Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för bra info. Tyvärr står inte denna fix med på fixlistan. Hoppas det är något administrativt misstag, det är förstås inte bra att de släpper oannonserade fixar för kända problem..

Det är väl bra att de släpper fixar oavsett hur de annonseras? Hellre en oannonserad fix som löser mitt problem än en fix jag måste vänta på för att den ska annonseras officiellt :)

D 4 - wt-5

Det är väl bra att de släpper fixar oavsett hur de annonseras? Hellre en oannonserad fix som löser mitt problem än en fix jag måste vänta på för att den ska annonseras officiellt :)
Förhoppningsvis skall wt-5 fungera lika bra som 4-a efter uppdatering ! Men är man låst till iphone.
Eller det fungerar lika bra med andra telefoner? Är det så att Nikon förordar Ipone ?

Förhoppningsvis skall wt-5 fungera lika bra som 4-a efter uppdatering ! Men är man låst till iphone.
Eller det fungerar lika bra med andra telefoner? Är det så att Nikon förordar Ipone ?

D3200 fungerar än så länge bara med Android, så det verkar inte vara någon tydlig policy att bara stödja en plattform.

/Karl

I mitt fall kollade jag listan på fixar och FTP-problemet stod inte där så då konstaterade jag (felaktigt?) att en uppgradering var onödig.

Om du syftar på möjligheten att fjärrstyra kameran från en telefon så är enda kravet att det finns en webbläsare - du kan köra från Iphone, Android, surfplatta, fast eller bärbar dator eller brödrost med valfritt operativsystem. Bara det finns en webbläsare och vad-det-nu-är-du-använder kan få kontakt med det nätverk (trådlöst via WT-5 eller trådat via porten direkt i kameran) där kameran är uppkopplad.

Om du syftar på möjligheten att fjärrstyra kameran från en telefon så är enda kravet att det finns en webbläsare - du kan köra från Iphone, Android, surfplatta, fast eller bärbar dator eller brödrost med valfritt operativsystem. Bara det finns en webbläsare och vad-det-nu-är-du-använder kan få kontakt med det nätverk (trådlöst via WT-5 eller trådat via porten direkt i kameran) där kameran är uppkopplad.

På andriod måste man sätta upp telefonen istället för kameran som hotspot. I övrigt funkar det lika.

D3200 fungerar än så länge bara med Android, så det verkar inte vara någon tydlig policy att bara stödja en plattform.

/Karl

För WT-5 finns inga plattformskrav alls.

Om det finns det för lilla WU-1a (den som presenterades med D3200) så är det nog gissningsvis mer en tillfällig grej.

Det kanske framkommit mer info nu efteråt, men under själva pressvisningen var Nikon väldigt svävande vad funktionaliten hos WU-1a bestod i och hur (vilken programvara) man anslöt till den. De hade bara en japansk skärmdump av någon slags app eller liknande.

För WT-5 finns inga plattformskrav alls.

Om det finns det för lilla WU-1a (den som presenterades med D3200) så är det nog gissningsvis mer en tillfällig grej.

Det kanske framkommit mer info nu efteråt, men under själva pressvisningen var Nikon väldigt svävande vad funktionaliten hos WU-1a bestod i och hur (vilken programvara) man anslöt till den. De hade bara en japansk skärmdump av någon slags app eller liknande.

Sorry för denna OT-utsvängningen.

http://www.nikon.com/news/2012/0419_wireless_mobile_adapter_02.htm

Men det skall visst komma till iOS också.

Den finns i lager för direktleverans här i Schweiz i alla fall
http://shop.heinigerag.ch/de/products/193450

/Karl

Jaha, leveranserna av D4 verkar vara lika snabba som en fastfrusen tunga mot en lyktstolpe mitt i vintern.

SP har fortfarande beställningar sedan dec 2011 som inte fått nån kamera ännu. Ser mer ut som det möjligen kan bli en julklapp :(

Näe, det är snart dags att överge Sverige och ta en inköpsrunda söderut, kan ju bli en fin kombo med några glas ;)

Tethering?

Råkade se ett videoklipp av en fotograf som inte fick tethering till varken Lightroom eller Camera Control Pro att fungera med D4. Någon som provat och kanske även vet om uppgradering av firmware löste problemet?

Tjohoooo!

Lagom till semestern verkar det som om min D4 och mysiga gluggar är på väg från Umeå :)
Beställde 6:e januari så det var väl på tiden kan man tycka.

Hoppas aviseringen kommer imorgon så man kan hämta ut grejorna!!

Tjohoooo!

Lagom till semestern verkar det som om min D4 och mysiga gluggar är på väg från Umeå :)
Beställde 6:e januari så det var väl på tiden kan man tycka.

Hoppas aviseringen kommer imorgon så man kan hämta ut grejorna!!

Du har inte paket-id så du kan söka efter det?
Risken finns ju att den blir liggande på utlämningsstället för att du inte fått avin. Det kan komma hem till dig dagen efter paketet.

Du har inte paket-id så du kan söka efter det?
Risken finns ju att den blir liggande på utlämningsstället för att du inte fått avin. Det kan komma hem till dig dagen efter paketet.

Ingen risk för det.. Kollade trackingnumret en gång i timmen, hehe! Fick SMS-aviseringen på morgonen igår och hämtade på stört. Aldrig har en batteriladdning gått så långsamt.. ;)

Fotade igår och är riktigt nöjd med både optiken och kameran. Aldrig har jag känt mig så nöjd med hur fokusen sitter och med kvaliten på direkt-ur-kameran-jpegs. Gott betyg från mig! 85 1.8G blev lite av en favorit för mig även om 70-200:an var grym också.. :)

Jag brukar köra med Canon, men har förmånen att få testköra Nikon D4 tillsammans med ett gäng trevliga gluggar för tillfället.

Lite testbilder, där jag medvetet låtit bli att justera exponeringen.
(Något jag normalt gör med sådant som jag lägger ut på min blogg).

Samtliga bilder utom en, (som är redigerad i RAW-format i LR), konverterade från RAW till Jpeg och lätt beskurna i kameran:
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/06/j-sodra-karlskorna-soccer.html
I övrigt endast nedskalade i storlek i Lightroom.

Samtliga bilder konverterade från RAW, med viss beskärning direkt i kameran.
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/06/livefoto-falkenberg-j-sodra.html

Samtliga bilder konverterade från RAW, med viss beskärning direkt i kameran.
I övrigt endast nedskalade i storlek i Lightroom.
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/06/soccer-with-nikon-d4-2004-vr-ii.html

Samtliga bilder konverterade från RAW till Jpeg direkt i kameran, viss beskärning och ändring av storlek i LR.
I övrigt ingen som helst redigering.
http://sportskjutaren.blogspot.se/2012/06/hff-sleipner-soccer.html

Ytterligare en testbild, tagen på ISO 12.800, konverterad till Jpeg i kameran (med normal brusreducering inställd), beskuren och nedskalad i LR (ingen redigering i övrigt).
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2675215.htm
Mina intryck så här långt?
Hade höga förväntningar, som jag ärligt kan säga har överträffats.

De enda minus jag har hittat så här långt:
1. Problemen med FTP, men Nikon är medvetna om det, har hittat en lösning och hårdtestar den för att det ska fungera till OS.
Så det är i sammanhanget ingen stor sak.
(Problemet har att göra med den nya funktionalitet som det skrivits om tidigare i den här tråden).

2. RAW-filerna beter sig helt annorlunda i Lightroom än vad Canons RAW-filer gör.
Trist att kameratillverkarna över lag är så dåliga på att samarbeta med Adobe vad det gäller RAW-konvertering (det gäller ju inte bara Nikon).

Såklart är det även lite ovant att behöva Zooma "baklänges", men det är ju en ren vanesak.

I övrigt så finns det en hel massa saker som jag verkligen gillar.
"Små" detaljer som i flera fall inte finns över huvud taget hos Canon.
Ex. möjligheten att beskära bilder direkt i kameran.
Det finns t.o.m. möjlighet att räta upp bilder i kameran.

För de flesta fotografer är detta knappast något som har så överdrivet stor betydelse.
Men för mig personligen är det högst värdefullt.
"Trots" att beskärningsverktyget i kameran är ganska så grovt, så gör det en stor skillnad när jag behöver skicka matchbilder direkt från kameran.
(Förvisst "OT", men jag begriper verkligen inte varför Canon inte har denna funktionalitet på 1Dx.
Har kollat manualen till 1Dx, är därför säker på min sak).
En annan "liten" sak som jag gillar är möjligheten att byta mätmetod till spotmätning genom att hålla in en knapp på kamerans framsida.

Autofokusen imponerar på mig.
(Efter första matchen så ändrade jag inställningen "Fokusföljning med låsning" från 3 till 2 då det passar bättre för mitt sätt att jobba).

Nu har jag aldrig kört med Nikon tidigare, så hur D4 står sig gentemot andra Nikon-hus har jag ingen aning.
Har heller inte (ännu) testat 1Dx, så inte heller där kan jag uttala mig på allvar skillnaderna.

Det jag verkligen gillar med Nikon D4 är alla de små saker som för mig är tydliga tecken på att Nikon på allvar lyssnar på hur press/sportfotografer jobbar.

Efter att jag läst igenom manualeerna till 1Dx och 5D MKIII rätt så ordentligt.
Så tycker jag att Canon har en hel del att lära sig av Nikon här.

Så pass mycket att jag för tillfället lutar starkt åt ett byte från Canon till Nikon.
(Tycker inte att Canon går dåliga grejer i sig, utan bara att Nikon är ännu bättre).

Till alla er som sedan tidigare kör med Nikon, så kan jag bara gratulera till möjligheten att utöka utrustningen med ett helt fantastiskt verktyg.

Äntligen dags

Hej
Beställde min D4 den 10/1, låg då runt plats 20 i kön och nu är den på väg. Är inte NPS.
Gamla "Bettan" D200 får nu efter 80 000 bilder gå till den yngre generationen.

Hej
Beställde min D4 den 10/1, låg då runt plats 20 i kön och nu är den på väg. Är inte NPS.
Gamla "Bettan" D200 får nu efter 80 000 bilder gå till den yngre generationen.

Tycks handla mer om när lokala leverantörer får in kameror än när man beställde en kamera. Jag beställde D4:an den 29 maj och nu är den skeppad från Umeå. Är inte heller NPS,

Går på semester nu till helgen så det ska bli kul att testa D4:an ordentligt. Kör nu med två D700 och om D4:an håller måttet så blir den äldsta av D700-orna uffasad till hösten. Fotar lite av varje, men mycket fotboll och innebandy. Just för innebandyfotandet (dåligt ljus) så har D700:an i kombination med 70-200 f2.8 varit ohyggligt värdefulla. Ser fram emot att testa D4:an i kass lysrörsbelysning ;)

För dem som fortfarande väntar så kan ni ju sluta med det. Finns i lager på inte mindre än tre ställen. Bara att söka på t ex prisjakt och välja :)

Är det nån som kikat närmare på fler DIY-lösningar på WT-5:an? Jag försöker hitta en 3G/4G-router med inbyggt batteri så man slipper krångla med externa strömkällor.. Ebay hade väl nåt i taiwan kanske, men det måste väl finnas inrikes också?

Är det nån som kikat närmare på fler DIY-lösningar på WT-5:an? Jag försöker hitta en 3G/4G-router med inbyggt batteri så man slipper krångla med externa strömkällor.. Ebay hade väl nåt i taiwan kanske, men det måste väl finnas inrikes också?

Vad försöker du göra? Vilken telefon som helst med hotspot agerar router. Och då kan du dessutom surfa tillbaka till kameran och köra liveview med mobilen men det vet du säkert. Då kan du dessutom skicka upp bilderna via 3G om du vill.

Jag köpte en Galaxy note med stor skärm för bla extern display syftet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar