ANNONS
Annons

Nikon D40 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nikon D40 blir säkert en trendsättare inom D-SLR!

Eller som Ken Rockwell skriver i en mycket kort resumé:
"I'm suggesting the D40 to my friends who just want great pictures of family, kids and friends. The D40 is for normal people who just want great pictures, not photographers who want fancy cameras."

Canon 300D var den första D-SLR med ett relativt lågt pris, Nikon D40 lär bli den första systemkameran med enbart "basic" funktioner!
Canon, Pentax och Sony har säkert egna enkla D-SLR på gång, om inte, tråkigt för dem,
den här kameran sänker priserna på alla konsument D-SLR!
Varför betala mer, när bilden inte blir mycket bättre?

Antalet focuspunkter är visserligen inte det vassaste, men vadå, de kommande fotograferna
till Nikon D40 är säkert ändå inte hysteriskt intresserade av sport/bilrace fotografering, där det behövs en snabb fokusering!

Vilka objektiv som passar, till Nikon babyn, är lite förvirrande, så här tidigt, kameran är ju officiellt ännu inte presenterad, även om Nikon medvetet har läckt ut info, ha-ha!

D40 blir säkert en framgång. Så de andra tillverkarna (inkl Canon) kommer att behöva komma med liknande modeller.

larsborg skrev:

Eller som Ken Rockwell skriver i en mycket kort resumé:

The D40 is for normal people...

Ja det kanske är ett smart drag att lansera en kamera för dem också :)

En K1000D ryktas det om från Pentax, lite underligt att både Canon, Nikon och Olympus nu har de minsta kamerorna.

Re: Re: Re: Re: Priset

Tyckaren skrev:

Du är alldeles för "trång" i ditt synsätt. När kostade systemkamerorna 2000-2500kr? Jo, när kompaktdigitalarna redan fått upp sin försäljning rejält och försäljningen av analoga SLR, var lika med 0.

För att då få ut alla gamla lager måste man då sälja ut dem till vilket pris som helst, men inte tjänades det några pengar inte.

Ur försäljningssynpunkt är det oerhört osmart att dumpa priset från början, för då måste du öka volymen avsevärt vilket innebär:
* Fabriken kanske inte hinner med att tillverka
* Mer service = serviceorganisationen måste byggas ut.
* Mindre förtjänst per såld kamera
osv.osv.

Det är inte alltid smartast att sälja billigast - det är i många fall dummast.

Adam

Jag tycker det är du som är trång i ditt synsätt och jag tror du har fel. F55 kom 2002 och tillverkades fram till i år. Jag tror knappast Nikon har sålt den med förlust och ändå valt att fortsatta tillverkningen under hela den tiden. Däremot har förstås försäljningen hela tiden varit låg.

D40 är i grunden tekniken från D100 med uppgraderingarna från D70 och D50. De har lärt sig av produktionsproblemen som följt DSLR-boomen och nu är de säkerligen förberedda för att rampa upp produktionen ordentligt med D40. När det gäller serviceorganisationen så är det andra spelregler som gäller för billig konsumentelektronik. När prylarna börjar kosta lite och går i stora serier är det billigare att helt enkelt byta dem än att laga dem. Dessutom, när man tar bort massa funktioner är det mindre som kan gå sönder.

Du får helt enkelt acceptera att DSLR-tekniken nu har mognat och kommer gå samma väg som annan hemelektronik. Det innebär lägre och lägre priser för instegsmodellerna.

Johannes

Re: Re: Re: Re: Re: Priset

Johannes-S skrev:
Jag tycker det är du som är trång i ditt synsätt och jag tror du har fel. F55 kom 2002 och tillverkades fram till i år. Jag tror knappast Nikon har sålt den med förlust och ändå valt att fortsatta tillverkningen under hela den tiden. Däremot har förstås försäljningen hela tiden varit låg.

D40 är i grunden tekniken från D100 med uppgraderingarna från D70 och D50. De har lärt sig av produktionsproblemen som följt DSLR-boomen och nu är de säkerligen förberedda för att rampa upp produktionen ordentligt med D40. När det gäller serviceorganisationen så är det andra spelregler som gäller för billig konsumentelektronik. När prylarna börjar kosta lite och går i stora serier är det billigare att helt enkelt byta dem än att laga dem. Dessutom, när man tar bort massa funktioner är det mindre som kan gå sönder.

Du får helt enkelt acceptera att DSLR-tekniken nu har mognat och kommer gå samma väg som annan hemelektronik. Det innebär lägre och lägre priser för instegsmodellerna.

Johannes

F55 slutade tillverkas för två år sedan tillsammans med alla andra SLR... Den enda analoga kameran som Nikon fortfarande har i produktion är F6.

Att elektronikpriser går ner är väl knappast en nyhet.
Men problemet jag beskriver är att det är osmart av Nikon att sätta en helt ny prisnivå från början, för då får de problem. Nikon som är 1:a eller 2:a på alla marknader måste inte vara prisledande.

Att det däremot kommer en prissänkning efter ett tag när de fått riktig ruljans på tillverkningen, och löst alla problem vid tillverkningen, är det inga höga odds på.

Det enda de tagit bort på D40 är den "gamla" AF-motorn i kameran(och top-LCD). Och tre AF punkter kanske inte är sämre än fem, det hänger nog på hur stor varje AF-punkt är, och hur känsliga de är inom AF-punkten.
Men å andra sidan så riktar sig inte D40 mot de befintliga DSLR "nördarna" som du och jag, utan familjer (och framförallt tjejer tror jag).

Hälsningar

Adam

Adam Hilmersson skrev:

"...Att elektronikpriser går ner är väl knappast en nyhet.
Men problemet jag beskriver är att det är osmart av Nikon att sätta en helt ny prisnivå från början, för då får de problem. Nikon som är 1:a eller 2:a på alla marknader måste inte vara prisledande..."

"...Men å andra sidan så riktar sig inte D40 mot de befintliga DSLR "nördarna" som du och jag, utan familjer (och framförallt tjejer tror jag)..."

Jag tycker du skall kontakta Nikon i Japan, berätta hur de bäst skall agera marknadsmässigt!
Kanske de håller masken, innan de vänligt ber att få återkomma, någon gång, - don´t call us, we call you!

Nikon D40 visar helt klart att utpriserna är på väg ner inom hela konsumentsektorn, tillverkningskostnaderna har m.a.o. kunnat sänkas, tillverkningslinorna är intrimmade, volymerna på enheterna har ökat, kvalitén har höjts, så typiskt för all serietillverkning!

Nikon D40 riktar sig till de förnuftiga fotograferna, inte till nördarna, ja!
Nördarna kan vilken tillverkare som helst kamma hem pengar på, öka specifikationerna, erbjud extrema objektiv, erbjud ett extra grepp för kameran i höjdled, maxa seriebilds fotograferingen, så tror köparen att utrustningen är optimerad för bästa vardagsbild.

Bli inte förvånad om en tjej med en Nikon D40+kitobj. tar lika bra bilder, som nörden med all världens utrustning och ett fejkat presskort i fickan, ha-ha!

Tydligen blev den ju inte mycket billigare än D50
enligt kamera & bild

Men man blir ju grymt sugen ändå! En liten sak att alltid ta med sig, istället för kompakterna?

Angående fokuspunkter, hur ofta använder man mer än en? Jag har då aldrig gjort det i alla fall!

Använda sig av fokuspunkterna? Jo oftast så använder man sig av den i mitten, men även de andra använder jag relativt ofta. # kanske räcker,men 5 känns som minimum igentligen. Gärna fler.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar