Annons

Nikon D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill sätta bildskapandet i centrum, vilket ju är rimligt när man diskuterar kameraköp. Kameran är ju ett redskap för detta och alla dess funktioner och knappar anser jag bör sitta i ryggmärgen så att man egentligen inte behöver tänka på dem när bildtillfället dyker upp. Ungefär som att lära sig att behärska ett musikinstrument. Det blir ingen bra musik om man inte lägger störst fokus på hur det låter. Ett allt för avancerat instrument har dödat intresset för många nybörjare och det är nog inte helt fel att börja med blockflöjt. D300 med alla dess avancerade inställningsmöjligheter tror jag kan göra att en nybörjare missar vad det hela handlar om och att intresset därmed blir kortvarigt.
 
Det enkla svaret: Köp den om du har råd, du blir säkert inte besviken.
De invecklade svaren har du redan fått.
 
Kyla - Objektiv

Mkt bra råd på vägen....

Hur fungerar kameran i kyla? I specifikationen står 0-40 plus grader...bor man i Jämtland så villa man ju fota i kyla ner mot -20 när fjällen är snöklädda o skidåkningen bedrivs.

Funderar ju själv klart på vilket objektiv jag skall införskaffa, Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED? Har fått bra kritik som allt i allo objektiv. Jag inser ju att fler objektiv är bättre osv. Men vad säger ni?
 
Kyla brukar ju ha ganska stor inverkan på batteritiden dock så när man ska vara ute o fota längre stunder när det är kallt ute så kan det vara bra att ha ett extrabatteri med sig som man har i ngn varm ficka.
 
Det verkar som du bestämt dig...
För att få bättre batterikapacitet kan du komplettera med batterihållaren MB-D10. Det innebär också att du får ett bättre grepp med en avtryckare till när att använda när kameran hålls i andra ledden, och jag tycker även att de blir en bättre balans i kameran med det greppet. Själv har jag ett extra EN-EL3e i mitt batterigrepp men ytterligare kräm kan man nog få med ett EN-EL4a. Det hänger på hur mycket man behöver (+pengar...). Extra batterier i fickan är också att rekommendera, och med MB-D10 kan man även använda 8 vanliga AA-Batterier. Jag har sådana i väskan för att vara säker på att aldrig bli strandsatt, det har dock inte hänt med D300'an än.
 
Objektiv?

Funderar ju själv klart på vilket objektiv jag skall införskaffa, Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED? Har fått bra kritik som allt i allo objektiv. Jag inser ju att fler objektiv är bättre osv. Men vad säger ni?
 
Re: Objektiv?

micael81 skrev:
Funderar ju själv klart på vilket objektiv jag skall införskaffa, Nikon AF-S DX VR II 18-200/3,5-5,6G IF-ED? Har fått bra kritik som allt i allo objektiv. Jag inser ju att fler objektiv är bättre osv. Men vad säger ni?
Du kommer att få massor med tips och vissa kommer att säga att du bara måste ha ett dyrt objektiv för att matcha den dyra kameran. "För att göra kameran rättvisa". Sanningen är att dyra objektiv presterar bra även på billiga kameror och billiga objektiv är lika bra/dåliga på alla kameror också. Oavsett kamerapriset.

Om jag var dig skulle jag gå för 18-200 för att börja med. Det är ett bra allaround objektiv som inte är lysande på något förutom smidigheten (zoomomfång, vikt). Men det är tillräckligt bra för att börja med.

Eventuellt kan du komplettera med 50/1,8 när du kommer att behöva något ljusstarkt.

Sedan, efter du fotograferat ett tag, kommer du att känna själv vad du saknar. Då kan du antingen ersätta ditt objektiv med något ljusstarkare, säg normal och telezoom med f2,8. Eller komplettera med vidvinkel (12-24/f4 eller liknande). Eller köpa ett makroobjektiv. Eller... du förstår vad jag menar.

Mitt råd brukar vara att man inte ska ha bråttom med att köpa mycket dyr utrustning på en gång. Det räcker med enklare i början. Efter man vet vad man vill ha kan man investera större summor i det. Dessutom brukar objektiv inte tappa så mycket i värde efter användning. Alltså den dagen du bestämmer dig för att sälja ditt 18-200 (eller vilket du nu än väljer) förlorar du inte speciellt mycket pengar på det (i skillnad från kameror).

Men det är min åsikt. Har du pengar och lust att investera i något dyrt på en gång får du naturligtvis göra det. :)
 
Senast ändrad:
Kylan inget problem för själva funktionen. Alla mina Nikonkameror har fungerat bra i kyla (D70,D1X,D200,D300). Däremot måste man ju tänka på att ha extra batterier med sig.

Jag har ett 18-200 och det är helt OK och funkar i väldigt många lägen. Bra att ha med sig på fjällturen tex. Som rese och vardagspbjektiv klart godkänt, inga som helst problem.

Vill du få ut det lilla extra av kamera och objektiv så krävs dock Nikons (eller andra märkens) dyrare optik. Du kommer dock att klara dig länge med ett 18-200.
 
Jag har själv inga "supergluggar" utan bara två lite medelmåttiga: Ett 18-70 3,5-4,5 (som följde med som kitoptik till min gamla D70s för tre-fyra år sedan) samt ett 70-300 4,5-5,6 VR. För det mesta är jag nära mina fotoobjekt så min 18-70 sitter på kameran 90% av tiden. Den fungerar bra men under svaga ljusförhållanden, men jag känner ofta att jag skulle behövt något ljusstarkare. Eftersom D300 har lågt brus blir det istället nu så att jag ökar ISO-talet, men det är inte alltid optimalt. Hade kört mer i ISO-vidden 200-400 om min optik varit bättre...

Att välja ett 18-200 täcker med mesta, och du slipper hålla på att byta glugg. Men om något år så vill du kanske uppdatera med något ljusstarkare, då kan den tidigare föreslagna 17-55'an vara ett bra val. Den ligger högst på min lista för kommande fotoinvesteringar. I år blev det en D300 och lite annat, nästa år blir det den optiken + lite mer godis... Trots att jag delvis har fotograferingen som inkomstkälla så har jag inte råd med alla utgifter för utrustning på en gång.
 
Många här nämner en zoom + 50mm. Den motsvarar ju som nämndes inte en "normal" på en DX utan man går runt med ett litet porträtt-tele. Min uppfattning är att man får en bättre bildvinkel motsvarande en 50mm på en vanlig kamera om man köper ett 35mm f2 istället. Själv har jag gjort det och kommer aldrig att sälja den. Kvalitetsmässigt är det lika bra som 50mm och skärpan är i det närmaste densamma dvs fantastiskt bra.

Jag har en D300 och ett 16-85mm VR förutom ovan nämnda lins och denna kombination är grymt fin och bilderna blir fantastiskt skarpa. Bästa kamera jag nånsin hållt i.

Skaffa en D300 om du har pengarna men glöm inte att foto handlar fortfarande om slutartider, bländare, ljussättning och komposition. Precis som det har gjort i 100 år. Fördelen är att man slipper stå i mörkrummet för att se om det blev nåt. Att man kan leka med ISOt är ju också en bonus.

Lycka till!
 
Minneskort

Mkt tacksam för allas åsikter!

Det jag har läst så verkar det som minnesnkortet har betydelse vad gäller seriebildstagning. Någon som har tips på bra minneskort?
 
Sandisk Extreme III eller IV, långsammare kort blir en flaskhals i långa serietagningar. Du får själv bedöma om du är beredd att lägga ca 200kr extra (4Gb) för IV, enda skillnaden är att det går lite snabbare att föra över filerna till datorn. Jag tyckte inte det var värt det och köpte därför 2st 4Gb III.
 
Extreme III blir en (liten) flaskhals i D300. Vill man utnyttja D300 till fullo så är det Extreme IV som gäller.

/K
 
Kan kanske stämma, jag har både Sandisk Ultra II och Extreme III. Skillnaden mellan dessa kort märks tydligt när man tar många bilder i snabb följd och trots Extreme III så hänger den inte med fullt ut. Tar man inte den typen av bilder så funkar långsammare kort lika bra, och faktiskt funkar Ultra II lika bra för mig i de flesta fall...
 
Väska

Tack för tips ang minneskort!

När vi ändå håller på...
Bra fotoväska som tar hus+objektiv+smått o gott. Gärna väder tålig, minimal men samtidigt stabil? Snart vet man precis vad som skall inhandlas....
 
Lowepro och Tamrac har väl de där fula "box" väskorna i alla de storlekar som fyller sitt syfte, kika på dem! Finns en hel del modeller, dock kanske inte överdrivet många som är "väder tåliga", Lowepros vädertåliga går med modell namnet AW, finns lite att kolla på Scandinavian Photo
 
Re: Nackdelar

micael81 skrev:
Denna kamera har fått så mkt bra kritik men någon kritik måste det väl finnas eller?

Visst kan jag vaska fram några saker om du vill ...

- Tyngre än andra hus (men även lättare än vissa!).
- Kostar ju relativt många pengar (även om den gått ned i pris).
- Inte lika bra som D3 (åtminstone vissa funktioner).
- Man kan inte se på övre displayen vilken fokuspunkt som används (det kunde man på D200).
- Kommer att dala på önskelistan när D700 kommer ut och helt plötsligt uppfattas D300 som en "sämre" kamera.
- Lite klumpig med batterigrepp (men det beror ju på vad man jämför med).
- Batterikapaciteten kan man ju fortfarande önska sig mer av (om man använder kameran i vinterklimat, även om det är bland det bästa Nikon presterat hittills).
- Luckan till minneskortet aningen plastig (men den funkar utmärkt).
- Interna blixten kanske mindre bra ... sägs det ... men jag vet inte för jag är usel på blixtbilder.


Det är möjligt att jag kan klämma fram några punkter till av den här digniteten men just nu kommer jag inte på fler ... :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.