Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D2x och F6 är officiella

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Lite besviken blir man...

forry4U skrev:
Vilket visar på att man inte skall lägga allt för stor tilltro till rykten :)

Men, tänk om det hade varit sant..

forry4U skrev:

Det bästa av allt tycker jag är att Nikon visar så pass stor tilltro till Film så man släpper ett Pro hus för film

Exakt, hur fint är inte det.

Och egentligen är ju F6 ett steg tillbaka till F4 egentligen dels med tanke på själva kameraformatet som kan utökas med batteripack om man vill och dels att återingen införa heltäckande ljusmätning även med AI-gluggar.

Men allt i ett paket som utvecklats ut F5:an..

LÄCKERT.

Någon som hittat riktpriser?

Jag roade mig med att sitta och räkna på pixelstorleken på D2x och en del andra kameror. Norman Koren på http://www.normankoren.com/digital_cameras.html har analyserat en hel del bildsensorer och kommit fram till följande (citat) "Small pixels suffer from increased noise (hence reduced signal-to-noise ratio), reduced exposure range (AKA dynamic range-- fewer f-stops), and reduced sensitivity (lower ISO speed). These effects are most noticeable in pixels smaller than 4 µm.... The optimum pixel size for high quality imaging seems to be in the 6-9 micron range..." (slutcitat)
Nikon D2x, med sina 12,4 miljoner pixlar, har en pixelstorlek på 5,5 mikrometer. EOS 1D Mk II har 8,2 mikrometer, EOS 20D 6,42 mikrometer och EOS 1Ds med 11 MP och bildsensor i format 35,8x23,8 mm har pixlar som är 8,8 mikrometer stora. Samtliga dessa kameror har alltså en pixelstorlek som är väsentligt större än hos Nikon D2x. Jag räknade också fram hur hög upplösning en eventuell EOS 1Ds MK II skulle kunna ha. Om vi förutsätter en pixelstorlek på 7 mikrometer (alltså tillräckligt stor för att hålla bruset väl i schack) kan bildsensorn ges en upplösning på
17,4 miljoner pixlar!!. Det här är troligtvis högre upplösningsförmåga än vad optiken klarar, vilket borde innebära att man slipper använda antialiasfilter. Med så hög upplösning spöar EOS 1Ds MK II skiten ur vilken småbilds- och mellanformatsfilm som helst (upp till 6x6 format) och ger Nikon en synnerligen tuff match. Dessutom bör den med stor sannolikhet generera mindre brus.
Kort sagt: Nikon - bygg en sensor i 24x36 format!

AnnaKarin skrev:
Ja, en lång höst kan det ju bli, men å andra sidan kommer det ta ett tag att spara ihop pengar för att få råd (iaf för många av oss).

Jo, det kostar ju. Någonstans runt 50.000 plus moms är Nikons gissning på riktpriset.

Samtidigt... och nu blir det svårt... så får man en Kodak SLR/n för 36.000 plus moms redan idag. Den har högre upplösning, fantastisk färgåtergivning och stort dynamiskt omfång.

Jag vet inte jag. För reportage funkar min ett år gamla D2h och tre år gamla D1x alldeles utmärkt. Det jag behöver är något som närmar sig mellanformatskvalitet, och där är husets ergonomi inte är så förfärligt viktig. Varje gång jag hyrt Kodak SLR/n har jag lämnat bildfilerna till kunderna med ett stort smil på läpparna. Och då är problemen med långa startstider, seg autofokus och allt det där glömda.

Nä, det blir till att ta på sig tänkarmössan.

Senast ändrad:
Krille skrev:
Jag räknade också fram hur hög upplösning en eventuell EOS 1Ds MK II skulle kunna ha. Om vi förutsätter en pixelstorlek på 7 mikometer (alltså tillräckligt stor för att hålla bruset väl i schack) kan bildsensorn ges en upplösning på 17,4 miljoner pixlar!!.

Hur stor skulle upplösningen bli med pixlar i storlek som dem hos 20D? De verkar ju kunna leverera gott resultat (med reservation för det dynamiska omfånget). I 20D är ju mellanrummet mellan pixlarna minskat för att öka pixelstorleken.

Det här är troligtvis högre upplösningsförmåga än vad optiken klarar, vilket borde innebära att man slipper använda antialiasfilter. Med så hög upplösning spöar EOS 1Ds MK II skiten ur vilken småbilds- och mellanformatsfilm som helst (upp till 6x6 format) och ger Nikon en synnerligen tuff match. Dessutom bör den med stor sannolikhet generera mindre brus.
Kort sagt: Nikon - bygg en sensor i 24x36 format!

Jag diskuterade med produktstrategerna på Canon Europa om att Canon måste plocka fram fasta gluggar med otroligt hög prestanda (men inte nödvändigvis så ljusstarka) nu när de är inne i mellanformatsklassen. De verkade först nu inse att de inte längre är en tillverkare av bara småbildskameror utan spelar på nya arenor.

För Nikons räkning vore det ju knäppt om de lät Kodak ta alla Nikonkunder med höga kvalitetskrav.

Re: Re: Re: Lite besviken blir man...

Johan Okker skrev:
Men, tänk om det hade varit sant..

Exakt, hur fint är inte det.

Och egentligen är ju F6 ett steg tillbaka till F4 egentligen dels med tanke på själva kameraformatet som kan utökas med batteripack om man vill och dels att återingen införa heltäckande ljusmätning även med AI-gluggar.

Men allt i ett paket som utvecklats ut F5:an..

o,JA.

Ja, steget tillbaka mot F4 är helt rätt. man tycks ha kommit ihåg sitt gamla valspråk "Bakåtkompabilitet" :) förhoppningsvis till många F4 användare som vill byta upp sej till ett nytt hus

Göran

Re: Re: Re: Lite besviken blir man...

Johan Okker skrev:
Någon som hittat riktpriser?

Precis in direkt från Nikon Svenska:

F6: 19.990 ink moms
D2x: 49.990 ink moms

Tusan också, nu visar det sig att D2x troligen kommer hamna på ungefär samma pris som SLR/n i butik.

Ännu svårare.

gors skrev:
Men tänk om det visar sig att det där goda man väntade på smakar bläh. Och så har man hållit igen under tiden helt i onödan.

Då... får man bita i det sura äpplet.. =)

Nej, skämt åtsido. Det är ju som alltid en slags riskanalys som måste göras. Kodaken finns nu, men har sina kanske inte helt små nackdelar.
Nikonen, nyligen lanserad i ett pressmeddelande. Bara specar, inga testbilder, nästan ingenting att gå på helt enkelt. Till råga på allt, okänt säljstartdatum..

För egen del säger jag nog - precis som tidigare -att..
Ingen 24x36-sensor = ingen småbildsdigital.

Magnus Fröderberg (froderberg) skrev:
Hur stor skulle upplösningen bli med pixlar i storlek som dem hos 20D? De verkar ju kunna leverera gott resultat (med reservation för det dynamiska omfånget). I 20D är ju mellanrummet mellan pixlarna minskat för att öka pixelstorleken.

Jag hittar inga uppgifter om hur stor del av pixeln som upptas av fotodioden men om man bara räknar på att varje pixel ligger sida vid sida utan mellanrum (alltså det så kallade pixelpitch-talet) ska EOS 1Ds Mk II kunna få en upplösning på runt 20,7 miljoner pixlar. Men vitsen är nog inte så stor med dagens optik. Och ska man bygga gluggar med så hög upplösningsförmåga som krävs blir de stora, tunga och mycket dyra. Så runt 17 MP blir lagom. defintivt lagom för mig! Om det sen står Nikon eller Canon på kamerahuset kvittar. Nikons kameror tycker jag är överlägsna att använda. Men jag vill ha den bildkvalitet som Canon idag klarar att ge.

Re: Re: Re: Re: Lite besviken blir man...

gors skrev:
Precis in direkt från Nikon Svenska:

F6: 19.990 ink moms
D2x: 49.990 ink moms

Tusan också, nu visar det sig att D2x troligen kommer hamna på ungefär samma pris som SLR/n i butik.

Ännu svårare.

Vem pratade du med på Nikon?
Hon jag pratade med hade inget pris på F6..
=/

Men detta är alltså riktpriserna, dvs då blir det c a 10% lägre ute i vissa butiker iaf.

Krille skrev:
men om man bara räknar på att varje pixel ligger sida vid sida utan mellanrum (alltså det så kallade pixelpitch-talet) ska EOS 1Ds Mk II kunna få en upplösning på runt 20,7 miljoner pixlar. Men vitsen är nog inte så stor med dagens optik. Och ska man bygga gluggar med så hög upplösningsförmåga som krävs blir de stora, tunga och mycket dyra. Så runt 17 MP blir lagom. defintivt lagom för mig!

20MP gillar nog marknadsavdelningen...

Mamiya ryktas komma med en 20MP-konkurrent till 1Ds för ca 80 kkr.

froderberg skrev:
20MP gillar nog marknadsavdelningen...

Mamiya ryktas komma med en 20MP-konkurrent till 1Ds för ca 80 kkr.

Vilket ju helt klart prismässigt konkurrerar med HBL H1/500+PhaseOne/Leaf/Whatever

Allvarligt talat, sjunker priset för produktion av sensorer drastiskt månad för månad nu?

D2X verkar ha allt jag vill ha; läcker design, snabb, rejält byggt, snygg, troligtvis bra bildkvalité.

Men bara upp till iso 800?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar