Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40 + Analog blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

tomassundberg

Ny medlem
Hej!

Har en Nikon D40 och har precis fått tag på en gammal blixt vid namn Achiever TZ-250.

Blixten är ju egentligen avsedd till en analog systemkamera, men undrar lite om man kan använda den till min d40.

Har satt dit blixten och provat lite kort, men hur jag än gör, så blir bilderna helt vita.. blixten är för ljus helt enkelt. Det gör heller ingen skillnad när jag ändrar inställningar på själva blixten.

Någon här som vet hur det fungerar?

//Tomas

Jodå, den fungerar, men har inte finessen att kunna bli styrd av kameran som moderna Nikon-blixtar. I stället ska du ställa in kameran på en fast tid (se handboken för så på den punkten, men jag tror 1/125 s bör funka) och bländare; då låter du blixten mäta ljuset i stället. Vilken bländare du ska välja beror på blixten (det står oftast direkt på blixten) och känsligheten på "filmen", dvs vilket ISO-tal du ställer in. Lämpligt på en D60 kan nog vara 400 ISO.

Ställ alltså in kameran på "M", 1/125 s och fast ISO-tal, så kan du säkert få det att funka genom att justera bländaren.

Per.

Ja det var ju enklare än jag trodde.. gjorde som du sa och ställde TTL manuellt, och sen ändra styrkan på blixten med bländaren, blev hur bra som helst. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar