......Ska man hårddra det lite så är det så att ju dyrare kamera man köper, desto "sämre" bilder får man, om man inte behörskar sin utrustning. En proffskamera är programmerad på ett annat sätt och gör en lite mer "konservativ" processing av bilderna i kameran än vad kameror som är riktade till "medelsvensson" är. Det är lägre kontrast, lägre skärpa, lägre färgmättnad osv. Såna saker är det som gör en "bra bild", för medelsvennson (om vi nu bortser från minneshjälpen, som gör att man kommer in i samma känsla som när man var på Mallorca).
.
Hej!
Långt svar från dig och det fanns en hel del jag skulle kunna tkommentera men tar bara en del, annars blir det för mycket att läsa.
Jag förstår att en proffskamera är programmerad på ett annat sätt än en billigare och att det krävs kanske? mer teknisk kunskap för att hantera en sådan, men samtidigt så blir jag frågande.
Du skriver att proffskamerorna gör en litet mer konservativ "processing"..
Det tycker jag låter kanonbra. Då borde ju de äldre fotograferna, de som t.ex arbetade på 60-70 talet ha ett försprång?? Men men.. Nej det här går inte ihop för mig.
Krävs det alltså mer av en proffsfotograf idag än av en proffsfotograf från 60-70 talen?
Jag förstår att man idag bör kanske vara mer av en tekniker än en fotograf för att kunna handskas med proffskameror och då kan man ju undra åt vilket håll fotokonsten är på väg?
När man kollar bilderna här på fotosidan så är skillnaderna mellan bilderna egentligen inte lika stora som de var på 60-70 talen. Tekniskt är det skillnader men bildmässigt inte.
Inte min mening nu heller att vara nedlåtande eller översittare, det är bara en reflexion från min sida.
Ok, eftersom jag då inte är nöjd med D90 och D7000 så innebär det här, enligt det du skriver, att jag egentligen inte behärskar min utrustning, vilket jag inte köper. *s*
Kan det verkligen vara så enkelt att de som inte är nöjda med D90 eller D7000, inte behärskar kamerorna? I mitt fall anser Nikons tekniker tvärtom.
Ah, sorry om jag tog detta litet personligt, men men...ibland blir det så.
Så då en fråga till:
Objektivet: Sigma 10-20 mmD 1:4-5.6 DC HSM- funkar perfekt med alla tre kamerorna!
Det är Nikon objektiv som ställer till problemen för mig och då undrar jag igen, borde inte Nikons egna objektiv fungera bättre på de tre modellerna?
Jag har Nikon 18-105, Nikon 50 mm 1:8 samt då mitt underbara Sigma.
Hur kan det då vara möjligt att jag behärskar tekniken (utifrån mitt sätt att bedöma) med alla 3 kamerorna med Sigmas objektiv men inte med Nikons egna objektiv.
Känns litet som om att iom att jag "gnäller" över bildkvalitén gällande Nikons objektiv så är det något fel på min kunskap... Inte kan det vara så?
Tillägg: alla tre objektiv fungerar klanderfritt på D50:an.
Ska man nöja sig med detta?
Ja jag blir förvirrad.
(Sorry om inlägget blev för långt igen)
Mvh
/chi