Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon D300s eller canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tillägger i ämnet D300s vs 7D att de praktiska skillnaderna mellan just kamrorna är egentligen två: 1) D300s använder motion JPEG vilket är bra om man är huvudsakligen stillbildsfotograf men vill kunna få videosekvenser och ta valfri ruta i filmen som "nödbild" att använda som stillbild. Hos 7D har du större möjlighet om du vill ha en manuellt fokuserad videokamera då du får bättre flyt mellan bilderna, mindre "hackigt" men då bara en bråkdel av bilderna per sek innehåller all data kan du endast få ut ett fåtal stillbilder per sekund, faktiskt mindre än om du körde i maxbild/sek som stillbildskamera. 2) Nikon har direktåtkomst till val autofokusmetod medan hos Canon väljer du endast vald fokus eller punkter direkt via knappar, om du skall köra med utökad mätning eller spot eller andra alternativ gör du i menyer. Å andra sidan har du snabbare åtkomst till personliga inställningar i Canon, så du kan välja att t ex C1 är med gruppautofokus och C2 är bara en autofokuspunkt. Båda har i övrigt härlig ergonomi och Canon har lyckats få till att grepp i 7D som matchar Nikon, samma greppvänlighet och samma känsla i gummigreppet enligt min mening (gentemot den hårdare och stelare känslan i t ex 50D).

hejsan
Jag är ute efter en ny kamera byter ifrån Nikon D90.

jag har sökt och läst en hel del men inte kommit fram till så mycket.
har även vart och känt på kamerorna i butik m.m.

fördelar nackdelar?

jag kommer använda kameran till extremsport landskaps bilder samt porträtt.
har aldrig använt en Canon så jag kan inte så mycket om dom kamerorna.
så lite tips och råd skulle vara tacksamt mvh marcus

Kamera&bild säger att 7d är bättre på allt kolla va dem skriver för tips

...j
jag har ju lite saker till nikon som objektiv sb-800 samt sb-600 blixtar å lite sånt....

...jag vet ju att objektiven gör mycket så man kanske ska nöja sig med D300s och lägga pengarna på ett/fler BRA objektiv en att snåla? D700 kanske är lite "överdriven" ?

1. Det är ett dyrt nöje att byta fabrikat för att få en liten (LITEN!) kvalitetsskillnad. Det som Canon möjligen har en liten fördel med är att sensorn är en halv generation nyare, men det är knappt märkbara eller mätbara skillnader när hela bildprocessen tas med i beräkningen. Är du inte Photoshopexpert spelar den lilla skillnaden ingen roll - då kan du t o m ha mer nytta av en "Svennemodell" där kamerans filer är optimerade för att vara "snygga direkt ur kameran", inte att vara bästa tänkbara utgångsläge för proffsig efterbehandling.

Nu har Nikon lika bra andrahandsvärde som Canon (så du får bra betalt för utrustningen), men det kommer ändå att kosta köp- och lärpengar att byta system.

2 Att byta till fullformat innebär också att man måste byta optik.

Tyvärr ställer digitala bildsensorer andra krav på optiken (strålgången) så det är inte så enkelt att de bästa film-objektiven nödvändigtvis blir fullträffar när filmen i kameran byts mot en sensor. Särskilt gäller detta för vidvinkel.

Det man vinner i brus kan man man bara dra nytta av om man har riktigt bra optik också. Har man goda objektiv för fullformat sedan tidigare (sannolikt normal- och teleoptik) kan en FF vara ett alternativ. Har man inte det blir det dubbelt dyrt - man betalar mer för kamerahuset OCH optiken.

Du får nog läsa på lite bättre om 7D!..

Nej, jag har själv klämt på den. Hos Nikon finns en spak då du väljer mellan autofokusmetod (kommer bäst ihåg valen på min gamla D200 då jag nu kör Canon - enskild punkt, alla punkter, grupp dynamiskt AF). På Canon dyker dessa val upp i menyn.

Nej, jag har själv klämt på den. Hos Nikon finns en spak då du väljer mellan autofokusmetod (kommer bäst ihåg valen på min gamla D200 då jag nu kör Canon - enskild punkt, alla punkter, grupp dynamiskt AF). På Canon dyker dessa val upp i menyn.

Njä. Du trycker på tumknappen där du också kan välja vilken punkt/område du vill använda. Sen togglar du fokusmetod med M.Fn (pekfingerknappen). Vilken metod du väljer syns i sökaren (och skärm beroende på inställning). Det finns andra sätt också, via menyer.

Jag köpte ett Sigma 10-20 f:4-5.6 i somras och är grymt nöjd med det, enda jag kan säga är att jag ångrar att jag inte köpte det tidigare. Jag har använt det jättemycket och det har varit guld för att fota mountainbike och sådant (http://tinyurl.com/y8rf5pt).
Det går att köpa för ca 3500:- begagnat. Jag hade egentligen tänkt köpa Tokinas 11-16 f:2.8 men det blev lite för dyrt. Jag fotar mycket med blixt och brukar då använda bländare runt 5.6 plus att en vidvinkel inte är lika känslig för skakningsoskärpa så man kommer ofast undan med att det inte är det ljuskänsligaste objektivet.
Tokina-objektivet har jag hört är lite slött i autofokusen.
Så jag kan verkligen rekommendera Sigma-objektivet, jag älskar det.

7D kan man också programmera till att snabbyta större delen av AF-inställningen genom att hålla inne skärpedjupsknappen. Släpp den och du är tillbaka igen.
Dessutom har 7D möjlighet till att automatiskt ändra AF-punktval vid vertikalformat. Den har också sina korsformade AF-punter mer utspridda än vad D300s har. Däremot inte lika många punkter totalt. Inte heller använder Canon färgseendet hos 7D för att följa föremål med AF. Däremot för att kompensera för olika CA på AF-sensorn hos olika färger.

Njä. Du trycker på tumknappen där du också kan välja vilken punkt/område du vill använda. Sen togglar du fokusmetod med M.Fn (pekfingerknappen). Vilken metod du väljer syns i sökaren (och skärm beroende på inställning). Det finns andra sätt också, via menyer.

Inte så direkt som en spak ändå? Dessutom är M.fn. knappen programerbar, så du måste välja att ha den till detta.

7D är nog en bra kamera, och att D300 är det vet jag eftersom jag har en (dock inte s, men skillnaden verkar vara minimal). Men jag tror inte att någon av dem är någon större uppgradering från en D90... satsa på ett ljusstarkare objektiv med AF-S istället, så får du nog det du behöver för att plåta snabba sporter.

Klart att du ska köpa ny kamera! Jag ångrar inte mitt senaste kameraköp. Det blev en kick i rätt riktning. Jag fotar ännu mer nu.

Att det sen är onödigt, klarar sig med den gamla (för det gör man ju faktiskt) är bara tråkigt att höra.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto