Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3s från England?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är lite tveksam till de faktiskt. Som privatperson betalar man väl momsen direkt vid leverans (via UPS, DHL etc). Om man däremot är på plats och köper den betalar man den lägre, engelska momsen. Kan ha fel, men jag TROR att det brukar gå till så. Köpte golfklubbor för en massa år sedan från USA, då fick man betala momsen vid leverans.

Nej, det stämmer inte vid intra-europeiska köp, då betalar du som privatperson momsen direkt till handlaren. Det du beskriver gäller endast vid extra-europeiska köp, dvs från länder utanför EU.

Vilken momssats som skall betalas beror dock på hur stor försäljning handlaren har till varje EU-land, i det här fallet Sverige. Överstiger försäljningen gränsbeloppet, ca 320kSEK, skall svensk moms betalas istället för engelsk och då stiger priset lite. Det är dock fortfarande handlaren som tar in pengarna, inte fraktbolaget.
 
Nej, det stämmer inte vid intra-europeiska köp, då betalar du som privatperson momsen direkt till handlaren. Det du beskriver gäller endast vid extra-europeiska köp, dvs från länder utanför EU.

Vilken momssats som skall betalas beror dock på hur stor försäljning handlaren har till varje EU-land, i det här fallet Sverige. Överstiger försäljningen gränsbeloppet, ca 320kSEK, skall svensk moms betalas istället för engelsk och då stiger priset lite. Det är dock fortfarande handlaren som tar in pengarna, inte fraktbolaget.

Ok, mycket regler är det. Tur man har företag!
 
Mr. Ring läste fel...sorry :)

Då var det en annan femma ju och jag har definitivt missat något här!




Alltså jag kollade nikon d3s. Med dagens kurs gick den lös på 32000 istället för 55.000 som hemma jag tycker att det låter för bra för att vara sant.
 
Alltså jag kollade nikon d3s. Med dagens kurs gick den lös på 32000 istället för 55.000 som hemma jag tycker att det låter för bra för att vara sant.
Nu jämför du lite äpplen och päron. Kameran kostar £3050 (ca 33500kr) om man är företagare och uppger sitt momsregnr. Skulle man köpt kameran i Sverige (som företagare) skulle man gett 43000kr ex moms. Det är en skillnad på ca 9500kr.

Som privatperson är man skyldig att betala skatt (tax) i England vilket gör att det blir 33500 + 17,5% skatt om du inte är företagare. Det blir ca 39400kr + eventuella frakter vilket skall jämföras med ca 54000kr i Sverige.

Alltså, mellan tummen och pekfingret så sparar man ca 9k som företagare och lite drygt 14k som privatperson att köpa en D3s i England.
 
Nu jämför du lite äpplen och päron. Kameran kostar £3050 (ca 33500kr) om man är företagare och uppger sitt momsregnr. Skulle man köpt kameran i Sverige (som företagare) skulle man gett 43000kr ex moms. Det är en skillnad på ca 9500kr.

Som privatperson är man skyldig att betala skatt (tax) i England vilket gör att det blir 33500 + 17,5% skatt om du inte är företagare. Det blir ca 39400kr + eventuella frakter vilket skall jämföras med ca 54000kr i Sverige.

Alltså, mellan tummen och pekfingret så sparar man ca 9k som företagare och lite drygt 14k som privatperson att köpa en D3s i England.






Alltså en sak förstår inte jag. Om jag uppger mitt VAT nummer när jag beställer kameran slipper jag då betala skatten i england på 17.5 % ?
När sedan kameran skickas till sverige som tar en dag enligt vad som skrevs i ett tidigare inlägg så måste väl kameran skattas i Sverige? Kommer man undan momsenförst i England genom att uppge VAt nr och sedan i Sverige eftersom vi är med i EU? Är jag seg i huvvet eller? Någonstans känns det för bra för att vara sant.

mvh / David
 
Alltså en sak förstår inte jag. Om jag uppger mitt VAT nummer när jag beställer kameran slipper jag då betala skatten i england på 17.5 % ?
När sedan kameran skickas till sverige som tar en dag enligt vad som skrevs i ett tidigare inlägg så måste väl kameran skattas i Sverige? Kommer man undan momsenförst i England genom att uppge VAt nr och sedan i Sverige eftersom vi är med i EU? Är jag seg i huvvet eller? Någonstans känns det för bra för att vara sant.

mvh / David

Momsen kvittas helt enkelt. Istället för att du betalar momsen och sedan får tillbaka den, betalar du ingen moms varken i England eller i Sverige. I alla fall så länge det handlar om en köp inom EU samt att du har företag.
 
Det som händer då du uppger dit VAT nummer som företagare är att du slipper "lägga ut" för momsen = köper exklusive moms, men då kan du självklart inte lyfta någon moms senare heller. Köper du i Sverige inklusive moms som företagare så får du ju begära igen momsen när du sen "deklarerar momsen" (kan vara allt ifrån månadsvis till årsvis beroende på omsättning mm)

Alltså som företagare betalar du aldrig moms i "slutändan" så att säg för varor du köper in. Sen om du helt slipper att betala moms från början eller om du betalar den och senare får igen den vid deklarationen är ju i princip samma sak.

Som privatperson ska du alltid betala moms i det land där varan köps inom EU och den kan du aldrig få tillbaka vid någon deklaration.

Så är du företagare jämför priserna exklusive moms (VAT) är du privatperson jämför priserna inklusive moms (VAT)

Blev det klarare eller bara mer förvirrat?
 
Det som händer då du uppger dit VAT nummer som företagare är att du slipper "lägga ut" för momsen = köper exklusive moms, men då kan du självklart inte lyfta någon moms senare heller. Köper du i Sverige inklusive moms som företagare så får du ju begära igen momsen när du sen "deklarerar momsen" (kan vara allt ifrån månadsvis till årsvis beroende på omsättning mm)

Alltså som företagare betalar du aldrig moms i "slutändan" så att säg för varor du köper in. Sen om du helt slipper att betala moms från början eller om du betalar den och senare får igen den vid deklarationen är ju i princip samma sak.

Som privatperson ska du alltid betala moms i det land där varan köps inom EU och den kan du aldrig få tillbaka vid någon deklaration.

Så är du företagare jämför priserna exklusive moms (VAT) är du privatperson jämför priserna inklusive moms (VAT)

Blev det klarare eller bara mer förvirrat?




tack för svaret nu förstår jag.
 
Tja, man kan nog säga att du verkligen har missat något med tanke på dina uppgifter du nämner. Hittar du en D3s till 43k på ScandinavianPhoto får du gärna skicka en länk till mig...

Lägger jag en D3s i varukorgen på robertwhite.co.uk samt väljer frakt och skriver in mitt momsregnr så slutar notan på £3079 vilket i runda slängar är 33869 kr med en kurs på 11. De flesta butiker i Sverige ligger strax under 54k för huset inklusive moms (ca 44k utan moms)

För mig med firma sparar jag ca 9400 kr på affären
Man sparar ännu mer som privatperson (ca 14k)



Själv köpte jag min D3S i Tokyo för en vecka sedan, betalade 468000 Yen eller 37440 kr (kurs 0,08) inkl VAT. Kostar annars 598000 Yen (47840 kr) på de stora fotoaffärerna här, men med kort så får man 10% rabatt och 5% tillbaka på skatten = 40664 kr.
 
Jag har nu beställt d3s + 24-70 från robertwhite men dom hade slut på d3s och dom får inte in dom förens om ett par veckor.
 
Nej det var den inte 33 GBP med UPS 1-2 dagars leverans inom EU. Nu blev det inte 1-2 dagars leverans men det var ändå billigare än Economy Parcel 3-5 dar som låg på 45 GBP.
 
Nej det var den inte 33 GBP med UPS 1-2 dagars leverans inom EU. Nu blev det inte 1-2 dagars leverans men det var ändå billigare än Economy Parcel 3-5 dar som låg på 45 GBP.




Jag beställde min för två veckor sedan. Fick veta idag att det dröjer till månadsskiftet innan d3s kommer. Jävligt drygt att dom inte skrev ut på sidan innan man beställer att dom inte har några kvar.
Vad har dom sagt till dig?


Man blir ju nojig när grejerna man beställt inte kommer.
 
Jag beställde min för två veckor sedan. Fick veta idag att det dröjer till månadsskiftet innan d3s kommer. Jävligt drygt att dom inte skrev ut på sidan innan man beställer att dom inte har några kvar.
Vad har dom sagt till dig?


Man blir ju nojig när grejerna man beställt inte kommer.

Jo riktigt dåligt att dom inte kunde skriva ut sånt på hemsidan.

Så här skrev dom till mig:

"Thank you for the WEB order. We have the Nikon 24-70mm lens aside for you but have sold out of the D3s. Nikon UK are quoting approx 2-3 weeks for delivery. I am very sorry for this bad news. We will ship your order the moment stocks arrive. If you are not able to wait for the order please let me know and we can cancel and refund. We can also part ship the lens if this is of interest to you."
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.