Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikons relaseplan avslöjad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle vilja se specifikationer på vad ni har för önskemål på er nästa kamera istället för milslånga diskussioner om vad den senaste modellen har/saknar för funktioner.

Nu tänker du bakvänt. Efterfrågan styrs av utbudet, inte vice versa. Det har bevisats hur många gånger som helst, inte minst i fotoprylsträsket. För att vara seriös och ha vad som krävs i väskan så behöver man det senaste, varken mer eller mindre.

Per

Q3/2010:
* AF-S Nikkor 300mm f/4G VR (On the waiting list for many!)

De bidde Q4/2009, och en 2.8
Hur stämmer verkligheten med planen i övrigt?

/Mats

Läckan "RoadMap Nikon 2009-2010" besannades nästan till 100%

Tar upp ämnet så här ett 1 år senare, då jag vart nyfiken på om det som läcktes i juni 2009 blev lanserat och om prestanda var korrekta intresserade mig ännu mer.

Resultat:
* D3000 nästan på pricken, bara 2 MP mindre sensor och lanserades i tid.
* D300S Alla rätt eller bättre, tappade 0,5 fps med grip och lanserades i tid
* D700x blev D5000, Alla rätt förutom sensor som tappade 50%, rätt grov miss. men lanserades i tid
* AF-S Nikkor 24-120 mm F/4 ED VR en betydligt bättre glugg som iofs tappade 15mm på telesidan men fick f4 bländare, 11 månader försenad.
* AF-S Nikkor 70-200mm f/2.8G ED VR II, alla rätt, 2 månader senare än plan
* AF-S Nikkor 24 mm f/1,4 G istället för AF-S Nikkor 35mm f/1.4G, en sen ändring av strategin?, 2 månader försenad.
* AF-S Nikkor 85mm f/1.4G, 100 % rätt, försenad 10 månader.
* AF-S AF-S Nikkor 16-35 mm f/4 ED VR ersatte Nikkor 14-28mm f/3.5-4.5G ED ?? en helt annan glugg.
* AF-S Nikkor 28-300mm, f/3.5-5.6G ED, VR II, 6 månader försenad ersatte AF-S Nikkor 120-450mm, f/4.5-5.6G ED, VR II ??

Min slutsats är att listan var en äkta ”roadmap”, så många rätt går inte att gissa sig till

Vad är kvar på listan?

Ett par gluggar som kommer Q3 2010 och 3 nya hus Q3 och Q4 med rätt förutsägbara beteckningar som D400/D4/D4x. D Om roadmap stämmer och tidplanen håller blir det tidig julafton (och tunnare plånbok) för Nikon-älskare i år.

Kolla själva : http://www.photographybay.com/2009/07/09/nikon-2009-2010-dslr-roadmap-leaked/

Min slutsats är att listan var en äkta ”roadmap”, så många rätt går inte att gissa sig till
jag tycker nog att du är lite väl snäll i bedömningen. de flesta gissningar du räknar som 'träff' är ju ändå i väsentlighet mer fel än rätt.
de enda 'full-spikarna' är ju den nya 70-200 med VRII och 85 AF-S, vilket båda var ganska givna uppdateringar.

Va?? Om man anser "rätt" är lika med nära så kanske det stämmer. Men jag hävdar att listan bara var kvalificerade gissningar baserat på vad folk önskat sig mest i olika forum.

34 av 44 träffar

jag tycker nog att du är lite väl snäll i bedömningen. de flesta gissningar du räknar som 'träff' är ju ändå i väsentlighet mer fel än rätt.
de enda 'full-spikarna' är ju den nya 70-200 med VRII och 85 AF-S, vilket båda var ganska givna uppdateringar.

Uppräkningen är missarna, träffarna orkar jag inte räkna upp :),
Jag tittade på 44 påståenden i RodMappen och 34 st av dessa är "rätt" vad jag kan se.
(Har inte tittat på Coolpix kamrorna)
Tyvärr kan jag inte ladda upp sammanställningen, word-fil.
Gå in på Roadmappen och räkna träffa och missar är min rekommendation.

Senast ändrad:
Ja, jag minns det också som att det kom fram att det bara var nån som skrivit lite gissningar.

Vid tiden för listan fanns det massor av D3000 och D300s rykten/läckor så att de lyckades men dem var ju inte konstigt. Sen har den väl mer eller mindre inte stämt för nånting sen dess.
Dessutom behöver man inte vara Saida för att gissa att 70-200/24/35 uppdateras...

Uppräkningen är missarna, träffarna orkar jag inte räkna upp :),
Jag tittade på 44 påståenden i RodMappen och 34 st av dessa är "rätt" vad jag kan se.
(Har inte tittat på Coolpix kamrorna)
Tyvärr kan jag inte ladda upp sammanställningen, word-fil.
Gå in på Roadmappen och räkna träffa och missar är min rekommendation.

Jag slängde en snabb koll på listan igen.

Följande från listan som skulle dykt upp fram till nu inträffade INTE:

AF-S 17-65
D700x
AF-S 24-135
AF-S 35 f/1.4
AF-S 14-28
AF-S 120-450
Nikon D4
Nikon D400

Vad som har dykt upp:
70-200 (men fel vikt och filterstorlek t ex)
85

Vad Nikon HAR presenterat sen dess och som INTE finns på listan:

Nikon D3100
Nikon D3s
AF-S DX 85 micro
300 f/2.8
TC-20E
AF-S 16-35 f/4
24 f/1.4
AF-S 200-400
AF-s 28-300
AF-S 55-300
AF-S 24-120

Vi får se hur det fortsätter utveckla sig men jag tror inte den listan är en bättre gissning än nån annan.

Vad som har dykt upp:
70-200 (men fel vikt och filterstorlek t ex)
85
D300s får vi ju också räkna som rätt, men där hade det funnits många och detaljrika rykten under hela våren.

D3000 däremot är inte 'nästan på pricken' - fel sensor (gissaren gissade uppenbart på att sensorn från D90 skulle hamna i D3000) och fel AF modul. det enda punkten som är rätt var ju namnet och batteritypen. (!)
detta knappt en månad innan release, nikon lägger knappast om sina planer med så kort varsel...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar