Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan hoppsan! Jag tänkte väcka denna tråden till liv igen genom att ställa frågan: Obs, lite ironi :)
Hur sätter man på den FANTASTISKA AutoFokusen som ska finnas på D3?

Jag bara undrar eftersom jag har försökt använda autofokusen men fokus hamnar nästan alltid i mitten av bilden trots att alla fokuspunkter och 51-punkters af är aktiverat.. vilket är tråkigt..

Hur använder man autofokus på ett sätt så fokus hamnar där man vill?

Har jag för höga krav? Eller har den moderna autofokustekniken helt enkelt inte gått om den "manuella" fokus-tekniken ännu?

Jag kan se några potentiella felkällor du råkat ut för ... :)

a) Autofokus, likt i stort sett all teknik, fungerar inte speciellt bra om man är skeptisk, om man har en grundattityd att den inte skall fungera. Tro mig, jag fungerat som omgivningens datasupport i femton år nu, och de som inte gillar eller litar på datorer får alltid mer problem än de som glatt accepterar dem. Samma med bilar, hushållsmaskiner ... Ja, all teknik.

b) Lite mer seriös synpunkt: Autofokus är ungefär som exponeringsautomatik. Man måste lära sig hur den fungerar för att kunna använda den på bästa sätt. Man måste träna, upptäcka dess starka och svaga sidor, vad den är bra på och var den blir förvirrad av. Tänk på att autofokus inte är någon mekanism för tankeläsning. Den kan aldrig veta vad det är du vill ha skarpt, den kan bara mäta avståndet till det du pekar den på och agera utifrån det.

c) Konkret: Det är inte alls säkert att du skall ha alla 51 fokuspunkter. Du kanske skall köra med 9 eller 21 punkter. Nu vet jag inte ens vilket Af-område du valt (Enkel AF-punkt, Dynamisk AF-punkt eller Automatisk AF, se sid 76 i manualen) eller i vilket fokuseringsläge du kör (enpunkts servo, kontinuerlig servo, se sid 74 i manualen) eller vilken fokuspunkt du valt (se sid 78 i manualen). Jag vet inte ens om du kör med AF kopplat till avtrycket eller enbart på AF-On-knappen (se sid 75 i manualen).

Autofokusen i D3 är mycket kompetent, men med det följer också att den är rätt komplex och det tar lite tid att upptäcka och lära sig hur den fungerar bäst i olika lägen.

Det finns dessutom situationer där AF blir lurad. AF är bara en mätare, en ganska smart mätare, men den vet faktiskt inget om hur vi fotografer tänker. Tänk på att en autofokus älskar kontraster. Den har en förkärlek till konturer hos saker. Ha det i bakhuvudet när du använder den.

Jag har fotat sport sedan mitten på åttiotalet, dvs jag började innan det ens fanns autofokus. Tro mig, moderna AF-system är smått fantastiska och det i D3 är bland de bästa du kan hitta. Det finns många situationer där AF klarar fokus långt, långt bättre än vad någon människa manuellt kan åstadkomma. Men det innebär inte att man blint kan lita på det i alla lägen eller använda det framgångsrikt utan att lära sig hur det fungerar :)

Jag vet hur autofokusen fungerar. Men ska man hålla på och byta inställning hela tiden pga vilken typ av motiv man fotograferar? Hallå? Då har jag ställt in fokus manuellt flera gånger om innan kamerans autofokus är redo. Please explain that. :)

Jag vet hur autofokusen fungerar. Men ska man hålla på och byta inställning hela tiden pga vilken typ av motiv man fotograferar? Hallå? Då har jag ställt in fokus manuellt flera gånger om innan kamerans autofokus är redo. Please explain that. :)

Av din nya fråga så kan jag dra en slutsats: nej du har uppenbarligen inte fullt ut tänkt igenom hur autofokusen fungerar :)

Det du säger är lite som att säga
"Men skall man hålla på och byta objektiv hela tiden pga vilken typ av motiv man fotograferar? Hallå?"

Man skall ha ett objektiv - och en AF-inställning - som passar för den situation man ger sig på att fotografera. Jag byter i stort sett aldrig AF-inställning mitt under en situation, lika lite som jag byter objektiv. Ibland utvecklar sig en situation annorlunda än man tänkt sig, då får man försöka anpassa sig utifrån det man har att tillgå.

Och ibland är ju manuell fokus det enda rätta - det beror ju som sagt lite på motivet.

Det är många beslut man bör ha tänkt igenom i förväg, innan man trycker på avtrycket: Har jag, utifrån motivet och den bild jag vill åstadkomma, valt:
- rätt objektiv?
- rätt ljus (står jag rätt, borde jag ha blixt)
- rätt skärpedjup?
- rätt exponeringsmetod?
- rätt AF-inställning?
- rätt iso-inställning?

Autofokus är inte annorlunda än andra saker hos kameran - upptäcker man mitt i en situation att man valt fel AF-inställning, ja, då har man varit lika illa förberedd som om man valt fel objektiv eller ställt sig i en dum position så ljuset blir dåligt.

Det låter som om någon skulle behöva köpa en enklare kamera.... :) Orkar/vill man inte lära sig sin komplicerade så finns det mindre komplicerade som fungerar utmärkt i 90% av fallen. Helt automatiskt dessutom, men för mer komplicerade situationer behövs mer finurlig teknik och då måste man lära sig hur den fungerar. Det är egentligen samma sak som att veta att man lämpligen startar en bil på ettan och inte på femmans växel och sedan klaga på dålig acceleration.

Av din nya fråga så kan jag dra en slutsats: nej du har uppenbarligen inte fullt ut tänkt igenom hur autofokusen fungerar :)

Det du säger är lite som att säga
"Men skall man hålla på och byta objektiv hela tiden pga vilken typ av motiv man fotograferar? Hallå?"

Man skall ha ett objektiv - och en AF-inställning - som passar för den situation man ger sig på att fotografera. Jag byter i stort sett aldrig AF-inställning mitt under en situation, lika lite som jag byter objektiv. Ibland utvecklar sig en situation annorlunda än man tänkt sig, då får man försöka anpassa sig utifrån det man har att tillgå.

Och ibland är ju manuell fokus det enda rätta - det beror ju som sagt lite på motivet.

Det är många beslut man bör ha tänkt igenom i förväg, innan man trycker på avtrycket: Har jag, utifrån motivet och den bild jag vill åstadkomma, valt:
- rätt objektiv?
- rätt ljus (står jag rätt, borde jag ha blixt)
- rätt skärpedjup?
- rätt exponeringsmetod?
- rätt AF-inställning?
- rätt iso-inställning?

Autofokus är inte annorlunda än andra saker hos kameran - upptäcker man mitt i en situation att man valt fel AF-inställning, ja, då har man varit lika illa förberedd som om man valt fel objektiv eller ställt sig i en dum position så ljuset blir dåligt.

Hejsan hoppsan! Jag tänkte väcka denna tråden till liv igen genom att ställa frågan: Obs, lite ironi :)
Hur sätter man på den FANTASTISKA AutoFokusen som ska finnas på D3?

Jag bara undrar eftersom jag har försökt använda autofokusen men fokus hamnar nästan alltid i mitten av bilden trots att alla fokuspunkter och 51-punkters af är aktiverat.. vilket är tråkigt..

Hur använder man autofokus på ett sätt så fokus hamnar där man vill?

Har jag för höga krav? Eller har den moderna autofokustekniken helt enkelt inte gått om den "manuella" fokus-tekniken ännu?

Jag kan bara hålla med alla andra. Ironin slår tillbaka på dig. Om du får bra resultat kanske du först ska fundera på hur kameran verkligen fungerar eller skaffa en annan, mindre komplicerad.

Ja tyvärr så är det lite så. Jag har en D300 som har samma AF (nästan) som din D3:a och jag upplevde väldigt stora inkörningsproblem när jag bytte från D2X till D300. Efter mycket möda och besvär så fungerar det fantastiskt bra. Bättre än med D2:an. Dock kräver AF systemet på D300:an (och D3) avsevärt större insatts från min sida för att leverera max än vad AF i D2-serien gjorde. Fingrarna far och flyger avesvärt mer bland inställningarna än med D2an men jag får också en högre frekvens skarpa bilder i de flesta situationer (men inte alla). Och nej. Det går inte fortare att fokusera manuellt. I alla fall inte för mig och dessutom är AF systemet avsevärt exaktare än vad jag någonsin kan åstadkomma med min D300:a

Jag har skapat ett antal "presets" för olika fotograferingssituationer där jag anpassat AF systemet. Trots detta så händer det att jag valt fel.

Stänger du av alla andra punkter än den centrala mittre så är det ingen skillnad men om och när du börjar leka med alla andra så blir det annorlunda

Som flera skriver innan så är det inte helt enkelt att använda vissa autofokuslägen. Själv har jag inte provat det där "superduper 51-punkts 3D tracking"-läget mer än en handfull gånger och då har det aldrig gjort som jag velat, fokuspunkten har hoppat runt hej villt på saker jag verkligen inte ville fokusera på.

Jag kör oftast bara läge C och väljer själv fokuspunkt och fokuserar med AF-On-knappen. Har heller inte alla 51-punkter aktiverade, tar för lång tid att knappa sig fram tycker jag, räcker med 21 eller vad nu det lägre alternativet är. Detta har fungerat ganska bra för mig men jag är ingen sportfotograf direkt.

Har precis fått hem min beg D3 och jag har en fråga som nån säkert kan besvara då jag inte hittat något svar.
varför har bufferten bara plats för 13st bilder oavsett kvalite? Spelar ingen roll vilken kvalite jag ställer in så står det att jag har plats fär 13st bilder när jag håller ner knappen?

Har precis fått hem min beg D3 och jag har en fråga som nån säkert kan besvara då jag inte hittat något svar.
varför har bufferten bara plats för 13st bilder oavsett kvalite? Spelar ingen roll vilken kvalite jag ställer in så står det att jag har plats fär 13st bilder när jag håller ner knappen?

Prova att nollställa kameran i menyn så försvinner alla eventuella specialinställningar som tidigare ägare har ställt in, då borde du få en annan bild av hur stor bufferten är.
Har du testat att hålla in knappen bara för att se hur länge den orkar innan den skriver fullt?

Hej!

När jag har min D3 inställd på Raw + Jpeg Fine säger den att den har 15 bilder i buffert, ställer jag om till exempel till enbart Jpeg Fine säger den 50. I bägge fallen är kameran lite konservativ (i verkligheten brukar jag få runt 17 med raw) för att inte lova inte för mycket. När du väl börjat trycka av en serie blir siffran mer tillförlitlig och du ser ungefär hur mycket av bufferten du har kvar.

Annars skulle jag, som föregående som svarade, också rekommendera en total nollställning av kameran så du vet att du inte kör med någon märklig kvarglömd inställning från förre ägaren ... :)

Nu har jag nollställt och då ökade siffran, testade även att nollställa d300 och den ökade från 6bilder till 17 :) tack för hjälpen!

Nåja, D2H/D2Hs har en JFET-sensor som tekniskt är tämligen lik CMOS och D2X/D2Xs har faktiskt en CMOS-sensor.

Men jag håller med om att D3 är lite av en damm- och smutsmagnet. Blåser ren den ideligen med gummituta och har fått den rengjord flera gånger. Men jag hör å andra sidan inte till de försiktiga, så i mitt fall är det nog lite orättvist att skylla helt på kameran. Men min D200 och D2H som utstått samma omilda behandling har inte alls haft samma tendens att bli smutsiga ...

Gammal tråd som jag blåser liv i igen...

Hur är det med dammet på D3:an?
Har börjat kolla mer seriöst på en D3:a eller en D700:a.
Finns massor att säga om skillnaderna men hur förhåller det sig just med dammet på sensorn?
D3s har väl sensorrengöring så jag antar att det behövs. Men hur har det funkat med D3 för dig som haft den några år? Och kan du möjligen jämföra mot en D700?

Tack!
Johan

Gammal tråd som jag blåser liv i igen...

Hur är det med dammet på D3:an?
Har börjat kolla mer seriöst på en D3:a eller en D700:a.
Finns massor att säga om skillnaderna men hur förhåller det sig just med dammet på sensorn?
D3s har väl sensorrengöring så jag antar att det behövs. Men hur har det funkat med D3 för dig som haft den några år? Och kan du möjligen jämföra mot en D700?

Tack!
Johan

Plåtar rätt friskt dvs ca 20.000 exp på tre år och gör rent min sensor i samband med varje batteriladdning. Tycker den suger till sig en hel del damm i jämförelse med min gamla d200 som jag fortfarande använder.
//Leif

Tack Leif,

Rengör min D2H ganska sällan. Och då blåser jag rent med en gummiblåsa.
Hur brukar du göra?
Räcker det med att blåsa rent eller måste man rengöra med vätska?

/Johan

Det beror ju helt på vilken sorts skräp man har fått på filtret.

OK, dum fråga!
Vilket brukar du behöva göra?
Är det 50% blåsa rent eller är det 80% med vätska?

Jag vet att det inte går att säga exakt. Jag är väl mest ute efter att veta hur en D3-ägare upplever problemet.
Om problemet upplevs som stort kanske det är bättre att leta efter en D700.

/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar