Annons

Nikon D3s från England?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dachwald

Avslutat medlemskap
Jag har planer på att köpa mig en nikon d3s och gick in på eyab.co.uk och såg att man kunde köpa den sjukt billigt jämfört med sverige.
Hur är det med tull och skatt från england? Någon som vet hur det fungerar? Äre det bättre att leasa kameran eller någon som vet något annat billigt ställe där man kan få tag i den?


mvh / David
 
Jag har planer på att köpa mig en nikon d3s och gick in på eyab.co.uk och såg att man kunde köpa den sjukt billigt jämfört med sverige.
Hur är det med tull och skatt från england? Någon som vet hur det fungerar? Äre det bättre att leasa kameran eller någon som vet något annat billigt ställe där man kan få tag i den?


mvh / David

Dessutom faller Pundet (mycket) för tillfället ifh till SEK
 
Jag köpte min D3 plus en 14-24/2.8 från Robert White i England. Det fungerade mycket bra, betalade ingen skatt i England och ingen moms i Sverige. Det förutsätter förstås att du har ett företag och kan uppge ett VAT-nummer. Fick grejerna dagen efter beställningen och sparade 12500:- (knappt två år sedan)
 
Googla på företagen ifråga.
När jag skulle köp kamera sist föll jag också för prisläget i England. Många utav företagen på engelska pricerunner visade sig dock vara scammers och gråimportörer.
Detta gäller naturligtvis inte alla, men var mkt uppmärksam och sök referenser.
I mitt fall ledde det till köp från holland istället. www.foka.nl

/David
 
Jag köpte min D3 plus en 14-24/2.8 från Robert White i England. Det fungerade mycket bra, betalade ingen skatt i England och ingen moms i Sverige. Det förutsätter förstås att du har ett företag och kan uppge ett VAT-nummer. Fick grejerna dagen efter beställningen och sparade 12500:- (knappt två år sedan)

Att man ska uppge vat- nr gör man det för att slippa betala 17.5% skatt i England?
 
Jag förstår inte hur det kan löna sig när kameran kostar £ 4295.00 (All prices are EXCLUDE VAT (UK sales tax at current rate)) hos http://www.robertwhite.co.uk vilket blir 49.459,93 SEK enligt dagens kurs hos Forex. Samma kamera kostar 43.916:- SEK exkl moms hos Scandinavian Photo (som inte ens är billigast i Sverige).

Har jag missat något eller blir det verkligen billigare?
 
Jag förstår inte hur det kan löna sig när kameran kostar £ 4295.00 (All prices are EXCLUDE VAT (UK sales tax at current rate)) hos http://www.robertwhite.co.uk vilket blir 49.459,93 SEK enligt dagens kurs hos Forex. Samma kamera kostar 43.916:- SEK exkl moms hos Scandinavian Photo (som inte ens är billigast i Sverige).

Har jag missat något eller blir det verkligen billigare?

Det här t ex:
http://www.warehouseexpress.com/buy-nikon-d3s-digital-slr-camera-body/p1033851

"Yes, all prices shown on our website are inclusive of VAT and are at the prevailing rate."

Förvisso inte i lager.
 
Jag förstår inte hur det kan löna sig när kameran kostar £ 4295.00 (All prices are EXCLUDE VAT (UK sales tax at current rate)) hos http://www.robertwhite.co.uk vilket blir 49.459,93 SEK enligt dagens kurs hos Forex. Samma kamera kostar 43.916:- SEK exkl moms hos Scandinavian Photo (som inte ens är billigast i Sverige).

Har jag missat något eller blir det verkligen billigare?

Har faktiskt inte kollat hur det ser ut just nu, men för ett par år sedan sparade jag 12500 kr på att handla från RW i England.

Edit:

Den kamera du jämförde var en D3X. Den kostar 4295 pund= 46 648 SEK. (exkl moms)
Samma kamera hos Scandinavian Photo kostar 55 992:- (exkl moms). Man spara alltså nästan 10.000:- på att köpa en D3X därifrån. (frakt tillkommer förstås)
 
Senast ändrad:
Har faktiskt inte kollat hur det ser ut just nu, men för ett par år sedan sparade jag 12500 kr på att handla från RW i England.

Nu gick jag in och tittade på RW:s hemsida och det är Mr Ring som inte kan läsa priser. Det riktiga priset ex VAT är 3050 £. 4295 är priset för D3x...
 
Ok, där kostar den 3687 pund vilket blir 42.458:- SEK. Man sparar alltså 1.458:- på att köpa den där. Men är det värt det om kameran måste in på garantin och det visar sig att det är en s.k. gråimport?

Jag märker att du bestämt dig för att det ska vara olönsamt. Om du läser ser du dock att det var inklusive VAT, till skillnad från ditt pris från Scandinavian.

Edit: Dessutom var priset 3588. Ha inte så förbannat bråttom och ta och läs på rätt ställe.
 
Jag förstår inte hur det kan löna sig när kameran kostar £ 4295.00 (All prices are EXCLUDE VAT (UK sales tax at current rate)) hos http://www.robertwhite.co.uk vilket blir 49.459,93 SEK enligt dagens kurs hos Forex. Samma kamera kostar 43.916:- SEK exkl moms hos Scandinavian Photo (som inte ens är billigast i Sverige).

Har jag missat något eller blir det verkligen billigare?
Tja, man kan nog säga att du verkligen har missat något med tanke på dina uppgifter du nämner. Hittar du en D3s till 43k på ScandinavianPhoto får du gärna skicka en länk till mig...

Lägger jag en D3s i varukorgen på robertwhite.co.uk samt väljer frakt och skriver in mitt momsregnr så slutar notan på £3079 vilket i runda slängar är 33869 kr med en kurs på 11. De flesta butiker i Sverige ligger strax under 54k för huset inklusive moms (ca 44k utan moms)

För mig med firma sparar jag ca 9400 kr på affären
Man sparar ännu mer som privatperson (ca 14k)
 
Tja, man kan nog säga att du verkligen har missat något med tanke på dina uppgifter du nämner. Hittar du en D3s till 43k på ScandinavianPhoto får du gärna skicka en länk till mig...

Lägger jag en D3s i varukorgen på robertwhite.co.uk samt väljer frakt och skriver in mitt momsregnr så slutar notan på £3079 vilket i runda slängar är 33869 kr med en kurs på 11. Det motsvarar ett pris på 42336 kr inklusive moms i Sverige. De flesta butiker i Sverige ligger strax under 54k för huset.

För mig med firma sparar jag ca 9400 kr på affären
Man sparar ännu mer som privatperson (ca 14k)

Här är länken till SP....priset ex moms 43.916:-

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9965851
 
Man sparar ännu mer som privatperson (ca 14k)

Är lite tveksam till de faktiskt. Som privatperson betalar man väl momsen direkt vid leverans (via UPS, DHL etc). Om man däremot är på plats och köper den betalar man den lägre, engelska momsen, men då får man smuggla in den. Kan ha fel, men jag TROR att det brukar gå till så. Köpte golfklubbor för en massa år sedan från USA, då fick man betala momsen vid leverans.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.