ANNONS
Annons

Nikon D3100 - nu "officiell"

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tvivlar på att de använt för höga bitrates i en instegsmodell - de lämnar säkert utrymme för förbättringar i de dyrare modellerna.

"Ställa ner jpg-storleken för att spara plats?" - det skiljer 15% i filstorlek 12-14MP, och ca 6% i linjär upplösning. Får du plats med 100 jpg D90/D5000 får du plats med 87 i en D3100. Vad är problemet?
Minneskorten kostar ca hälften per GB nu mot vad de gjorde när D5000 hade premiär.

Jag tror nog inte dom har haft några problem med att hålla MINST samma prestandasiffror som i t.ex D5000 - som kanske är marknadens brus-snålaste crop-kamera per pixel på låga- till mellan-ISO. Dessutom verkar det som de strukit "LO"-epitetet, och använder en "riktig" ISO100 - hur "riktig" den är återstår att se, men det bådar gott iaf.

Jag tvivlar på att de använt för höga bitrates i en instegsmodell - de lämnar säkert utrymme för förbättringar i de dyrare modellerna.
Jo, jag är också rädd för det. Men om de hoppat upp till XP/MP så att man får B-frames eller till och med CABAC så ger det ett ganska stort kvalitetsmässigt lyft utan att ta mer plats. Fast det förutsätter att de valt ett bra kodblock och det kostar på andra ställen. Att de valt 10 minuter som gräns istället för 5 ger redan där att de halverat vad som är möjligt, det fanns inget som tydde på att 10 minuter bara var möjligt med SDXC.
Det verkar dock som att man får manuella inställningar utan att behöva "fula" som på D90.
"Ställa ner jpg-storleken för att spara plats?" - det skiljer 15% i filstorlek 12-14MP, och ca 6% i linjär upplösning. Får du plats med 100 jpg D90/D5000 får du plats med 87 i en D3100. Vad är problemet?
Minneskorten kostar ca hälften per GB nu mot vad de gjorde när D5000 hade premiär.
Tipsen dyker upp till dagens kameror med 10-15 megapixel och det gällde inte specifikt några kameramodeller (förutom Scott Kelbys video då, där han visade på två olika). Alltså, dagens användare av instegsmodeller tycker det går för segt, tar för mycket plats och får tips om att göra om sin kamera till en med 3 megapixel ... Även om korten rymmer mer så har de inte blivit snabbare sen D90 kom och SDXC korten ligger inte i rätt prisklass för tillfället.
Jag tror nog inte dom har haft några problem med att hålla MINST samma prestandasiffror som i t.ex D5000 - som kanske är marknadens brus-snålaste crop-kamera per pixel på låga- till mellan-ISO. Dessutom verkar det som de strukit "LO"-epitetet, och använder en "riktig" ISO100 - hur "riktig" den är återstår att se, men det bådar gott iaf.
För stillbild håller jag med, för video återstår det att se.

Man bör också betänka att det varken går att filma med manuella inställningar eller med extern mikrofon med D3100.
"Movies can be recorded with the same aperture and other settings applied in Guide mode, and movies that take full advantage of the characteristics of individual interchangeable lenses"
http://www.nikon.com/about/news/2010/0819_d3100_01.htm

Det tycker jag låter som att man kan ställa in manuellt, om än inte på smidigaste sättet. Avsaknad av extern mikrofoningång är en besparing de kunde skippat, kontakten finns ju redan där.

Nja, det låter som du har manuell fokus tillgänglig, men ingen bländarstyrning (om du inte kör manuella objektiv med bländar-ring). Det kallar jag inte för "manuella inställningar" - för att upfylla det kravet ska du ha kontinuerlig bländarstyrning styrt via kameran - inte för att du mekaniskt tvingar bländaren på ett egentligen icke-kompatibelt objektiv.

Att styra objektiv mekaniskt är lite vanskligt då man måste dra bländaren väldigt långsamt och försiktigt för att inte få luminansvariationer. D3100 kan inte AIS-mäta med mekaniska objektiv, den måste ha de elektriska kontakterna för att få information om bländarvärdet.
....................

Att en kamera blir "seg" för att man har 10-15MP i den har jag inte upplevt. Hur långa serier vill du ta egentligen? Bilder per sekund och antalet bilder innan bufferten är full har ju bara ökat sedan digitalkamerans introduktion.

3-5fps i fullupplösning i 3-4s verkar ju vara standard, även i de allra lägsta modellerna i varje produktstege. Likaså automatisk nerskalning till som lägst ca 2-3MP jpg, dvs ett par tusen bilder per 200krs minneskort.

Slutarfördröjningen är lika, oavsett sensorns upplösning - så det blir ingen skillnad här.

Problemet ligger nog i att du inte faller i kategorin nybörjare som är intresserad av sin första digitala spegelreflexkamera. Högre pris, sämre prestanda, högre värmeutveckling, kortare batteritid och större komplexitet för användaren är nackdelar som högre upplösning medför. Upplösningen i sig är inte problemet, bara verkligheten runt omkring.

Jo , det verkar så för dig, ställ ner upplösningen så är problemet ur världen

vad du däremot tycks tro är att ökat pixelantal är synonymt med ökad brusbild när jag läser dina tidigare svar

http://nikonrumors.com/2010/08/13/g...eans-about-nikons-announcement-next-week.aspx

Den nya instegskameran kommer alltså att få 14 MP, ISO 100-12800 mm. Priset verkar dock väl högt. Mer lär vi få veta 19/8.

Frågan är om/hur mycket Nikon lyckats bättra på bildkvaliteten i förhållande till sensorn som sitter i Sony A550.

Är det verkligen en Sonysensor som sitter i den??....det sägs/ryktas att Nikon nu har tagit steget o börjat använda sina "egna" sensorer och att det är Renesas som tillverkat sensorn sitter i D3100 åt Nikon.

Det finns inget som är "säkert".

Men det är lite för många parametrar som är gemensamma mellan dem för att det bara ska vara slump alltihopa. Bådas orginalupplösning är som sagt 4608x3072 (även om NEX croppar bort 16pixlar extra), de döda utrymmena verkar vara samma, Sony's angivna yttermått stämmer med bildyttermått+död area, Nikons stämmer med bildyttermåttet.

Bekräftelsen kommer isf senare, när D90-uppföljaren visar sig ha samma "slumpmässiga" likheter med A55/580, närmre än så till en"sanning" kommer vi nog inte innan de första teardowns på sensorerna kommer.

Att det är så stora skillnader på sensorerna att det nog inte är mycket mer än bara pixelarean som är gemensam är dock ganska säkert. Nikon verkar enligt bilderna tagit fram en egen AD-lösning, supportarean i ovankant av chippet ser inte likadan ut.

Jag ser fram emot att få testa igenom D3100.

Är det verkligen en Sonysensor som sitter i den??....det sägs/ryktas att Nikon nu har tagit steget o börjat använda sina "egna" sensorer och att det är Renesas som tillverkat sensorn sitter i D3100 åt Nikon.

Nikon har ingen egen tillverkning av sensorer och det har spekulerats länge vem som gör exv sensorerna till D3, även där har Renesas och Matsushita lyfts fram som tänkbara tillverkare. Jag har fått uppgifter från en tillförlitlig källa nere på Photokina att det är Sony som tillverkar D3 sensor på uppdrag av Nikon.
Vid isärplockning av en D3 så ses inte den märkning på sensorn som Sony märker sina sensorer.

Vad det gäller cmos till Nikon APS så har dessa varit Sonytillverkade sedan D2x.
Det är med största sannolikhet en Sonytillverkad sensor som sitter i 3100.

Nikon har ingen egen tillverkning av sensorer och det har spekulerats länge vem som gör exv sensorerna till D3, även där har Renesas och Matsushita lyfts fram som tänkbara tillverkare. Jag har fått uppgifter från en tillförlitlig källa nere på Photokina att det är Sony som tillverkar D3 sensor på uppdrag av Nikon.
Vid isärplockning av en D3 så ses inte den märkning på sensorn som Sony märker sina sensorer.

Vad det gäller cmos till Nikon APS så har dessa varit Sonytillverkade sedan D2x.
Det är med största sannolikhet en Sonytillverkad sensor som sitter i 3100.

Sa inte att dom tillverkade den själv....med egna menar jag att det även i APS-C kamerorna kommer sitta sensorer som är helt utvecklade av Nikon själva precis som i D700 och D3/3s...där Nikon helt själva har utvecklat sensorn men lejt bort tillverkningen....och det är just detta det spekuleras om...att det sitter en sensor i D3100 som är helt utvecklad av Nikon själva och inte en modifierad Sony-sensor som det har gjort hittills.

Jag tror gränsen mellan orden "egen" och "gemensam" snarare är politisk/ekonomisk än förnuftsbaserad. Men vi vet som sagt inte. Jag tycker bara det är konstigt att två konstruktörer kommer fram till så detaljliknande grundlösningar, även om de arbetat tillsammans tidigare.

Fallpunkten är ju den exakta cellkonstruktionen, och eftersom det inte finns någon komplett teardown än kan man bara gissa.

Kul att se att Nikonrumors.com är i princip spot on redan innan med sina rykten, inte bara denna gång.
16-35/4, nu 24-120/4 är då nästa goding en 70-200/4?

Kul att se Nikon fylla ut en del av luckorna i objektivväg jämfört med Canon.

Fortsätt serien och släpp 100-300 F4 med VR vore en ricktig goding
Skall försoka byta ut några av mina objektiv till den serien och skall troligen ganska snart byta mitt 14 f2,8 till 16-35/4 28-80 2,8 får nog hänga me men 70-200/4 (eller 100-300/4) vore superintresant

Nåt som jag tycker var extra intressant med Sonys speccar är att skärmarna har en upplösning av 800x600. Lär ju nästan ha samma sköna pixeldensitet som den underbara skärmen som sitter på iPhone4.

Tror det är felskrivning/tolkning...alltså det är inte "huvudskärmen"(3tummaren) som har denna upplösningen utan det är EVF:en som har upplösningen med 1.440.000 bildpunkter för A33 och A44 har elektronisk sökare.

Att en kamera blir "seg" för att man har 10-15MP i den har jag inte upplevt. Hur långa serier vill du ta egentligen?
Det är inte mig det handlar om, det är inte jag som får tidningar/bloggar att tipsa om detta.
Men aningen längre serier än min D90 pallar vore trevligt, hade D300s funnits när jag handlade hade det blivit en sådan.

Jo , det verkar så för dig, ställ ner upplösningen så är problemet ur världen

vad du däremot tycks tro är att ökat pixelantal är synonymt med ökad brusbild när jag läser dina tidigare svar
På vilket sätt skulle komplexiteten i och med valmöjligheten försvinna då? Men eftersom du inte
verkar vilja förstå problemen i nybörjarkameror så drar jag mig ur nu.

För övrigt tror jag inte det alls, filerna ur en D3X är betydligt renare än ur min D90.

"Movies can be recorded with the same aperture and other settings applied in Guide mode, and movies that take full advantage of the characteristics of individual interchangeable lenses"
http://www.nikon.com/about/news/2010/0819_d3100_01.htm

Det tycker jag låter som att man kan ställa in manuellt, om än inte på smidigaste sättet. Avsaknad av extern mikrofoningång är en besparing de kunde skippat, kontakten finns ju redan där.

Nej, det är bara D3s som har möjlighet till manuella inställningar vid filmning men endast i Tripod mode.

Alla andra Nikon DSLR har inte möjlighet till manuella inställningar:

http://imaging.nikon.com/products/imaging/lineup/microsite/d-movie/en/faq/index.htm

"When using the D300S, D90, D5000 or D3100, set aperture before Live View is activated
With the D300S, D90, D5000 or D3100, aperture is fixed at the time of Live View activation. Therefore, set exposure mode to “A” and select aperture before starting movie recording. Apertures closer to the maximum are recommended when emphasizing a subject against the background. Aperture should be stopped down to about f/8 when recording a landscape that is wholly focused, or a subject that is moving back and forth. With the D3S, aperture can be adjusted after recording starts while confirming depth of field in the LCD monitor."

"• Which functions other than AF can be adjusted during recording?

With the D3100, exposure compensation and AE lock can be adjusted. In addition, white balance can also be adjusted with the D5000, D90, D300S and D3S."

Med D3s, som jag har, kan slutartid, ISO-tal och bländare ändras kontinuerligt under filmning om så önskas. Auto ISO fungerar givetvis också men bör undvikas för att inte få tydliga exponeringsförändringar under filmningen.

Enligt Nikon skall D3100 vara ca 2 EV steg bättre brusmässigt än D3000. Det låter givetvis som rena rama glädjesiffrorna men det intressanta är hur väl kameran håller sin upplösning och färgmättnad i rawfilerna på de högsta ISO-talen.

Två Ev-steg (ang. brus) betyder helt olika saker i en verklig bild, beroende på vad man pratar om - de kanske inte ljuger, men de berättar kanske inte heller hela sanningen.

Läsbruset vid ISO3200 är säkerligen 2Ev bättre. Signal>brusavstånd vid övre mellantoner är det nog definitivt inte. Ett steg, kanske.

Brus beror ju på exakt vad du tittar på. Men rent generellt är det nog så att om man tar ett genomsnitt av alla de saker man KAN titta på och sätta en "Ev"-skillnad i, så är den nog MINST ett helt Ev-steg bättre. Är den då 1.501Ev-steg bättre kan man ju avrunda detta uppåt till två... :) En jättestor förbättring är det iaf i instegskameran i linjen, så långt är ju allt gott och väl!

En siffra utan definition skall man dock aldrig lyssna för noga på. Vad menar dom egentligen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar