christian_r
Aktiv medlem
Ær det vældigt stor skillnad i omfånget mellan 5d och d2x?
Och, hur e brusbilden i jæmnførelse mellan d2h / d2x?
Och, hur e brusbilden i jæmnførelse mellan d2h / d2x?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Maverick skrev:
Alltså är det inte ändå ett rätt intressant fenomen att mindre än halvt dygn efter offentliggörandet så har man dels hittat en massa saker som var mindre bra och dels så diskuterar man redan vad som kommer i uppföljaren?
Det ser ju lite roligt ut liksom...
Mvh
Maverick
macrobild skrev:
Efter ett antal dyra kameror, d1x,d2x osv där kamerorna kostade runt 60-80000 sa jag att aldrig mer kommer jag köpa en dyr kamera igen. Utvecklingen går för snabbt. Sedan kom 5d med ett bildresultat från raw som jag tyckte var mycket bra jämfört då med andra kameror och till halva priset av senaste inköpta d2x.
Vi får väl se.
Till det jag fotograferar duger 5d länge till och eftersom jag bara fotograferar RAW så kan jag bortse från vissa mindre bra egenskaper/detaljer i 5d.
Mikael
Makten skrev:
Betänk då att D3:s slutare klarar 1/8000 sekund, vilket är några steg kortare än vad analoga kameror klarade på "den gamla goda tiden".
harryett skrev:
Betänk då att D1-serien klarar 1/16000 sekund!
Utvecklingen går bakåt!!! ;D
christian_r skrev:
Jag har aldrig førstått hur man mæter dynamiskt omfång, eller hur man tolkar værdena.
Men ær det verkligen stor skillnad mellan en FF kamera och t.ex. d2x?
Simon Maddock (harryett) skrev:
Teodorian skrev:
Jag har tänkt på det de senaste dagarna i samband med att vissa (på dpreview) beklagat sig över att D3 inte har ett annat lägre Bas-ISO-värde. Dessa fotografer skulle vilja att D3:ans ISO-område var 100-3200 eller 50-1600 istället. Allt med motivering att de låga ISO-talen behövs i studio i kombination med behovet av korta skärpedjup. (Har de inte glömt att allt annat lika ger FX-sensorn ett kortare skärpedjup?!) Skulle det vara möjligt att Nikon igen tar upp 1/16000 s som slutartid med tanke på att de kanske vill hålla ISO-området fortsatt högt (tex 200-6400)?
Den har ju också mindre slutare, så det kanske inte är så konstigt. Ju lättare de rörliga delarna är, desto snabbare kan man flytta på dem.harryett skrev:
epep skrev:
Vilket problem är det som inte går att lösa med iso200 och ett ND-filter?
/erik
1) det går nog att lösa på andra sättMakten skrev:
Den har ju också mindre slutare, så det kanske inte är så konstigt. Ju lättare de rörliga delarna är, desto snabbare kan man flytta på dem.
Makten skrev:
Den har ju också mindre slutare, så det kanske inte är så konstigt. Ju lättare de rörliga delarna är, desto snabbare kan man flytta på dem.
epep skrev:
Vilket problem är det som inte går att lösa med iso200 och ett ND-filter?
/erik
Jeppe skrev:
..och bättre blir det. AC-Foto i Tyskland har satt ett pris på D3, 4848€, eller 45600 kr med en kurs på 9,40 SEK.
AF-S 24-70/2.8 - 16900 kr
Undra vad motiverar Nikon att ta 5100 kr mer än Canon.
Eveningstar skrev:
Är det jag som inte fattar, eller varför använder man inte FP-sync i de ovan nämnda situationerna med blixt i motljus?