jag hållit på nu och jag återgår hela tiden till D50:an.
Det är rätt tröttsamt :-(
Usäkta längden på inlägget *s*
mvh
/chi