Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
johanr skrev:
Var på ScandinavianPhoto i går och testade D3 o D300 plus nya 14-24 och 24-70, du får fota med eget minneskort nu, dom fick sista uppgraderingen i Fredags.

Då kan du väl bjuda på några egna D3-bilder för oss som ännu inte känt på kameran?!

Johan Ahlbom skrev:
Visserligen en Nikonälskares intryck av D3an, men låter väl helt ok, gillar hans bildstil, större och fler bilder finns på hans hemsida.

Det som slår mig, även om bilderna är förminskade och redigerade, är att bruset i bakgrunds"bokehn" ser riktigt snyggt ut i mina ögon :)

Vore intressant o veta vilka ISO-tal han kört med på de bilderna, och om bruset är ditlagt, eller "orginal"

Skall ta mig en tur till ScandinavianPhoto mölndal imorgon och kika lite på d3an, någon som skall dit eller har varit på deras "tour" och kan berätta?

Mkt folk? Fick man fota med egna minneskort nu, eller är d3an fortfarande förproduktionsexemplar?
andra intryck?

mvh johan

I en av de första bilderna så va det ISO 1600.
Och jag håller med dig, lite L brus gör inget, bara man slipper C brus :)

Teodorian skrev:
21 november verkar vara det officiella datumet för lanseringen av båda D3 och D300 världen över. Vem vågar tro på detta?!

Finns ett gammalt talesätt när något inte är sannolikt: "Det man se i november efter"

Nämndes förresten något årtal?

Pratade med killarna på J&R för några veckor sen och dom sa att dom skulle få kamerorna 20 Nov. Var i Tokyo i helgen och dom visste inte heller nåt datum i butikerna, bara "November". Men där är det skyltat med November iallafall. Vi får väl se...

Nyss hemkommen från ScandinavianPhotoTour i Mölndal. Har ont om tid men tänkte skriva ett par intryck..

Minimässan kändes som ett komprimerat FotoVideo Elmia med de flesta företag där som jag har intresse av, Canon, Nikon Aifo, epson och ScandinavianPhoto.

Inte såå mkt människor runt nikons monter som jag befarat, men den enda D3an var upptagen mest hela tiden ändå.. Trevligt bemötande om än med något rablande av all info som redan framkommit, Småbildsformat, Ny LCD, LiveView ISO 25600 osv..

Har en D200 med batterigrepp nu och D3an var klart mindre, åtminstone på höjden, kändes mer "smidig/enhetlig" oxå.

Ej aktiva fokuspunkter kunde jag knappt se i sökaren, anade att de fanns där, den valda aktiva fokuspunkten kändes något mindre än D200.
Punkternas "Layout" kändes till min lättnad helt ok, kunde väl varit mer spridda, men skall nog gå bra att fota porträtt..

Sökaren i övrig upplevde jag som rumslig i ljus, skönt att den sitter lite längre ut på baksidan, riktigt bekvämt faktiskt :)

Baksidan på kameran o knappar i övrigt kändes bekant, men en hel del annorlunda från min D200, var visserligen lite småstressig situation, men menyn tog lite tid innan jag kom undefund med, dessutom så slog det mig hur Sjukt jäkla mkt inställningar det fanns! Skall bli kul att lära sig kameran när den kommer :) (månadskiftet nov/dec-07 enligt nikons säljare)

Skärmen... jupp,helt klart en "wow"upplevelse.

Af-on knappen satt bra till, men vertikalgreppets dito kändes inte helt intuitivt för min tumme, lite lång väg och dessutom över tumhjulet. Hoppas det är en vanesak.

i övrigt så kändes den kvalitet raktigenom, det lilla jag han fota med den var det snabb respons på alla plan.

Vid en lite lugnare stund lånade jag en av nikons säljare och tog med kameran ut för lite dags/skymningsljusbilder (solen hade precis gått ner). Tog ett par porträtt på is(o) 6400, 3200 resp 1600 Helt utan brusreducering. Väl hemma så är jag, minst sagt imponerad över brusnivån. ISO 1600 i goda ljusförhållanden känns mer än väl godkänt, Upp till 3200 så märkte jag inte av bruset speciellt mkt, på ISO 6400 så syns det, men är rätt snyggt, å då helt utan brusreducering.

Sammanfatningsvis så var det ett trevligt tilltag av ScandinavianPhoto tycker jag, och vad gäller D3an så är nog den där liknelsen med att glädja sig som ett litet barn på julafton inte långt ifrån sanningen :)

mvh johan

100%Crop iso 6400

OBS! med reservation för att bilderna inte på något sätt är vetenskapligt utförda, dvs jag är medveten om bildernas brister, ta det mest som en kul grej :)

(Har tyvärr inte tid att skicka några bilder nån stans, skall på förstahjälpenkurs med rödakorset hela helgen och kommer vara dator/internett lös..
Skulle orginalfilerna vara av intresse /jpg large och NEF) så skicka ett mail så skall jag se vad jag kan göra efter helgen.)

mvh johan

Bilagor

• iso6400crop.jpg
    iso6400crop.jpg
    76.8 KB · Visningar: 738
Senast ändrad:
Johan Ahlbom skrev:
100%Crop iso 6400

OBS! med reservation för att bilderna inte på något sätt är vetenskapligt utförda, dvs jag är medveten om bildernas brister, ta det mest som en kul grej :)

(Har tyvärr inte tid att skicka några bilder nån stans, skall på förstahjälpenkurs med rödakorset hela helgen och kommer vara dator/internett lös..
Skulle orginalfilerna vara av intresse /jpg large och NEF) så skicka ett mail så skall jag se vad jag kan göra efter helgen.)

mvh johan

Tack för bilderna. Kul att se lite bilder från FS-medlemmar! Onekligen en del mer brus än jag hoppats på men efter lite färgbrusreduktion ser det ok ut på ISO 6400.

Det var ju klart synbar skillnad mellan 3200 och 6400, men det var nog inte så oväntat. Överlag ser det jäkligt bra ut.

hinner med ett par tankar innan jobet börjar..

alla har vi ju våra egna krav på bildkvalitet, för min del så kommer jag nog förmodligen våga gå upp til ISO 3200 utan att tveka allt för mkt med D3an, en klar förbättring i mina ögon! Och ISO 6400 med en touch av brusreducering tror jag kommer funka fint när jag fotar elfsborg på Borås Arena, i dagsläget så måste jag pressa upp min D200 till i värsta fall 3200 och då fotar jag nästan gråtandes :) Att kunna fota på ISO6400 med hyffsad bildkvalla kommer bli en sann glädje! (med reservation för vad framtida tester utvisar)

Har laddat ner lite D3 .NEF bilder från nätet under senaste veckan och inte haft några problem med att konvertera dem till jpeg i View NX.. Så när Bengt från nikon blev fövånad över att jag påstod mig kunna öppna bilderna i NX så blev jag lite fundersam men hävdade bestämt att det inte var några som helst problem och log :)

Väl hemma så krashade NX när jag ville öppna Mappen med bilderna från igår... hmmm...

johan.morck skrev:
Johan, View NX kan väl läsa filerna men inte Capture NX. Så är det åtminsone hos mig.

mkt skumt! mit view NX har funkat fint för mig ju, har som sagt kunnat öppna raw-filer från D3an som legat uppe på DPREVIEW, hadde mina nef-jpg från igår samlade i en mapp, när jag skulle öppna mappen krashar ViewNX, men när jag flyttar isär jpg o NEF till varsin mapp så kan jag åtminstone öppna jpgmappen och filerna, NEF-mappen hänger sig fortfarande.. kan det ha o göra med att jag fotade med 14-bit?

Teodorian skrev:
En intressant jämförelse med bla D2X från den pågående fotomässan i NY:

Jo, det här börjar likna ett väckelsemöte (som Risedal så pricksäkert påpekade i en annan tråd som gällde D300)

"ISO 3200 is the new ISO 400 for me. 6400 was like 800 on my D2xs, 12800 like 1600 on my D200, and 25600 felt like 3200 on the D200. AWB was much improved over the D2xs"

Hallelujah eller...?

Detta handlar garanterat om jpegfiler som processats med kamerans egen HI-ISO NR. Jag tror säkert att bruset blir avsevärt mindre i en D3, men inte så mycket. Först när det går att få en rawfil från D3 som går att köra i exv ACR och man verkligen kan jämföra med D2Xs, D200 och exv Canon 5D/1DsMkII (helst de senare) ska jag ta ställning till om jag vill upptagas i församlingen.

Lennart

Varken andras subjektiva erfarenheter av en kamera eller objektiva fakta om den samma är i slutänden avgörande för den enskilde fotografen. Det väsentliga för varje fotograf är om en kamera gör någon positiv skillnad (bildkvalitet, snabbhet osv) i dennes vardag i förhållande till kostnaderna (pris, lärande, tyngd etc). Varje person får göra sin cost/benefit-analys utifrån sina behov och preferenser. I övrigt gäller som alltid att skönheten (eller motsatsen) sitter i betraktarens ögon. För vissa kan D3:ans förväntade bättre DR och brusegenskaper vid högre känsligheter liksom förmåga till 9-11 bps vara totalt ointressant. För andra kan just dessa egenskaper vara en gudagåva. Själv fotograferar jag sällan över 105 mm i brännvidd och mycket inomhus på högre ISO-tal. Därför lockar D3:an med dess goda brusegenskaper mig mer än D300 (vilken jag ändå också beställt). Hur stor förbättringen är i tex brushänseende jämfört med tidigare modeller är givetvis ännu oklart och måhända är förväntningarna för högt ställda. Det viktiga för mig och många andra är att Nikon faktiskt kommit med en FF-kamera och att D3:ans prestanda verkar lovande i förhållande till konkurrensen (Canon). Det bådar gott inför framtiden och ingen kan väl förneka att de digitala systemkamerorna på bara några år förbättrats avsevärt på många sätt.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar