Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d3200

Produkter
(logga in för att koppla)

quvipp

Ny medlem
Vill börja fotografera och har tittat på en Nikon D3200. Är det en bra instegskamera? Erfarenheter av den?
Andra förslag?
 
Finns en uppsjö med instegskameror, så känn och kläm på de kameror som passar din budget oavsett märke, kika runt lite om det finns fler i din bekantskapskrets som har systemkamera så kanske om du väljer samma märke så kan du låna objektiv mm, annars är det den kameran som faller inom din budget och som du tycker faller bra i hand och där "rattar" och inställningar faller dig i smaken.

D3200 är en ypperlig första systemkamera.

vill du lägga nån krona mer så får du lite mer kamera med D5200 om du skall ha Nikon vill säga.
 
Riktig Amatör

Hej!
Jag är som sagt en riktig amatör och håller på att lära mig fota.
Jag köpte mig en D3200 för några månader sedan och är kalasnöjd med den.
Jag köpte ett kitt med 18-105 objektiv och tycker att detta är helt okej om man är som jag en riktig amatör.
För övrigt köpte jag nyligen till ett NIKKOR 35mm f1.8 vilket jag starkt rekomenderar.
Otroligt smidigt och grymt objektiv som gör sig bra ihop med en D3200.
 
Hej!
Jag är som sagt en riktig amatör och håller på att lära mig fota.
Jag köpte mig en D3200 för några månader sedan och är kalasnöjd med den.
Jag köpte ett kitt med 18-105 objektiv och tycker att detta är helt okej om man är som jag en riktig amatör.
För övrigt köpte jag nyligen till ett NIKKOR 35mm f1.8 vilket jag starkt rekomenderar.
Otroligt smidigt och grymt objektiv som gör sig bra ihop med en D3200.

Otroligt kul å höra, jag har hoppat mellan märken sen jag började fota efter ett tag så valde jag märke pga det jag fotade krävde vissa saker det märket var bättre på och där är jag kvar i dagsläget, dock vid instegs delen i fotograferandet skulle jag just ta det märket som faller bäst i handen då oavsett märke i dagsläget är alla instegskameror "bra" och fungerar och fastnar man och vill upp i prisklasser så har man ofta lärt sig såpass mycket på vägen och har ett syfte och ett behov att uppgradera vilket medför att oftast är det ett märke det lutar åt, oavsett om det är studiofoto eller taskiga ljusförhållanden etc etc.
 
Hur är interfacet i kameran? Är det pedagogiskt?

"Proffskameror" har ett interface som till stor del bygger på att man styr det mesta via de två kontrollrattarna, oftast genom att hålla in någon knapp samtidigt. Det är snabbarbetat, men det tar lång tid att lära sig. "Instegskameror" bygger mer på menyer vilket jag upplever som mer pedagogiskt.
 
Skulle nog säga att även menyer tar lång tid att lära sig, och framför allt blir det lätt lite överväldigande när man ska hitta och bläddra till rätt meny. Tror att det rätt mycket är en vanesak.

Hur man än vänder och vrider på det så är dedicerade reglage för ofta använda funktioner mera snabbarbetat än att bläddra i menyer. Att t.ex. gå in i menyn för att ställa om till följande autofokus när man ser den där veteranbilen komma i fjärran, och tro att man ska hinna läge i tid är nog en smula optimistiskt oavsett hur van man är. För övrigt har ju även kameror med två rattar menyer för den som tycker det är bättre. Att bara ha en ratt är nog mera ett utslag av att det ska bli billigare att tillverka än att det ska vara lätt att använda.

För övrigt lär man få bra bildkvaliter med D3200. Nackdelarna är liten mörk pentamirror sökare som gör det svårt att avgöra skärpa om man skulle behöva fokusera manuellt. Sökaren visar inte heller hela bilden som fångas på sensorn. Ytterligare en sak att tänka på är att Nikon D3xxx och D5xxx modeller inte kan hantera autofokus på äldre nikonoptik utan inbyggd autofokusmotor vilket kan vara bra att veta ifall man har planer på att köpa något billigt begagnat objektiv. Ej heller kan de agera kontroller för flera blixtar.

Andra alternativ för nybörjaren skulle kunna vara Pentax K30 eller K50 som har två rattar och betydligt bättre sökare, och tillika bättre menysystem. Dessutom är de vädertätning i proffsklass. De är dock en aning dyrare, så de kanske hamnar utanför budget, men de är ytterst prisvärda.
 
Jag tycker faktiskt att den är helt okej i menyer osv.
Kan man inget om kamera inställningar så finns det ett "guide läge" som har ett par olika scenario man kan välja på så anpassar kameran själv inställningarna (har inte använt detta).
Jag har nästan enbart kört kameran i mauellt läge och tycker det fungerar ganska bra med bara ett scrollhjul.
Man kan snabbt och smidigt komma åt det mest viktiga (bländare slutare iso osv).
Det handlar nog mest om att vänja sig. :)

Men som sagt så tycker jag att det är en fantastisk kamera och man får enormt mycket för pengarna.

/hedlunde
 
Min första DSLR var en enhjuling från Olympus, och visst vande man sig, men jag hade ogärna gått tillbaka till något med ett inställningshjul nu när jag vant mig vid två. Det viktiga är väl egentligen att kontrollerna känns bra att använda oavsett hur många knappar och hjul som finns eller inte finns.
 
Hur är autofokusen i denna. Snabb?
Letar efter en instegsmodell i denna prisklass plus ett f1.8 objektiv för främst fotografering av barn inomhus.
Hade kanske oxå hellre velat ha touchskärm (främst för att sätta fokuspunkt) och ev vridbar.
 
Snabbt är ett ytterst relativt begrepp, ska autofokus följa ett barn som springer mot dig i full fart på några meters håll tror jag inte du hittar något i den här prisklassen eller ens i någon prisklassen. Skulle förslå D7100 som närmaste alternativ om du vill ha Nikon, men det är ju några tusenlappar dit, och även den lär nog missa extrema situationer. Skulle säga att D3200 har OK autofocus för sin prisklass. Ska du ha något som är markant bättre måste du öppna plånboken mer, eller mycket mer.

Vad det gäller spegellösa och dslr med fokusering i Live View, så får man nästan alltid sämre autofokusprestanda, en del helt spegellösa kameror har hybridsensorer som ger snabb fasdetekterande fokus, men de fungerar inte om ljuset är dåligt, som t.ex. för barn inomhus.
 
Senast ändrad:
Vill ni filma o använda autofokus?
Då finns det inte så mycket att välja på längre.
Canon 70d eller ngn Sony (kan inga modellbeteckningar)
 
Snabbt är ett ytterst relativt begrepp, ska autofokus följa ett barn som springer mot dig i full fart på några meters håll tror jag inte du hittar något i den här prisklassen eller ens i någon prisklassen. Skulle förslå D7100 som närmaste alternativ om du vill ha Nikon, men det är ju några tusenlappar dit, och även den lär nog missa extrema situationer. Skulle säga att D3200 har OK autofocus för sin prisklass. Ska du ha något som är markant bättre måste du öppna plånboken mer, eller mycket mer.

Vad det gäller spegellösa och dslr med fokusering i Live View, så får man nästan alltid sämre autofokusprestanda, en del helt spegellösa kameror har hybridsensorer som ger snabb fasdetekterande fokus, men de fungerar inte om ljuset är dåligt, som t.ex. för barn inomhus.

Max +1000kr
Inte låst till Nikon.
 
Tror inte 1000 kr hit eller dit gör så stor skillnad på autofokusområdet tyvärr. Köp något som ligger bra i handen. Konkurrensen är hård och det är mycket lättare att marknadsföra instegskameror med många och vanligtvis onödiga megapixlar och motivprogram än med snabb autofokus som dessutom till en del styrs av vilket objektiv du väljer. Så det du hittar inom rimlig prisklass är nog ungefär lika bra eller dåligt, beroende på hur du vill se det.
 
Kommer du att byta objektiv?
Vet du inte är mitt råd att skaffa en lite längre zoom.
För Nikon 18-140
Men det finns motsvarande för alla system.
Du klarar i princip all normalfotografering med en sådan zoom.
 
D3200 har inte inbyggd autofokus.
Så du måste köpa objektiv som har det inbyggt. Som tur är så finns det gott om dom.
Snabbheten på autofokusen kommer alltså sitta i objektivet.

Den fungerar fantastiskt bra i "automatlägena". Vrid ratten till landskap och fota på. Vrid den till den springande mannen och fota sport eller allt som rör sig snabbt.

Jag kör den betydligt dyrare D800 som första kamera när jag arbetar idag. Men jag använder min D3200 som andrakamera. Och den enda nackdelen jag tycker mig uppleva är att skärmen visar bilder lite kallare än vad den verkligen är när den kommer till datorn sedan. Grundkvaliteten på bilderna ur kameran är fantastiskt bra. Jag har sålt många tavlor från det huset. och fått bilder publicerade från den. Med rätt efterbehandling så finns det faktiskt inget att klaga på. Men som med alla kameror så är dom lite trista "direkt ur kameran".
Jag kommer förmodligen att behålla min tills den går sönder...

Här kan du se några exempel på vad jag fotat med den:
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=331834

(Ja, det finns några fler nackdelar jämfört med proffskameror. Men i den prisklassen kan jag acceptera några fler nackdelar.)
 
Snabbt är ett ytterst relativt begrepp, ska autofokus följa ett barn som springer mot dig i full fart på några meters håll tror jag inte du hittar något i den här prisklassen eller ens i någon prisklassen. Skulle förslå D7100 som närmaste alternativ om du vill ha Nikon, men det är ju några tusenlappar dit, och även den lär nog missa extrema situationer. Skulle säga att D3200 har OK autofocus för sin prisklass. Ska du ha något som är markant bättre måste du öppna plånboken mer, eller mycket mer......//.....

Tycker autofokus sköter sig riktigt fint på D3200, beror klart på objektiv osv men med ett fast 35/1,8G har jag inte haft några som helst problem med objekt i rörelse (exempelvis när jag fotat hunden som springer emot mig, eller ungarnas basket/innebandymatcher då med 200mm). Tycker överlag det är en bra instegskamera som duger till det mesta.

Det jag skulle ta en funderare på redan innan du införskaffar kameran är vilka objektiv du kommer vilja ha, vad du kan tänkas lägga på dem osv. Med en billigare kamera är du utlämnad till att objektivet har AF motor inbyggt vilket begränsar urvalet något. Sen kan det skilja rätt mycket mellan olika system, Canon har vissa gluggar som är fantastiska och Nikon har sina, de kan dessutom skilja en hel del i pris mellan dem vilket många nog glömmer bort när de skaffar sin första digitala systemkamera. Sen finns det ju en rad andra märken som tenderar att variera i pris beroende på vilket system de ska användas till.

Ibland kan det vara bättre att gå på en lite dyrare kamera då du kan använda objektiv du har sedan tidigare eller objektiv som finns tillgängliga på begagnatmarknaden. Nöjer du dig med ett kitobjektiv eller två (D3200 finns ju med 18-55 samt 55-200 till en vettig peng) så tycker jag det är ett helt okej köp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.