AF är kanske mer "fancy" på 7D, men å andra sidan förefaller många haft lite småstrul med den så tja - .
Vad är det som är mer fancy med Canons AF?
Nikon har fler fokuspunkter, färgseende, ansiktsprioritering etc. Dock är Nikon långsammare initialt.
Nu är detta enbart teori. Verkligheten ser som ofta lite annorlunda ut. Precis som Canon har Nikon problem med injustering av AF från fabrik. Tänker inte än en gång dra upp mina bekymmer med mina Nikons men vilken av tillverkarna som har haft störst problem finner jag helt ointressant så länge som vi köpare "lider" och det gör vi.
Nikon har som sagt en herrejösses massa fokuspunkter, närmare bestämt 51 st. Om du vill vill säga. Du kan själv antalet. 1, 9, 21 eller 51 st. Du kan även låta motivet använda ett färgseende för att låta AF följa ett motiv som rör sig över bilden. Den ÄR långsammare initialt men sedan är den rasande snabb och framför allt exakt. Snabbare än 7D? Har ingen aning men jag har absolut inga problem med att få ut 7-7,5 bps skarpa bilder när jag plåtar mina svårfångade motocrosscyklar med min D300. Långsamt? Knappast! Maxfarten utan AF är annars 8 bps. Om sedan 7D är ännu snabbare så är det enbart av akademiskt intresse för mig.
JAG behöver inte snabbare AF än att kameran klarar 7,5 bps med följande fokus på svåra motiv.!
Nikons AF är oerhört komplex och den tar tid att lära sig bemästra fullt ut. Jag har inte använt en 7D i praktiken men gissar att den är precis lika dan. Dvs det spelar ingen större roll vilken kamera du väljer. Användarens kunskap är viktigare på så pass avancerade kameror som faktiskt 300D och 7D är. Jag har faktiskt några vänner som lyckas sämre med sin D300 än med sin gamla D70 pga den avancerade AF modulen. De vet helt enkelt inte hur den skall användas för att leverera till 100%
Canon har på pappret en högre upplösning och även i praktiken men under vissa speciella förhållanden. Det krävs MYCKET för att du skall se någon avgörande skillnad i praktiken.
Jag skulle faktiskt vilja påstå att för första gången på mycket länge är de två stora kombatanterna mycket lika varandra. 7D är en ruskigt kompetent kamera men det är även D300S. De skiljer sig lite från varandra men det är inga avgörande skillnader. Dock lider 7D av ett stort fel: Mina Nikongluggar passar inte utan en massa bassel