Annons

Nikon D300 och D60 utgår

Produkter
(logga in för att koppla)
Skärpa kan vara ganska ointressant. För min del handlar det snarare om oskärpa, och därmed sensorstorlek:)

http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/Nikkor_50_1_2_AI/DSC_5258.jpg

Vad är det för stil att posta så roliga bilder utan att åtminstone nämna bländare och brännvidd? Särskilt när den stackars jpegen är strippad på alla exif-data!

Edit:
Det kanske blir roligare om jag gissar förresten, och jag gissar på din d700 (inte så svårt) med Nikkor 50/1,2 AI på full öppning. ... argh! och NU ser jag att bilden ligger i katalogen "Nikkor_50_1_2_AI" :D
 
Senast ändrad:
..men givetvis, ingen motsätter sig det faktum att metall håller bättre än plast. .DS

Airbus har i deras senaste skapelse, världen största passergerarflygplan A380-800 ca 25% plast, tillika i känsliga delar som roder, stabilisatorer, vingkåpor, vingklaffar, spoilers och inte minst däcken.
Temperaturen utanför planet är ofta mer än -60 grader...

M.a.o. plast är rätt använt ett fantastiskt bra material.
 
Senast ändrad:
Vad är det för stil att posta så roliga bilder utan att åtminstone nämna bländare och brännvidd? Särskilt när den stackars jpegen är strippad på alla exif-data!

Edit:
Det kanske blir roligare om jag gissar förresten, och jag gissar på din d700 (inte så svårt) med Nikkor 50/1,2 AI på full öppning. ... argh! och NU ser jag att bilden ligger i katalogen "Nikkor_50_1_2_AI" :D
Rätt gissat! Du har vunnit en rosa traktor i valfri färg:-D

Man kan ju tycka att det är ett ganska extremt objektiv, men faktum är att ett "vanligt" 50/1,4 ger i stort sett lika kort skärpedjup. Ett halvt steg ger 17% större oskärpecirklar i bakgrunden (diametern alltså). Inte mycket att bråka om. Men sen kan man undra om teori och praktik alltid sammanfaller. Jag har inte lyckats få samma absurda bakgrundsoskärpa med något annat normalobjektiv, förutom 55/1,2. Jag gissar att det beror på bokehns karaktär, och inte själva skärpedjupet i sig.

Tillägg: Hur som helst, hela poängen var att det är väldigt mycket lättare att få kort skärpedjup med FX. Det krävs inga extrema objektiv, utan vanliga gluggar funkar utmärkt. Det beror mest på att de ljusstarka objektiv som finns är ämnade för FX, och att det saknas motsvarigheter för DX. Annars skulle det naturligtvis gå att tillverka objektiv för DX som ger lika kort skärpedjup, om Nikon bara ville.
 
Jag tycker det här är intressant eftersom det är ett av de vanligaste missförstånden när man diskuterar och jämför olika kameror.

Så länge förhållandena är snälla och det inte är någon dramatisk skillnad på sensorerna eller objektiven som används så blir det faktiskt ingen dramatisk skillnad i bildkvalitet. Exempelbilderna du skrev ut är tagna i bra ljusförhållanden och motivet står helt stilla. Det klarar vilken hyfsad kamera som helst galant. Att skriva ut bilderna i en så liten storlek som A4 innebär dessutom att du inte kommer att märka någon avgörande skillnad i upplösning mellan 6 megapixel (D50), 10 megapixel (D80) eller 12 megapixel (D300 och D3).

Så när uppstår egentligen skillnaderna mellan de kamerorna du jämförde? Vad är det man betalar extra för i en dyrare kamera?

Säg som exempel att du fotograferar något hyfsat krävande som fotboll med ett bra objektiv - dvs objektivet påverkar inte resultatet negativt för någon kamera - ta en 300/2,8. Förutsatt att du har kunskaperna att använda alla kamerorna så kommer du faktiskt att få fler användbara bilder med en D80 än med en D50, ännu fler bra bilder med en D300 och ytterligare fler med en D3.

Varför? Jo, för i en sådan här situation har du nytta av den avsevärt bättre autofokusen i de nyare kamerorna, du kan beskära hårdare med 10 eller 12 megapixel (vilket behövs om du fotar fotboll utan zoom), du får fler bilder från varje händelse eftersom du kan ta fler bilder per sekund och fler bilder i serie. Du har dessutom snabbare avtryck (i alla fall i D300 och D3) så det är lättare att få exakt rätt timing.

Förvärrar vi det hela ytterligare och fotograferar istället en snabb inomhussport som exempel innebandy i en måttligt upplyst hall så är D50 med dagens (bortskämda :) mycket svår att använda. Du får mest suddiga och brusiga bilder. Även D80 får problem här, dels på grund av bildegenskaperna på höga iso, dels för att autofokusen får det svårt i det svaga ljuset. D300 kommer att klara det bra och D3 med sin stora ljuskänsliga sensor och toksnabba autofokus klarar sig överlägset bäst.

Sedan finns det andra krav än de rent bildmässiga men som i för vissa användare till slut ändå blir viktiga även för bilderna.

Ta en kamera och byt objektiv på den kanske 5000 gånger, ofta dessutom under stor stress och ofta med tunga objektiv. Ta upp och stoppa ned kameran i olika fotoväskor några tusen gånger. Låt kameran stöta emot saker hundratals gånger. Utsätt kameran för fuktig luft och regn, starkt solsken, värme och kyla om vart annat varje dag i ett par år. Utsätt den för damm, skvätt lera på den, tappa den i gräset, dra den på en stenbänk och spill kaffe på den. Och hela tiden tar du bilder med den. Tusentals bilder. Tiotusentals. Hundratusentals. Här kommer en D50 ganska snart börja få glappkontakter, missa bilder, slutaren blir inexakt och objektivfästet sviktar. En D80 håller kanske lite längre. En D300 avsvärt längre och en D3 bara klickar på till synes opåverkad. Vilken av dem tar bäst bilder efter några år och några hundratusen bilder?

Nu är det ju givetvis inte alla som använder sina kameror så, och det är precis därför som Nikon säljer så olika kameror som (i dagsläget) D60, D5000, D90, D300, D700 och D3. Det vore poänglöst och slöseri med pengar för den som bara tar lite bilder då och då i fint väder med ett litet lätt objektiv att använda en D3. Precis som det vore dömt att misslyckas för en yrkesfotograf att något längre tag köra en D5000 - den skulle helt enkelt gå sönder ganska snart. Men sätter du på ett bra objektiv på en ny och hel D5000, har bra ljus och motivet håller sig hyfsat stilla blir det försumbar skillnad i bildkvalitet mot en D3.

Sammanfattningsvis kan man uttrycka det så här: Under ideala bildförhållanden tar enkla och dyra kameror lika bra bilder. Men så snart förhållandena blir svårare klarar sig bättre kameror bättre och ju värre förhållandena blir, ju större nytta har du av en riktigt bra kamera.

Bra inlägg!
 
Rätt gissat! Du har vunnit en rosa traktor i valfri färg:-D

Man kan ju tycka att det är ett ganska extremt objektiv, men faktum är att ett "vanligt" 50/1,4 ger i stort sett lika kort skärpedjup. Ett halvt steg ger 17% större oskärpecirklar i bakgrunden (diametern alltså). Inte mycket att bråka om. Men sen kan man undra om teori och praktik alltid sammanfaller. Jag har inte lyckats få samma absurda bakgrundsoskärpa med något annat normalobjektiv, förutom 55/1,2. Jag gissar att det beror på bokehns karaktär, och inte själva skärpedjupet i sig.

Tillägg: Hur som helst, hela poängen var att det är väldigt mycket lättare att få kort skärpedjup med FX. Det krävs inga extrema objektiv, utan vanliga gluggar funkar utmärkt. Det beror mest på att de ljusstarka objektiv som finns är ämnade för FX, och att det saknas motsvarigheter för DX. Annars skulle det naturligtvis gå att tillverka objektiv för DX som ger lika kort skärpedjup, om Nikon bara ville.

Jo, men de gluggarna skulle kosta.
Inte minst för att tom. normal-objektiv behöver konstrueras som retrofokus-gluggar på ett DX hus. Djävla idioti att inte konstruera husen med ett bajonettavstånd som är lämpligare i förhållande till sensorformatet och sedan leverera husen med en mellanring som skulle plocka ut bajonetten på standardavstånd för användning av icke-dx objektiv. Ok det skulle inte gå att montera dx-gluggar på vanliga kameror men hur många har egentligen behov av det? Och i sin tur hur många av dessa skulle ha det om de från början vetet att dx-gluggar är för dx-kameror alena när de gjorde sina inköp?

Nej, jag är väldigt sugen på ett hus med FX sensor, om det sedan har 10, 12 eller 24 mp är inte så hemult viktigt.
Bara jag kan använda mina MF-nikkor som de är tänkt att de ska brukas.
 
Jo, men de gluggarna skulle kosta.
Inte minst för att tom. normal-objektiv behöver konstrueras som retrofokus-gluggar på ett DX hus. Djävla idioti att inte konstruera husen med ett bajonettavstånd som är lämpligare i förhållande till sensorformatet och sedan leverera husen med en mellanring som skulle plocka ut bajonetten på standardavstånd för användning av icke-dx objektiv. Ok det skulle inte gå att montera dx-gluggar på vanliga kameror men hur många har egentligen behov av det? Och i sin tur hur många av dessa skulle ha det om de från början vetet att dx-gluggar är för dx-kameror alena när de gjorde sina inköp?

Nej, jag är väldigt sugen på ett hus med FX sensor, om det sedan har 10, 12 eller 24 mp är inte så hemult viktigt.
Bara jag kan använda mina MF-nikkor som de är tänkt att de ska brukas.
http://www.blocket.se/stockholm/Canon_1_ds__digital_professional_camera__21826243.htm?ca=6&w=3

Annonsen kommer från tråden om hur märkligt folk på blocket tänker, i det här fallet på grund av prislappen;-) Men med en adapter kan du använda Nikon-objektiv. Enda haken är att det blir till att ljusmäta nerbländat.
 
Som ägare av D3, D300 och D40 tycker jag nog snarare att det i dagsläget är mer prisvärt att köpa en D300, D90 eller D5000 istället för en D3, D3X eller D700.
Jag håller inte med om generaliseringen att det är mer prisvärt att köpa en D300 än en D700. Det beror ju helt och hållet på vilka situationer man fotograferar i. Om det är i bra ljusförhållanden så håller jag helt med och då skulle även en begagnad D200 funka finfint.

Om det däremot är ljusskygga förhållanden som gäller (t.ex. dunkla kyrkor) så ger kameror med en fullformatsensor en klar fördel mot DX vad gäller brus. Då slår D700:an en D300 eller D90 med stor marginal (förutsatt att gluggarna i sig inte inför några begränsningar).

Alltså, som med allting annat måste "kundens" krav inkluderas när man bestämmer prisvärdigheten för en produkt.
 
Senast ändrad:
Tack för ett så utförligt svar. Som jag svarade sist jag använde mitt inlägg så undrar jag varför man inte använder ett mer "elakt" testobjekt när man skall testa kamerorna när det är så uppenbart att "alla" kameror är bra på denna testbild.

För övrigt är jag lite less på den sega autofokusen med de för få fokuspunkterna, sugrörssmala sökaren, kameran "somnar" ibland, lite för lite pixlar(beskärning), bruset på högre iso. Mitt mest krävande fotoobjekt är min son som just nu lär sig gå, så fort några sjyssta bilder skall tas lovar jag att det är svårt att träffa rätt med fokusen och kompositionen, han är så snabb man anar inte...;-) så jag vill gärna ha en d300 eller ännu hellre d700 för just sökarens skull, men i övrigt tycker jag nog att bilderna blir bra från d50 under just stillsamma objekt som blir ca A4 stora i slutändan. Just nu kör jag omväxlande med en G9 och den är otroligt skarp och lättkörd, men tyvärr jätteseg i sammanhanget men bekväm att bära på.

Hans
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.