Voxa
Aktiv medlem
Bli till åren? Leksaker blir aldrig en karl för gammal för!
/K
Jovist! Men man kanske blir ngt klokare, jag tränar iaf på det . .
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bli till åren? Leksaker blir aldrig en karl för gammal för!
/K
Ungefär var 6:e månad kommer ngn ny produkt med nya specifikationer, prestanda och funktioner. Började själv med en D50 när D200 precis var släppt och alla var lyriska över en proffskamera till amatörpris. D50 levererar fortfarande bra bilder ända upp till A3-format. Köpte för ett år sedan en D300 och det var ett markant lyft, särskilt vad gäller handhavande och brus. Men jag tror det ska mycket till innan någon egentligen kan se någon skillnad i kvalitet mellan två utprintade A4-kopior av en bild tagen under hyfsade förhållanden med D50 respektive D300. Så om du inte behöver filmfunktion, vridbar skärm eller annat extragodis, så är väl läget perfekt att köpa en SLR-KAMERA av excellent kvalitet till ett sjunkande pris, hellreän att betala mer för en ny kamera som i praktiken inte levererar märkbart bättre bildkvalitet, eller hur? Mvh / FiCa1
... D300 är ju så sexig och har aluminium "body" och en massa liknande blaj-argument. ...
Det är just detta som är mitt enkla och tydliga huvudbudskap:
Sett enbart till bildkvalitet på lägre ISO-tal spelar det just ingen roll vilken aktuell Nikon DSLR man använder vid utskrift av samma motiv upp till A3 bedömd på normalt betraktelseavstånd.
Alla skillnader som människor ser vid pixelpeeping på skärm "försvinner" vid utskrift. Om bilder av samma motiv på bas-ISO från tex D40, D60, D90 och D700 ses blint dvs utan att betraktaren vet vilken bild som kommer från respektive kamera är det stört omöjligt att avgöra vilken som är vilken.
Valet av Nikon DSLR beror till 90% på annat än bildkvaliteten.
Nej det vore hemskt trevligt med vetenskaplig fakta som kunde bevisa procentuellt vad som gör bilden: Fotografen, objektivet och kamerahuset!
När du en KALL dag slagit din D90 (eller annan plastkamera) i backen inser du att metallhus inte bara är blaj...
Det är väl uppenbart? Det är fotografen som gör bilden. Utan fotograf ingen som komponerarar bilden, ingen som trycker på kamerans avtryckare. Kamera och objektiv är bara verktyg som hjälper fotgrafen att göra bilden...
Min D40 vart påkörd av en 300 cc på crossbanan och den klarade sig! Även haft den på en ställning fäst på en cykel i Åre där det sprutade grus och marken, stenar, pinnar tog emot. Kan hålla på hela natten men du har nog fattat poängen. Bara för att Nikon gör kameror av plast betyder det inte att dom inte håller!
..men givetvis, ingen motsätter sig det faktum att metall håller bättre än plast.
PS. Vad var temperaturen? Jag låg en hel dag i offpisten i Chamonix med D40 och då var det både vansinnigt kallt och blåsigt, kanske var min D40 värsta superman exemplaret? .DS
Ungefär var 6:e månad kommer ngn ny produkt med nya specifikationer, prestanda och funktioner. Började själv med en D50 när D200 precis var släppt och alla var lyriska över en proffskamera till amatörpris. D50 levererar fortfarande bra bilder ända upp till A3-format. Köpte för ett år sedan en D300 och det var ett markant lyft, särskilt vad gäller handhavande och brus. Men jag tror det ska mycket till innan någon egentligen kan se någon skillnad i kvalitet mellan två utprintade A4-kopior av en bild tagen under hyfsade förhållanden med D50 respektive D300. Så om du inte behöver filmfunktion, vridbar skärm eller annat extragodis, så är väl läget perfekt att köpa en SLR-KAMERA av excellent kvalitet till ett sjunkande pris, hellreän att betala mer för en ny kamera som i praktiken inte levererar märkbart bättre bildkvalitet, eller hur? Mvh / FiCa1
Det där är ganska obvious för dom flesta.. Skillnaden mellan bra och dåliga kameror är ju just hur dom klarar av svåra förhållanden? Jag köper inte en D300 med ISO prestandan som argument om jag ska fota trädgårdsbilder mitt på dagen och jag köper ett hus av metall för att jag tror att en av plast inte klarar sig?
Nej det vore hemskt trevligt med vetenskaplig fakta som kunde bevisa procentuellt vad som gör bilden: Fotografen, objektivet och kamerahuset!
D50, D80, D300 och D3
Hej! Jag återanvänder ett inlägg jag gjort tidigare i ett annat forum, passar bra här tycker jag.
Jag beställde papperskopior i A4 från Dpreviews, http://a.img-dpreview.com/reviews/Ni...50_iso0200.JPG, testbild, det är ett stilleben visande bland annat en flaska, en hög med gem och färg-och gråskala. Bilderna är tagna med D50, D80, D300 och till sist D3.
Till min förvåning går det knappt se någon skillnad på bilderna, jag har inget "facit" om vilken bild som är vilken, vilket jag gjorde med flit. Det går se en skillnad i färgmättnad på en av bilderna om man jämför mot datorskärmen och jag är rätt säker på att den är tagen med D50 eftersom den som grundinställning registrerar bilderna i IIIa.
Jag har funderat lite om anledningen/arna till varför det är så svårt att särskilja bilderna (kamerorna) ifrån varandra. Om någon annan vill/kan komma med kvalificerade gissningar eller svar tas detta tacksamt emot.
Jag anser att detta inlägg kan ha ett visst värde i den tråd som nystas här.
Tillägg 090520: Jag skulle gärna byta upp mig från min D50 till något vassare (D300/D700) men är lite tveksam om värdet att lägga ut en massa pengar när det är bara i dom "skarpaste svängarna" en dyrare kamera kommer tilll sin rätt. Kanske någon redan gjort bytet som jag fortfarande planerar och kan komma med ett råd eller åsikt.
Hans
Det finns givetvis inga generella sådana siffror.
När du en KALL dag slagit din D90 (eller annan plastkamera) i backen inser du att metallhus inte bara är blaj...
När du en kall dag tagit i din D300 utan handskar så inser du att plasthus inte bara är blaj heller;-)När du en KALL dag slagit din D90 (eller annan plastkamera) i backen inser du att metallhus inte bara är blaj...
Skärpa kan vara ganska ointressant. För min del handlar det snarare om oskärpa, och därmed sensorstorlekTillägg 090520: Jag skulle gärna byta upp mig från min D50 till något vassare (D300/D700) men är lite tveksam om värdet att lägga ut en massa pengar när det är bara i dom "skarpaste svängarna" en dyrare kamera kommer tilll sin rätt. Kanske någon redan gjort bytet som jag fortfarande planerar och kan komma med ett råd eller åsikt.
D50, D80, D300 och D3
Hej! Jag återanvänder ett inlägg jag gjort tidigare i ett annat forum, passar bra här tycker jag.
Jag beställde papperskopior i A4 från Dpreviews, http://a.img-dpreview.com/reviews/Ni...50_iso0200.JPG, testbild, det är ett stilleben visande bland annat en flaska, en hög med gem och färg-och gråskala. Bilderna är tagna med D50, D80, D300 och till sist D3.
Till min förvåning går det knappt se någon skillnad på bilderna, jag har inget "facit" om vilken bild som är vilken, vilket jag gjorde med flit. Det går se en skillnad i färgmättnad på en av bilderna om man jämför mot datorskärmen och jag är rätt säker på att den är tagen med D50 eftersom den som grundinställning registrerar bilderna i IIIa.
Jag har funderat lite om anledningen/arna till varför det är så svårt att särskilja bilderna (kamerorna) ifrån varandra. Om någon annan vill/kan komma med kvalificerade gissningar eller svar tas detta tacksamt emot.