ANNONS
Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
christian_r skrev:
d3an slår 5d'n och 1d mark 3 på fingrarna av det jag har sett.

ser fram emot ordentliga tester, har ståltro på d3an.
Typiskt inlägg som gör att det är bråk i nästan alla forum, kolla själv på förra inlägget så ser du, att nu är det igång. ( Från en Niklonägare.)

cmyk skrev:
..........och ljussättningen kunde ju gjorts bättre,
inte e det vackert med utbränd nästipp eller den svarta extranäsan,
Du liksom många andra har drabbas av pixelsjukan. Man ser inte bilden för pixlarna är i vägen. För 20 år sedan hade ingen som sett denna bild på papper gnällt över att en liten liten del av näsan "går i taket". ;-)

cmyk skrev:
snacka om neat image/alien skin...

http://chsv.nikonimaging.com/global/products/digitalcamera/slr/d3/img/pic_004b.jpg

;)

men visst...det är ISO3200,

och ljussättningen kunde ju gjorts bättre,
inte e det vackert med utbränd nästipp eller den svarta extranäsan,

Sorry - jag får inte samma bild när de väl kommer ut på papper..

Men å andra sidan så sitter jag inte med näsan mot varken kopia eller skärm och pixelpeepar. Jag skulle vilja säga att det inte alls är alienskin, utan modellens hud har naturlig struktur. Alienskin är ju när den blir alldeles slät..

Jag har framkallat 3 st 30x45 kopior, mina reflektioner finner ni i min blogg:
http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/11223.htm

Lars Kjellberg och jag har bestämt att vi skall göra en mycket nogrann test av de båda kamerorna när vi väl får dom från Nikon och Canon.
Mikael

Jeppe skrev:
Sorry - jag får inte samma bild när de väl kommer ut på papper..

Men å andra sidan så sitter jag inte med näsan mot varken kopia eller skärm och pixelpeepar. Jag skulle vilja säga att det inte alls är alienskin, utan modellens hud har naturlig struktur. Alienskin är ju när den blir alldeles slät..

Jag har framkallat 3 st 30x45 kopior, mina reflektioner finner ni i min blogg:
http://www.fotosidan.se/blogs/jeppe/11223.htm

100% crop är väl den vanligaste referensen för bildkvaliets-jämförelser här på fotosidan,
tyvärr får man väl säga..men enkelt att kommunicera,

30x40 tycker jag personligen är lite för litet för att jämföra utskrifter, gärna 60x40,

matnyttige skrev:
Du liksom många andra har drabbas av pixelsjukan. Man ser inte bilden för pixlarna är i vägen. För 20 år sedan hade ingen som sett denna bild på papper gnällt över att en liten liten del av näsan "går i taket". ;-)

att ljussättningen är dålig behöver man inte peepa några pixlar för att konstatera.

Kameratillverkarna kunde väl anstränga sig lite grann i alla fall, tycker man, men det verkar vara sammma syndrom hos alla tillverkare,

cmyk skrev:
30x40 tycker jag personligen är lite för litet för att jämföra utskrifter, gärna 60x40,

Tja.. Kameran lämnar som sagt 36x24 cm i den valiga 300DPI-upplösningen. Mitt labb har dessutom inte större papper i maskinen, utan sedan blir det bläckstråle. Man kan naturligtvis ta ett utsnitt ur bilden och dra upp. Men då blir det mer ett mått på hur bra filen går att interpolera upp.. Inte hur bra den är i orginal. Bildfilen är dessutom redan interpolerad från 36 till 45 cm, det är 125%.

Hur många gör större printar än så?

D3 och FBI...(från dpreview)

"It was confirmed to me by NPS, that members who ordered cameras early through their local stores will receive them in the 1st to 2nd week of November. The general public will be several weeks behind that. The FBI just ordered hundreds in DC. I think they will get theirs first!"

Jeppe skrev:
Tja.. Kameran lämnar som sagt 36x24 cm i den valiga 300DPI-upplösningen. Mitt labb har dessutom inte större papper i maskinen, utan sedan blir det bläckstråle. Man kan naturligtvis ta ett utsnitt ur bilden och dra upp. Men då blir det mer ett mått på hur bra filen går att interpolera upp.. Inte hur bra den är i orginal. Bildfilen är dessutom redan interpolerad från 36 till 45 cm, det är 125%.

Hur många gör större printar än så?
bildfilen är väl inte interpolerad, du valde väl ett lägre ppi tal så du kunde göra den större, skulle du ha interpolerat bilden så skulle du ha kvar 300ppi och göra den 45 stor
Mikael

Trovärdigheten i detta vet jag inte men om det ligger sanning i det så... (återigen från dpreview 14/9)

"By now youv'e all heard about the D3 and alot of information has been released.

I was able to shoot with the D3 for all 9 days of the Osaka World Championships, 17 full sessions, from Aug 25 til Sep 02.

I was working, on deadline, so I didn't get to to try out everything. I shot JPEG only, nite at ISO 3200/4000/5000/6400, days at ISO 400.

Yes, I shot the Mark III whiich I own, as the D2Xs and D2X.

I can confirm that the Mark III's ISO 3200 is roughly the same as the D3's ISO 6400.

Not only has the noise threshold has been improved in the D3 by 3 stops, but the backfocus problems in the D2X are solved in the D3.

I didn't have any of the auto focusing problems with the D3 that I have with my D2X.

I have a D3 on order, quantity 3, back in Silicon Valley, where I live. I shoot both N & C, and I also have one EOS 1Ds Mark III on order."

macrobild skrev:
bildfilen är väl inte interpolerad, du valde väl ett lägre ppi tal så du kunde göra den större, skulle du ha interpolerat bilden så skulle du ha kvar 300ppi och göra den 45 stor
Mikael

Mjo, korrekt.. Men jag vet inte hur Fujis Frontierlabb behandlar informationen. Antingen interpolerar den upp bilden om den är inställd på 300DPI eller så sänker den upplösningen för att få pixlarna att räcka till, så att säga. Ska ta reda på detta

Ett reportage om Nikons Sendai fabrik där man får se hur D3:an monteras (många bilder) finns här

"It takes one worker 80 minutes to assemble a D3."

källa

Senast ändrad:
Kan komplettera med en nätintervju med den kände fotografen, och D3-betatestaren, Vincent Versace:

http://www.insidedigitalphoto.com/radio-programs/idp-radio-versace-on-nikon-d3

Notera till exempel det han säger om:
-- "7000 bilder på ett batteri"
-- Färgbehandlingen på sensorn (hur R-, G- och B-ljuset styrs)
-- "EXPEED snabbare än de två DiGiC i IDmkIII"
-- "Colour fringing along edges corrected with algorithms"
-- LCD:n räcker nu för fokuseringsbedömning

jorgene skrev:
Kan komplettera med en nätintervju med den kände fotografen, och D3-betatestaren, Vincent Versace:

http://www.insidedigitalphoto.com/radio-programs/idp-radio-versace-on-nikon-d3

Notera till exempel det han säger om:
-- "7000 bilder på ett batteri"
-- Färgbehandlingen på sensorn (hur R-, G- och B-ljuset styrs)
-- "EXPEED snabbare än de två DiGiC i IDmkIII"
-- "Colour fringing along edges corrected with algorithms"
-- LCD:n räcker nu för fokuseringsbedömning

Vet ju inte riktigt vad jag ska tycka om det har?
Canon 1Ds m3 har ju 14bit A/D ocksa... Kanns lite val... 7000 bilder pa ett batteri? Kanske..

"Although the Nikon D3 is a 12.1 Mega pixel camera, Vincent explained that due to the 14-bit sensor and unique image processing algorithms give a better image file result than some other cameras which will be shipping with 21 Mega pixels."

Hype hype och BS.. Han har ingen aning..Så jäkla löjligt av en känd testpilot att slänga ur sig något sådant. Där har han ju lagt ribban, kan man säga. Men man kan väl inte förvänta sig något annat från en Nikon-bias-testare ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar