Hejsan hoppsan! Jag tänkte väcka denna tråden till liv igen genom att ställa frågan: Obs, lite ironi
Hur sätter man på den FANTASTISKA AutoFokusen som ska finnas på D3?
Jag bara undrar eftersom jag har försökt använda autofokusen men fokus hamnar nästan alltid i mitten av bilden trots att alla fokuspunkter och 51-punkters af är aktiverat.. vilket är tråkigt..
Hur använder man autofokus på ett sätt så fokus hamnar där man vill?
Har jag för höga krav? Eller har den moderna autofokustekniken helt enkelt inte gått om den "manuella" fokus-tekniken ännu?
Jag kan se några potentiella felkällor du råkat ut för ...
a) Autofokus, likt i stort sett all teknik, fungerar inte speciellt bra om man är skeptisk, om man har en grundattityd att den inte skall fungera. Tro mig, jag fungerat som omgivningens datasupport i femton år nu, och de som inte gillar eller litar på datorer får alltid mer problem än de som glatt accepterar dem. Samma med bilar, hushållsmaskiner ... Ja, all teknik.
b) Lite mer seriös synpunkt: Autofokus är ungefär som exponeringsautomatik. Man måste lära sig hur den fungerar för att kunna använda den på bästa sätt. Man måste träna, upptäcka dess starka och svaga sidor, vad den är bra på och var den blir förvirrad av. Tänk på att autofokus inte är någon mekanism för tankeläsning. Den kan aldrig veta vad det är du vill ha skarpt, den kan bara mäta avståndet till det du pekar den på och agera utifrån det.
c) Konkret: Det är inte alls säkert att du skall ha alla 51 fokuspunkter. Du kanske skall köra med 9 eller 21 punkter. Nu vet jag inte ens vilket Af-område du valt (Enkel AF-punkt, Dynamisk AF-punkt eller Automatisk AF, se sid 76 i manualen) eller i vilket fokuseringsläge du kör (enpunkts servo, kontinuerlig servo, se sid 74 i manualen) eller vilken fokuspunkt du valt (se sid 78 i manualen). Jag vet inte ens om du kör med AF kopplat till avtrycket eller enbart på AF-On-knappen (se sid 75 i manualen).
Autofokusen i D3 är mycket kompetent, men med det följer också att den är rätt komplex och det tar lite tid att upptäcka och lära sig hur den fungerar bäst i olika lägen.
Det finns dessutom situationer där AF blir lurad. AF är bara en mätare, en ganska smart mätare, men den vet faktiskt inget om hur vi fotografer tänker. Tänk på att en autofokus älskar kontraster. Den har en förkärlek till konturer hos saker. Ha det i bakhuvudet när du använder den.
Jag har fotat sport sedan mitten på åttiotalet, dvs jag började innan det ens fanns autofokus. Tro mig, moderna AF-system är smått fantastiska och det i D3 är bland de bästa du kan hitta. Det finns många situationer där AF klarar fokus långt, långt bättre än vad någon människa manuellt kan åstadkomma. Men det innebär inte att man blint kan lita på det i alla lägen eller använda det framgångsrikt utan att lära sig hur det fungerar