Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Han måste ha problem när han ska ut o plåta att välja vilket av hans många system han ska använda. Tror han har minst tre olika kamerasystem nu.

Men tydligen inte några ekonomiska problem eftersom han kan köpa på sig så mycket kamerautrustnng!
 
Han verkar inte ha något problem att få leveranser heller. Jag misstänker att han inte beställde förrän dess han provat en demokamera.
 
Var jag ska jag beställa min för snabbast leverans? Jag vill inte ha en D3 i april, jag vill ha den i januari!

VAR SKA JAG BESTÄLLA?!/BOKA??
 
Vår Norska Nikonguru Bjørn Rørslett har nu lagt ut en första version av sin D3 review. Intressant som vanligt.

(samtidigt som han i ett annat forum tagit bort en begäran om att inte sprida länken vidare - vilket jag tolkat som att det är OK att skriva detta inlägg här och nu)
 
D3 fortsätter att imponera på HI-2 (ISO 25600). Denna bild är tagen utanför vår ingång i går kväll med D3, 24-70/2.8 på f8, 1/1000 s (fokus på lampan vars sken lyser mycket starkare i originalbilden), ingen skärpning eller NR i kameran, konverterad i två varianter i View NX (en med -2 EV för lampan), bildbehandling i CS2, blå färgmättnad borttagen.Om brusreducering gjordes tex i Neat Image skulle fotot givetvis blivit renare.
 

Bilagor

  • view nx-071228-1850-2 copy.klar.jpg
    view nx-071228-1850-2 copy.klar.jpg
    74.3 KB · Visningar: 642
Senast ändrad:
Senast ändrad:
D3 i studiomiljö...

Är det någon av er som fått er D3:a som har provkört den i studiomiljö ?

Vore tacksam om ni kunde visa lite bilder och berätta om era intryck & upplevelsen att jobba med D3:an.
 
Re: Re: Lite mer om D3

inge skrev:
Alla har vi olika smak, men är inte många av hans bilder väldigt grådassiga, jag skulle nog inte använda hans inställningar som rekomenderas i PDF format, Eller vad tycker ni ? http://www.moosepeterson.com/D3/gallery.html

Inte speciellt. Det du kritiserar kan vara en konsekvens av att vi har använt dåliga digitalkameror in några år innan vi nu ser bättre kameror vad gäller det dynamiska omfånget.

Hög kontrast är en modern smak.
Nu när kamerorna blir bättre och ger ett bättre dynamiskt omfång så upplevs bilderna lite blaskigare pga ovana.
 
Re: D3 i studiomiljö...

JAVA skrev:
Är det någon av er som fått er D3:a som har provkört den i studiomiljö ?

Vore tacksam om ni kunde visa lite bilder och berätta om era intryck & upplevelsen att jobba med D3:an.
Jag tror det finns bättre kameror för studiofoto. Min kamera har inte givit mig något wow ännu i studion. Däremot är den grym utanför studion.
 
Re: D3 i studiomiljö...

JAVA skrev:
Är det någon av er som fått er D3:a som har provkört den i studiomiljö ?

Vore tacksam om ni kunde visa lite bilder och berätta om era intryck & upplevelsen att jobba med D3:an.

Som jag påpekat så många gånger förut så är inte D3 en ersättare för D2X utan D2Hs dvs D3 är inte optimerad för studio- och landskapsfotografering på lägsta ISO. I studion går det lika bra eller bättre med en D2X eller D300. Alltför många tycks inte ha förstått detta utan har köpt D3 med fel förväntningar. De beklagar sig sedan över den "dåliga" skärpan på ISO 200, att Lo-1/ISO 100 ger sämre DR eller att ISO 50 saknas. Jag har tydligt visat i denna tråden hur D3 glänser på höga ISO och i svart-vitt. Nikons högupplösta DSLR för studio- och landskapsfoto lär komma nästa år. Se tex här http://bythom.com/2008predictions.htm
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.