Annons

Nikon D3100 - nu "officiell"

Produkter
(logga in för att koppla)
Mycket bra. Ganska tydlig "Nikon"-stämpel både vad det gäller färg och brus. Det skiljer kanske tiondelars Ev mellan D3100 och t.ex NEX5, och den är aningens renare än 550D, framför allt på lägre ISO. Ergonomin är väldigt tydligt Nikon också - vilken enligt mig är en klar fördel, eftersom jag trivs med deras placering på knappar och "tänk" bakom menyer osv.

Jag skulle dessutom våga mig på en gissning om att den faktiskt klarar höga ISO bättre än D300s, nu kan jag bara jämföra med D90 - men jag vet ju ganska väl hur dessa båda förhåller sig i förhållande till varandra.

Som vanligt är ju detta då med brasklappen att D300 är så mycket rappare att den hänger med bättre, och kanske redan har tagit två bilder medans D3100 fortfarande "jobbar på det". Att en kamera har jättebra hög-ISO-egenskaper hjälper ju inte om man inte kommer till skott, så att säga.

När jag är färdig med projektet som är igång just nu kanske det blir en mer komplett uppmätning och jämförelse, men jag vill gärna ha med D7000 och Pentax K5 då också. Så det får vänta tills en produktions-D7000 finns tillgänglig, de jag provat har båda varit "pre-samples" från produktion.

Om D3100 är 1 - 1 1/2 EV bättre än gamla D3000 och upp till 1/3 EV bättre än D90 är det gott nog.

Jag tror att alla framtida Nikon DSLR kommer att ha bas ISO 100 för att balansera ökad pixeldensitet, något förbättra bas ISO prestandan samt ge 1-2 steg vidare ISO-omfång.

Första tester av D3100

Så har man skaffat en D3100 till jobbet istället för den D90 som blev stulen innan i år. Gått ett varv i trädgården och tagit några slumpmässiga bilder med några olika objektiv under dagen innan den tar sig till jobbet måndag morgon. Ingen hårdtest precis men det blev mycket bra bilder. Men det klart blir det inte det i solsken så har man ett problem.

Provade också att använda Liveview. Smidigt med det lilla vredet för att slå på/av LV. Visst tyckte jag att kontrast-autofokusen är snabbare än den hos D5000 och man kan nu välja om den skall jobba hela tiden, AF-F, eller bara när man trycker ner avtryckaren till hälften, AF-S. Där är en timer så man har bara 30 sekunder på sig med LV.

Provade också att filma och det var inte så kul. Bilden skall ju vara 1080p24 men det var en mycket sämre bild än den man får från en dedikerad videokamera som min Canon HF-10. Med mitt 18-200 fick man en tråkig sidoeffekt av att objektivet ändrar fokallängd när det ställer in skärpan. Med AF-F blir det en hel del ofrivillig zoomning när skärpan justeras. Panoreringar är också skräp med klart försämrad skärpa och krypningar. Skulle tro att en iPhone 4 är en bättre videokamera. Med den behöver man ju inte ställa in skärpan.

Sammanfattning så här långt: Utmärkt stillbildkamera. Dålig som videokamera.

Kommer Nikon någonsin kunna göra en liknande till liknande pris,
där det kommer fungera bra att filma tror ni ?

Vill ju kunna filma utan att det kommer ur fokus med allting..

Var så sugen på D3100 men tveksam nu när filmningen verkar
vara bortkastad... går det inte på något sätt alls att ha så
man kan filma utan problem med nån inställningar ?

Tråkigt när det är så här, är riktigt besviken när jag läser det,
såg verkligen fram emot D3100 men tvekar nu - är det ingen
här som köpt en sån som är nöjd med filmningen ?

Troligen är den ju bättre än D90 och folk har ju gjort jättesnygga filmer med den kameran!

Den kommer säkert fungera utmärkt att filma med om man vet vad man gör. Kamera på stativ, autofokus av och inga hastiga panoreringar vid långa brännvidder.

Troligen är den ju bättre än D90 och folk har ju gjort jättesnygga filmer med den kameran!

Den kommer säkert fungera utmärkt att filma med om man vet vad man gör. Kamera på stativ, autofokus av och inga hastiga panoreringar vid långa brännvidder.

Om du / någon här hittar youtube-länkar eller andra länkar där man
kan se att det filmas bra med den så kanske denna kamera vore
något för mig.

Jag har bara sett filmer nästan där den är ur fokus/tappar fokus..

Jag har tänkt filma på bland annat bilträffar isåfall.

Foto-Micke är ju lyrisk över kameran och har presterat 5-6 avsnitt på sin blogg här på FS.

Tycker inte det ser så dåligt ut, vet dock inte vad för filmning som testare testar och tycker det är dåligt.

Skickade mail till Nikon och fick följande svar:

Nikon Europe Support 11/10/2010 | 11:35 AM

Hej Andreas, tack för ditt mail.

Jag beklagar att du är besviken på autofokusen.
Autofokusen vid filmning fungerar på det sättet att den följer rörelser och anpassar sig efter det.
Att den reagerar som den gör i t.ex http://www.youtube.com/watch?v=GiUIJx-BDtA&feature=related ser ut att vara korrekt, då den anpassar sig efter rörelser.
Överlag tycker jag personligen att autofokusen ser ut att fungera som den ska.

Med vänliga hälsningar

Robin Jansson
Nikon Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support

Dock anser jag att det ser ganska suddigt ut/att den tappar fokus
på fotomickes filmer ? vet inte om jag tycker att den följer fokus helt bra direkt..

Kul med en tråd om 3100:an! Har själv tänkt köpa den, inväntar lite mer recensioner bara :)

Vad jag förstått så rekomenderar folk den över d5000 som just nu ligger i ungefär samma prisklass som 3100:an med 18-55 objektiv med VR.

Vilken tycker ni mellan dessa två? (behöver ingen vinklingsbar skärm) ;)

Fick svar av Nikon igen:

Nikon Europe Support 11/10/2010 | 03:33 PM

Hej

De gångerna jag har testat kameran tycker jag att videokvalitén är förträfflig och möjligheten att få det korta skärpedjupet är helt fantastisk.
Att du tycker t.ex en videokamera eller iPhone 4 har bättre bild eller bättre skärpa kan ha att göra med att den mindre sensorn ger ett större skärpedjup.
Än en gång, jag beklagar att du är missnöjd med hur kameran fungerar vid videofilmning, men allt fungerar inom Nikons specifikationer.

Med vänliga hälsningar

Nikon Europeiska Support
www.europe-nikon.com/support

http://nikonrumors.com/2010/08/13/g...eans-about-nikons-announcement-next-week.aspx

Den nya instegskameran kommer alltså att få 14 MP, ISO 100-12800 mm. Priset verkar dock väl högt. Mer lär vi få veta 19/8.

Frågan är om/hur mycket Nikon lyckats bättra på bildkvaliteten i förhållande till sensorn som sitter i Sony A550.

Jag funderar på att köpa antingen en Nikon d31000 eller en canon 1000d men har ingen aning om vilken jag ska välja. :/

Jag funderar på att köpa antingen en Nikon d31000 eller en canon 1000d men har ingen aning om vilken jag ska välja. :/

D3100 är avsevärt modernare än 1000D.

Enda nackdelen med D3100 är att den inte ger autofokus med många objektiv, något som 1000D gör eftersom Nikon och Canon har lite olika system för de grejerna.

Det finns gott om bra objektiv till båda, så du behöver inte vara utan, men skulle du vilja ha ett speciellt objektiv i framtiden kan det bli problem.

Hur som helst skulle jag säga D3100.

D3100 är avsevärt modernare än 1000D.

Enda nackdelen med D3100 är att den inte ger autofokus med många objektiv, något som 1000D gör eftersom Nikon och Canon har lite olika system för de grejerna.

Det finns gott om bra objektiv till båda, så du behöver inte vara utan, men skulle du vilja ha ett speciellt objektiv i framtiden kan det bli problem.

Hur som helst skulle jag säga D3100.

Jasså, vad menas med autofokus?
Jag fotar mest närbilde på min katt, insekter och det jag hellst av allt vill ha är ju bra skärpa på bilderna.

Autofokus är helt enkelt att kameran fokuserar själv, att man inte behöver ställa in skärpan själv enkelt uttryckt.

Lite mer avancerat kan man säga att det sitter en sensor inne i kameran som kikar på ljuset som kommer in igenom objektivet och ser till att bilden är skarp. Är den inte det skickar kameran en signal till en liten motor som justerar skärpan på objektivet.

Hos Canon sitter den motorn alltid i objektivet, det finns alltid en motor alltså.

Hos Nikon sitter det en motor i de modernaste objektiven men de som konstruerades lite tidigare har ingen motor, på den tiden användes en motor i kamerahuset med en koppling till objektivet. Numera har Nikons billigaste ingen inbyggd motor så de får bara AF med objektiv med inbyggd motor.

Till det du vill göra finns det gott om objektiv med inbyggd motor till Nikon, men ska du köpa begagnade kan du behöva se upp så du inte får en äldre modell utan motor.

Nikons objektiv med inbyggd motor börjar alltid på AF-S, de utan motor som kräver motor i kamerahuset heter bara AF.

Autofokus är helt enkelt att kameran fokuserar själv, att man inte behöver ställa in skärpan själv enkelt uttryckt.

Lite mer avancerat kan man säga att det sitter en sensor inne i kameran som kikar på ljuset som kommer in igenom objektivet och ser till att bilden är skarp. Är den inte det skickar kameran en signal till en liten motor som justerar skärpan på objektivet.

Hos Canon sitter den motorn alltid i objektivet, det finns alltid en motor alltså.

Hos Nikon sitter det en motor i de modernaste objektiven men de som konstruerades lite tidigare har ingen motor, på den tiden användes en motor i kamerahuset med en koppling till objektivet. Numera har Nikons billigaste ingen inbyggd motor så de får bara AF med objektiv med inbyggd motor.

Till det du vill göra finns det gott om objektiv med inbyggd motor till Nikon, men ska du köpa begagnade kan du behöva se upp så du inte får en äldre modell utan motor.

Nikons objektiv med inbyggd motor börjar alltid på AF-S, de utan motor som kräver motor i kamerahuset heter bara AF.

Tusen tack för svaret!
Vet du om det finns en inbyggd AF på Nikon d3100?

Vet du om det finns en inbyggd AF på Nikon d3100?

Nej den har inte inbyggd motor, det var hela poängen ;-)

Det krävs alltså objektiv med inbyggd motor, men det är inga problem att hitta objektiv som fungerar. Det är bara att du behöver tänka på det så du inte köper ett objektiv utan motor av misstag.

Nej den har inte inbyggd motor, det var hela poängen ;-)

Det krävs alltså objektiv med inbyggd motor, men det är inga problem att hitta objektiv som fungerar. Det är bara att du behöver tänka på det så du inte köper ett objektiv utan motor av misstag.

Okey, så det är bara att köpa till ett objektiv med inbyggd motor :)
Men är AF nonting som behövs för att få bra skärpa och kvalite på bilder? Asså blir det lättare att få en bra bild emd AF?

Men är AF nonting som behövs för att få bra skärpa och kvalite på bilder? Asså blir det lättare att få en bra bild emd AF?

Alla moderna kameror har AF vilket betyder AutoFokus-Tryck ner knappen halvvägs och kameran ställer in skärpan på motivet och du kan ta bilden.De flesta objektiv har inbyggd autofokusmotor som kommunicerar med kameran och ställer skärpan.Och svar -Autofokus uppfanns en gång i tiden för att det skulle bli lättare !

Du vet garanterat vad AF är, du vet nog bara inte vad det heter.

Jag antar att du har haft en kompaktkamera av någon sort? När du trycker på avtryckaren kommer det upp rutor som visar vad som är i fokus och så piper det till när kameran har fokuserat. Det är autofokus som ställt in skärpan.

Är du med på vad fokus är alls förresten? :)

AF är mer eller mindre helt nödvändigt på en kamera som D3100 och det är inget du behöver vara utan heller.

Du vet garanterat vad AF är, du vet nog bara inte vad det heter.

Jag antar att du har haft en kompaktkamera av någon sort? När du trycker på avtryckaren kommer det upp rutor som visar vad som är i fokus och så piper det till när kameran har fokuserat. Det är autofokus som ställt in skärpan.

Är du med på vad fokus är alls förresten? :)

AF är mer eller mindre helt nödvändigt på en kamera som D3100 och det är inget du behöver vara utan heller.

Okey tack nu förstår jag :)
Synd bara att det inte finns AF på nikon d3100, känns som att det är ngt jag inte kan vara utan :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar