Nyss hemkommen från ScandinavianPhotoTour i Mölndal. Har ont om tid men tänkte skriva ett par intryck..
Minimässan kändes som ett komprimerat FotoVideo Elmia med de flesta företag där som jag har intresse av, Canon, Nikon Aifo, epson och ScandinavianPhoto.
Inte såå mkt människor runt nikons monter som jag befarat, men den enda D3an var upptagen mest hela tiden ändå.. Trevligt bemötande om än med något rablande av all info som redan framkommit, Småbildsformat, Ny LCD, LiveView ISO 25600 osv..
Har en D200 med batterigrepp nu och D3an var klart mindre, åtminstone på höjden, kändes mer "smidig/enhetlig" oxå.
Ej aktiva fokuspunkter kunde jag knappt se i sökaren, anade att de fanns där, den valda aktiva fokuspunkten kändes något mindre än D200.
Punkternas "Layout" kändes till min lättnad helt ok, kunde väl varit mer spridda, men skall nog gå bra att fota porträtt..
Sökaren i övrig upplevde jag som rumslig i ljus, skönt att den sitter lite längre ut på baksidan, riktigt bekvämt faktiskt
Baksidan på kameran o knappar i övrigt kändes bekant, men en hel del annorlunda från min D200, var visserligen lite småstressig situation, men menyn tog lite tid innan jag kom undefund med, dessutom så slog det mig hur Sjukt jäkla mkt inställningar det fanns! Skall bli kul att lära sig kameran när den kommer
(månadskiftet nov/dec-07 enligt nikons säljare)
Skärmen... jupp,helt klart en "wow"upplevelse.
Af-on knappen satt bra till, men vertikalgreppets dito kändes inte helt intuitivt för min tumme, lite lång väg och dessutom över tumhjulet. Hoppas det är en vanesak.
i övrigt så kändes den kvalitet raktigenom, det lilla jag han fota med den var det snabb respons på alla plan.
Vid en lite lugnare stund lånade jag en av nikons säljare och tog med kameran ut för lite dags/skymningsljusbilder (solen hade precis gått ner). Tog ett par porträtt på is(o) 6400, 3200 resp 1600 Helt utan brusreducering. Väl hemma så är jag, minst sagt imponerad över brusnivån. ISO 1600 i goda ljusförhållanden känns mer än väl godkänt, Upp till 3200 så märkte jag inte av bruset speciellt mkt, på ISO 6400 så syns det, men är rätt snyggt, å då helt utan brusreducering.
Sammanfatningsvis så var det ett trevligt tilltag av ScandinavianPhoto tycker jag, och vad gäller D3an så är nog den där liknelsen med att glädja sig som ett litet barn på julafton inte långt ifrån sanningen
mvh johan