ANNONS
Annons

Nikon D40 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har hämtat en Nikon D40. Batteriet laddar, sedan kan jag testa och utvärdera.
Första intryck liten, lätt med kit objektiv. Går ner i en stor rockficka om man så vill.
Om intresse finns så kan jag senare berätta mer.

timofej skrev:
Jag tycker att du ska göra det! :) Har du erfarenhet av andra SLR kameror?
Ja, Nikon F4, D100. D200 och så har jag ett antal gamla analoga klassiker, de flesta helt mannuella.
Batteriet laddade medans jag var ute på en promenad, under en timme.
Att göra grundinställningarna i kameran tog 5 minnuter men jag är van vid nikons menyer och har läst mannualen i förväg på nätet.
Nu skall jag testa, jag har sedan tidigare
AF-S 18-200 VR, AF-S 105 VR, AF-S 24-85, Blixt SB-800.
Den här kameran har jag köpt för att ha, (en lätt relativt billig och som jag tror ganska bra kamera), med mig i situationer när övrig utrustning är för tung, skrymmande eller för värdefull att ha med sig.

Jo tack Hans, vi vill GÄRNA höra mer om D40. Tittade först på D80, men vete rackarn om jag riktigt har råd att "slarva bort" 10-lakan på en sådan kamera, mycket fin, men dyr. Kanske skall nöja mig med en D40/D50 istället...

Allt du upplever positivt/negativt är guld värt !
Bildkvalité framför allt, jämfört med D200'an.
Förresten, hur är sökaren på D40, den är ju bättre än D50'ans enl uppgift, stor skillnad mot D200 ???

Vilken optik fick du med, är det 18-55 ?
Hur är den, skarptecknande, kromatisk abberation, m.m. ?

Mats

Förresten, är det någon som har sett om det finns något "batterigrepp" för D40 ?
Original finns ännu inte, men det kanske finns någon piratfirma som tillverkar ?

Mats

SE6M skrev:
Förresten, är det någon som har sett om det finns något "batterigrepp" för D40 ?
Original finns ännu inte, men det kanske finns någon piratfirma som tillverkar ?
Tror inte att det varken finns eller kommer att finnas. Meningen med D40 är att ha så liten och så enkel systemkamera som möjligt. Vill du ha rejälare grejer får du gå upp två steg i klassen (D80).

Patrick - var hittar jag Colorfoto, är det en riktig tidning eller kan jag finna det på nätet ?
(var i så fall ?)

Var idag en sväng till affären och tog några provkort med en D40, (hade med ett eget minneskort).
Blev mycket nöjd med bilderna, fint nyansomfång, skärpan var bra, men blev ännu bättre i PhotoShop samtidigt som nivåerna ställdes ytterligare för att göra mig riktigt nöjd.
Kameran var ställd i "defaultläget" från början.

Tyvärr så kanske man kommer att sakna några finesser med denna enklare modell, men den kändes och upplevdes ändå betydligt dyrare än vad den i verkligheten är (även om det är mycket pengar i sig).

Har suttit och granskat bilderna ett par timmar nu i datorn, jag blir mer och mer inponerad av dem, med tanke på att det var kit-optiken som jag använde. Det som jag tyckte kunde varit bättre är den kromatiska abberationen i hörnena, framförallt i en kontrastrik himmel, där trädgrenar kommer in i bilden. Där ser man tydligt hur den blåa abberationen kommer krypande.

Får försöka övertala frugan att jag behöver några kronor extra innan julen...

Mats

Colorfoto är en tysk papperstidning men man kan även köpa tidningens testresultat på deras hemsida. Jag reser rätt mycket och plockde upp ett ex i Frankfurt här om dagen. Var i Sverige den går att få tag på vet jag tyvärr inte.

Några testresultat som tidningen översatt i poäng (ju högre dess bättre) Där det finns två värden betyder det första resultatet för ISO 100 óch det andra för ISO 400

D40 upplösning 24/23,5 Brus 15/15 Färg 4

K100d upplösning 23/23 Brus 15/15 Färg 4,5

Min tyska är inte så bra men bildkvalitén beskrivs i tidningen som "mycket bra"

Tack för info'n !

Nästan som julafton redan, visste inte att den sidan var uppdaterad med D40 redan... Tack !

Ok med att det är en tysk tidning, då förklarar det saken att jag inte kände till den.
Synd man missar den testen, men du nämnde ju vad poängen blev ändå.
Alltid intressant att veta vad för något dom tyckte var bra & mindre bra, men det får man väl reda på en vacker dag.

Tack än en gång grabbar för hjälpen !

Mats

en sak som jag absolut inte blir klok på är:
vad är CW avg size, och hur ändrar man den på D50? på D40 är den fast på 8 mm, men på D50 ska man tydligen kunna ändra den.
jag antar att det betyder CenterWeight average size, men jag har aldrig sett att man kan ändra nåt sånt på min d50!
så är det nån som har koll får ni gärna säga till!

Någon som har testat den ordentligt? Går det att köra exponeringskompensation i manuellt läge? Har i alla fall inte lyckats hitta den funktionen på min D50 och undrar om den finns på D40

Taka skrev:
Någon som har testat den ordentligt? Går det att köra exponeringskompensation i manuellt läge? Har i alla fall inte lyckats hitta den funktionen på min D50 och undrar om den finns på D40
Du har uppenbarligen missuppfattat begreppet exponeringskompensation. I manuellt läge är det bara att just manuellt ställa exponeringen som man vill ha den (kika på exponeringsmätaren och välj själv). I A- och S-lägena däremot så är exponeringskompensation relevant, eftersom kameran väljer den ena av de två exponeringsrelevanta parametrarna; bländare och slutartid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar