Teodorian
Aktiv medlem
Mycket bra. Ganska tydlig "Nikon"-stämpel både vad det gäller färg och brus. Det skiljer kanske tiondelars Ev mellan D3100 och t.ex NEX5, och den är aningens renare än 550D, framför allt på lägre ISO. Ergonomin är väldigt tydligt Nikon också - vilken enligt mig är en klar fördel, eftersom jag trivs med deras placering på knappar och "tänk" bakom menyer osv.
Jag skulle dessutom våga mig på en gissning om att den faktiskt klarar höga ISO bättre än D300s, nu kan jag bara jämföra med D90 - men jag vet ju ganska väl hur dessa båda förhåller sig i förhållande till varandra.
Som vanligt är ju detta då med brasklappen att D300 är så mycket rappare att den hänger med bättre, och kanske redan har tagit två bilder medans D3100 fortfarande "jobbar på det". Att en kamera har jättebra hög-ISO-egenskaper hjälper ju inte om man inte kommer till skott, så att säga.
När jag är färdig med projektet som är igång just nu kanske det blir en mer komplett uppmätning och jämförelse, men jag vill gärna ha med D7000 och Pentax K5 då också. Så det får vänta tills en produktions-D7000 finns tillgänglig, de jag provat har båda varit "pre-samples" från produktion.
Om D3100 är 1 - 1 1/2 EV bättre än gamla D3000 och upp till 1/3 EV bättre än D90 är det gott nog.
Jag tror att alla framtida Nikon DSLR kommer att ha bas ISO 100 för att balansera ökad pixeldensitet, något förbättra bas ISO prestandan samt ge 1-2 steg vidare ISO-omfång.