ANNONS
Annons

Nikon D40X

Produkter
(logga in för att koppla)

hannouschka

Medlem
En begagnad Nikon D40X + objektiv 18-55mm, 3000 kronor.
- Låter det inte ok för mig som är lite fattig, men gärna vill ha en systemkamera?

Jag vill ta porträttbilder, konsertbilder och närbilder. Det jag inte får till i nuläget är skärpan - dels på så sätt att jag har svårt att styra var fokus hamnar, dels att ljuset ofta är dåligt vilket leder till oskärpa (om jag väljer lång slutartid) eller brus (om jag väljer högt ISO-tal). Med blixt blir det oftast erbarmligt... Det kan hända att det är mig det är fel på och inte kameran, men jag tänkte att om jag nämner vad jag är ute efter...kanske någon vänlig själ kan ge mig ett råd om vilken modell som skulle tänkas passa ;-).

Ha det bra!

/H

Objektivet är din flaskhals ! du kan inte använda 18-55 3,5-5,6 för allt det du vill eller du kan men du behöver ett mycket ljustarkare till konserterna. och du behöver en macro glugg till närbilder och du kan med fördel använda ditt kommande macro till porträtt bilderna också om du köper ett med lite mitt emellan runt 60mm

- Låter det inte ok för mig som är lite fattig, men gärna vill ha en systemkamera?

Jag vill ta porträttbilder, konsertbilder och närbilder. Det jag inte får till i nuläget är skärpan - dels på så sätt att jag har svårt att styra var fokus hamnar, dels att ljuset ofta är dåligt vilket leder till oskärpa (om jag väljer lång slutartid) eller brus (om jag väljer högt ISO-tal). Med blixt blir det oftast erbarmligt... Det kan hända att det är mig det är fel på och inte kameran, men jag tänkte att om jag nämner vad jag är ute efter...kanske någon vänlig själ kan ge mig ett råd om vilken modell som skulle tänkas passa ;-).

Ha det bra!

/H

Vad har du idag?
D40x + 18-55 för 3000:- är väl ett hyggligt bra pris.

Jovisst gör det det! Du har en Ixus idag, gissar jag. En D40 kommer att ge dig mycket mer möjligheter, men tar inte ned månen åt dig.

Köp, mer för pengarna kan du nog inte få. Behåll Ixusen för närbilder.

Per.

Tycker det låter lite mycket med 3000:- för en begagnad D40x med kitobjektiv. Man kan ju få en ny Sony A230 med kitobjektiv för under 3500:-.

Det är två rätt lika kameror bortsett att A230 har mindre grepp, bildstabilisering och fler fokuspunkter.

Tycker det låter lite mycket med 3000:- för en begagnad D40x med kitobjektiv. Man kan ju få en ny Sony A230 med kitobjektiv för under 3500:-.

Det är två rätt lika kameror bortsett att A230 har mindre grepp, bildstabilisering och fler fokuspunkter.

3000:- är nog rätt bra pris men sedan är ju begagnatmarknaden för digitala systemare rätt knasig.

Ett rimligt pris (tycker jag) kanske skulle vara närmare 1500:-, det hittar man å andra sidan inga som vill sälja för :-/

Nikon D40x med 18-55:an är en utmärkt nybörjarkamera som du kan använda för de saker du nämner, men då ska det vara ett objektiv med VR (vibrationsreducering), som gör att du kan gå ner några steg i slutartid, annars kan det bli knepigt att plåta på konserter.

3000 kr är ett OK pris om kamera och objektiv är i bra skick (och med VR...).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar