Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40X 10 megapixel update

Produkter
(logga in för att koppla)

advof

Aktiv medlem
Nikon lanserar en uppgradering till D40 - D40X

Samma sensor som i D80. I övrigt i princip samma maskin.

Fann detta:

Bei DPreview ist man sich nicht Sicher, nur Jeff-c scheint es jetzt schon zu wissen.

"Reliable sources have confirmed there is at least one DSLR announcement in a few days during 2007 PMA.

And yes it's a surprised one like someone suggested a few days ago as an unexpected 's model.

However sources confirmed it's not exactly the traditional 's upgrade, instead it's an 'x upgrade.

It will be a D40x and the major change is the 6mp CCD being replaced by an 10.2mp CCD from the D80/D200.

Let's just wait for a few days we will find out the details.

If this is true D40 is the shortest lifetime for SLR/DSLR in the history. :) "

Hörde detta förra veckan.. den som sa att denna skulle komma sa även att Canon kommer släppa en 40D under PMA..
Tror väl inte direkt så mycket på det.. en det vore ju lite lustigt om det stämde ^^

//Bass

Bass skrev:
Hörde detta förra veckan.. den som sa att denna skulle komma sa även att Canon kommer släppa en 40D under PMA..
Tror väl inte direkt så mycket på det.. en det vore ju lite lustigt om det stämde ^^

//Bass

Som Canonägare får jag hoppas det (en ny 40D alltså). Känns som Nikon leder över Canon för tillfället (iallafall under 25.000:- strecket):
D40 kit vs 400D kit, Nikons objektiv bättre: 1-0
D80 vs 30D, sökaren klart bättre + billigare: 2-0
D200 vs ?, ja, tills en ev 40D finns så...: 3-0

Tycker det är lite kul att Nikon för tillfället ligger före Canon (för något år sedan, kändes det som Nikon var 1/2 steg efter Canon, nu är det tvärt om).

/S

PS! Se INTE det här inlägget som ett vs, för den handlar ju om D40X. Vill inte att ytterligare en tråd ska balla ur....

Är D40X samma ergonomi/storlek som D40 så struntar jag i hur många Mpix etc den har. Förstår inte varför en budgetkamera måsta vara mindre. Borde ju vara dyrare att klämma in elektronik i ett mindre hus. Någon som vet hur det ligger till med detta?

partajare skrev:
Varför redan nu denna uppdaterade modell?
Det kan vara så att Nikon inte förväntade sig att D40 skulle sälja så bra med "endast" 6 MP sensor. Därför satte de igång utveckling av D40 fast med den moderna 10 MP sensorn på en gång. Nu har de blivit klara.

Alltså tror jag att D40 var bara en mellanstegsmodell mellan D100/D70/D50 generationen till D200/D80/D40 generationen. Nu faller alla bitarna på plats.

Till höst får vi se kameror från nästa generation: D3. D300, D90(?) och D45(?) som har teknik från D3 kommer så småningom också med 7-8 månader mellanrum.

Jag håller med om synpunkten om ergonomi (tycker samma :) ), men det handlar mycket om att positionera sig på en marknad. Tydligtvis ser vi samma fenomen nu som på 60- och 70-talet - "alla" vill ha en DSLR. Då finns det utrymme för en liten, "nimm" helautomat bredvid de litet mer kompetenta "stora" husen. (det är för övrigt inte riktigt sant - D40 är utan vidare "kompetent", men den saknar fokusmotor). Därmed är den riktad mot de som "köper nytt", dvs Nikons "bästa kund".

Det går för långt att kalla D40 för "dammodell", men principen finns där - man väljer en kamera efter de egna förutsättningarna. Glasögon, stora händer och lång näsa spelar roll, på litet olika sätt.

Kostnadsmässigt behöver det inte bli dyrare med mer elektronik. Farbror Moore (känd från datorbranschen) jobbar på kamerafabriken också. Däremot lär det vara ett tydligt tecken på att Nikon kommer att lämna 6M-sensorn och att det kommer en D50(nånting) (eller en D60) nästa gång.

landen skrev:
Är D40X samma ergonomi/storlek som D40 så struntar jag i hur många Mpix etc den har. Förstår inte varför en budgetkamera måsta vara mindre. Borde ju vara dyrare att klämma in elektronik i ett mindre hus. Någon som vet hur det ligger till med detta?
Vissa (mig inkluderat) tycker om små kameror. Eller närmare bestämt värdesätter jag liten storlek och vikt när jag reser. Dessutom är ergonomin på D40 inget att klaga på enligt de flesta tester.

Budgetkamerornas målgrupp (familjefotografer) föredrar ofta en liten storlek. Det är helt enkelt ett steg från kompakter till "bra bilder". Det har inget att göra med att "klämma in" elektronik.

Anders Svensson skrev:
Däremot lär det vara ett tydligt tecken på att Nikon kommer att lämna 6M-sensorn och att det kommer en D50(nånting) (eller en D60) nästa gång.
Det tror jag inte på. Som jag skrev i tidigare inlägg kommer Nikons produktlinje att se ut så här:

Två pro modeller: en vanlig + sport (D3X + D3H)
Semi pro för avancerad amatör: D200 (kommande D300)
Amatör: D80 (kommande D90?)
Instegsmodel för familjefotografer: D40x

Jag ser ingen plats för någonting emellan.

timofej skrev:
Vissa (mig inkluderat) tycker om små kameror. Eller närmare bestämt värdesätter jag liten storlek och vikt när jag reser. Dessutom är ergonomin på D40 inget att klaga på enligt de flesta tester.

Budgetkamerornas målgrupp (familjefotografer) föredrar ofta en liten storlek. Det är helt enkelt ett steg från kompakter till "bra bilder". Det har inget att göra med att "klämma in" elektronik.

Är förmodligen som du säger att många värdesätter liten storlek. Men jag vet även många som direkt väljer bort exempel 350d 400d samt D40 enbart för att dom inte går att greppa (mig inkluderat) Så är ju mycket en smaksak. Verkar i övrigt en som ett rent försäljninsknep, verkar ju inte skilja alls mycket. Vi får väl se vad testerna säger.

Nikon talar om D40x som en "systermodell" till D40, vilket antyder att D40 kommer finnas kvar. Min gissning är att man håller på att differentiera konsumentsegmentet med flera olika modeller i de låga prisklasserna. D40 kommer fortsätta vara den allra billigaste instegskameran medan D40x köps av dem som tycker att 10 MP är ballare.

Gissningsvis kommer nuvarande D80 att finnas kvar och sjunka i pris när kommande D80s eller D90 lanseras och fylla rollen som "billig avancerad amatörkamera" snäppet över D40x.

Johannes

FILM) (philip svensson skrev:
var det nödvändigt?
att lansera en ny redan nu...

Härligt att höra...

Oftast hör/ses det här på forumen att:
- oj oj oj... nu har Nikon tappat grappet, de har ju inte kommit med något nytt på hela vackan. oj oj oj!

Det spelar ju naturligtvis ingen roll vad kamerorna heter, utan det är ju pris/prestanda som avgör.

Sjunker D80 ner till 5000 kr för ett hus, D40 till 3000 och en (tänkt) D90 ligger på D80:ns nuvarande pris (8000) är ju positioneringen helt klar. Nikons "prisindikation" på D40X är bara tillfällig.

Men tecknen finns ju där: Att vara kvar med en 6M-sensor är inte rimligt (det är enklare att lösa det "elektromagiskt" än att förbruka "reservdelar" till gamla kameror). Att D40 släpper fokusmotorn, och det kommer "konsumentoptik" med USM ed-glas och VR visar också något.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar